کارشناس مسائل بین‌الملل:

ائتلاف دریایی کشور‌های منطقه، امنیت را تضمین می‌کند

زنگنه با بیان این‌که امنیت در منطقه باید توسط کشور‌های منطقه تامین شود، گفت: هر چه کشور‌های منطقه جامع‌تر باشند طبعا موضوع امنیت‌شان هم به صورت کامل‌تری رعایت خواهد شد.
کد خبر: ۵۹۴۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵ - 03June 2023

ائتلاف دریایی کشور‌های منطقه، امنیت را تضمین می‌کندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «صباح زنگنه» کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگویی در تحلیل خود از تشکیل ائتلاف دریایی ایران با کشور‌های منطقه از جمله عربستان، امارات، قطر، بحرین و عراق اظهار داشت: ابتدا باید به این سوال پاسخ داد که آیا منطقه، ارزشمند و مهم است یا خیر؟ پاسخ بله است. منطقه مهم و ارزشمند است و باید حفاظت شود، در همین راستا این پرسش مطرح می‌شود که امنیت منطقه چگونه و توسط چه کسانی باید حفظ شود.

زنگنه افزود: در نظر داشته باشید، امنیت یک مقوله ساده، تک عنصری و تک فاکتوری نیست؛ بلکه ترکیبی از مولفه‌های مختلف است. امنیت به معنای حفظ و حراست و توانایی‌های اطلاعات فنی است که امنیت اقتصادی هم جزئی از ابعاد امنیت به شمار می‌رود و چه بسا شامل مولفه‌های ابعاد اجتماعی و فرهنگی هم می‌شود.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: بنابراین نمی‌شود سخن از امنیت نظامی مطرح کرد، بدون این‌که امنیت اقتصادی در نظر گرفته شود، به‌عنوان مثال وقتی ایران تحریم شود یعنی امنیت اقتصادی‌اش تهدید شده است؛ لذا هر گونه ائتلافی باید واقعی باشد و رعایت حقوق همه طرف‌ها رعایت شود.

وی با تاکید بر این‌که امنیت نظامی به معنای این است که کسی به سرزمین و یا آب‌های کشور‌های منطقه نتواند تعدی کند، گفت: در صورتی که تعدی به هر نوعی صورت گیرد به معنای تعدی و محدود کردن فعالیت اقتصادی کشور‌ها است.

زنگنه در ادامه اظهار داشت: موضوع بعدی این است که آیا امنیت توسط نیرو‌ها و کشور‌های منطقه باید تامین شود یا حضور کشور‌های خارجی هم ضرورت دارد؟ به نظر می‌آید سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره در این جهت قرار دارد که امنیت منطقه باید توسط ملت‌ها و کشور‌های منطقه تامین شود و هر چه کشور‌های منطقه جامع‌تر باشند طبعا موضوع امنیت‌شان هم به صورت کامل تری رعایت خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: ورود ایران، عراق و همچنین برخی از کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس یک اندیشه کامل‌تر و درست‌تری خواهد بود و نیازی به اعمال نفوذ یا حضور و دخالت کشور‌هایی خارج از منطقه نخواهد داشت و کم کم این مقوله‌ها و طرح‌ها می‌تواند در اجرای بند ۸ قطعنامه ۵۹۸ هم عمل کند.

وی درباره این‌که این ائتلاف می‌تواند حضور آمریکا را به لحاظ دریایی در منطقه کم‌رنگ‌تر کند، گفت: حتما کشور‌های دیگر و کشور‌هایی که دخالت و حضور داشتند و مشکلاتی در منطقه ایجاد می‌کردند آن‌ها ناراحت و نگران خواهند شد و نگرانی‌شان ناشی از حس حفظ امنیت کشور‌های منطقه نیست بلکه نگرانی‌شان به حفظ منافع یک جانبه آن‌هاست و در نتیجه یک طرفه خواهد بود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار