مجموعه خوشنویسی‌شده اشعار امام خمینی (ره) در تبریز رونمایی شد

به‌مناسبت سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران با حضور نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و جمعی از مسئولین، شعرا و ادبا طی آئینی از مجموعه خوشنویسی‌شده اشعار امام خمینی (ره) در تبریز رونمایی شد.
کد خبر: ۵۹۴۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷ - 04June 2023

به گزارش دفاع‌پرس از آذربایجان شرقی، این کتاب به خط «جمال عباس‌زاده»،‌ «تذهیب رحیم چرخی» و با مقدمه «محمدعلی کی نژاد» به زیور طبع آراسته شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است:

«بی شک نورانی‌ترین و شورانگیزترین واقعه‌ی جان گداز و در عین حال عبرت‌آموز و انسان‌ساز عاشورای اباعبدالله‌الحسین (ع) است و شهادت برترین و پاک‌ترین فرزندان عالم و آدم به دست طاغوت‌های زمان و بقایای جاهلیت سفیانی.

عاشورایی که شخص حضرت حسین (ع) در آن کشته شد اما شخصیت و آرمانش از نو متولد گردید تا راهنما و چراغ راه انسانهای آزادیخواهی باشد که در طول تاریخ با اتکال به قدرت لایزال الهی قد می افرازند، ‌قیام و مبارزه‌ای آغازند تا بشریت از رشد و بالندگی و آگاهی و تب و تاب خداجویی و خداخواهی باز نمانند.

تاریخ این سرزمین خدایی همواره عاشوراهای مکرری را در کربلای خویش پرورانده است و انقلاب خمینی کبیر (ره) نیز زاییده‌ی یکی از همین عاشوراهای شورانگیز است و عاشورای ۱۳۴۲ نقطه عطفی که در آن نسیم روح‌بخش بزرگترین انقلاب مردمی تاریخ جهان به زعامت رادمردی به نام روح الله فرزند رسول الله و از تبار ثارالله وزیدن آغاز کرد و در گذر از حوادث دوران به طوفان حیرت‌زایی بدل گشت که کاخ‌های برده داران تاجدار و طاغوتیان ستمشاهی را در هم پیچید...»

اشعار امام خمینی بیدارگرانه است

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی گفت: عرفان متجلی در سروده های امام رضوان الله، بیدارگرانه و مبتنی بر آموزه های وحیانی و قرآنی است که انسان را به صراط مستقیم، توحید و رستگاری هدایت می کند.

حجت الاسلام والمسلمین «سیدمحمدعلی آل هاشم» در این آئین با قرائت ابیاتی از اشعار امام (ره) خاطرنشان کرد: پس از ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران و انتشار یکی از اشعار ایشان، مردم برای اولین بار با یکی دیگر از ابعاد شخصیتی امام که شعر و شاعری است، آشنا شدند.

وی بیان کرد: انتشار این غزل عرفانی جامعه ادبی و ارادتمندان امام (ره) را به شدت به وجد آورد، به نحوی که اقبال و استقبال از این غزل بیش از حد تصور بود و شاعران بسیاری به استقبال از این شعر، ابیاتی را سرودند.

امام جمعه تبریز افزود: حضرت امام خمینی (ره) از میان تمام شاعران به حافظ و سعدی دو شاعر بزرگ ایران ارادتی خاص داشت و نشانه این ارادت اشعاری است که در استقبال از غزلیات این دو شاعر بزرگ سروده است.

حجت الاسلام آل هاشم خاطرنشان کرد: با یک مرور اجمالی در اشعار امام (ره) اهالی ادب درمی‌یابند که اشعار ایشان عرفانی و معنوی است و ذهن و زبان امام (ره) در عرصه شعر و شاعری متاثر از شاعران سبک عراقی بخصوص سنایی، عطار، مولانا، سعدی و حافظ است.

وی با بیان اینکه شعر برای امام خمینی (ره) دریچه ای بود که می توانست از آن به عالم و آدم بنگرد و یا تماشاگران را از این دریچه به دنیای عرفانی راه دهد، گفت: شعر امام بازترین پنجره به دنیای عرفانی وی است و ایشان در نثر و نطق مفاهیم و مسائل عرفانی را بسیار مطرح کرده اند.

حجت الاسلام آل هاشم خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) از شعر نه به‌عنوان هدف بلکه به عنوان فرصتی برای بیان حقایق و ظرایف عرفانی بهره می بُرد.

وی در خصوص کتاب خوشنویسی شده اشعار امام خمینی (ره) گفت: کاری که این هنرمند خوشنویس انجام داده است، بار دیگر ثابت می کند که ادبیات و خوشنویسی از دیرباز با هم عجین هستند و تعامل بین هنرمندان خوشنویس و شعر در اعتلا و بسط و گسترش این دو هنر بسیار تاثیرگذار بوده است و به عبارتی شعر را می توان یکی از بهترین مظهرهای خوشنویسی دانست و ارتباط ادبیات و شعر یک ارتباط دوسویه و هم افزاست.

در این آیین همچنین «ابراهیم اقبالی» از اساتید ادبیات استان به شرح و بررسی اشعار امام خمینی (ره) پرداخت و مطالبی را پیرامون اشعار ایشان ارائه کرد.

در ادامه، چند تن از شعرا به قرائت اشعار خود با محوریت ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران پرداختند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار