مدیرعامل ستاد پیشرفت در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

وقف با نوآوری اجتماعی می‌تواند ظرفیت بیشتری برای حل مسائل کشور داشته باشد

دوباشی حرکت سازمان اوقاف و امور خیریه در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را یک اقدام در راستای ایجاد زیرساخت دانست و گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه در فعالیت و خدماتی که به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهد باید لحاظ سویه داشتن در فعالیت‌ها را داشته باشد؛ وقف با نوآوری اجتماعی می‌تواند ظرفیت بیشتری برای حل مسائل کشور داشته باشد.
کد خبر: ۵۹۴۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۱ - 06June 2023

«محمدمحسن دوباشی» دبیر ستاد پیشرفت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، با بیان اینکه جریان‌ نوآوری یک اتفاق میمون و مبارک در کشورمان است، اظهار داشت: باید به کسانی که به خلق این اتفاق کمک کرده‌اند آفرین گفت که به‌طور ویژه از 10 سال پیش در معاونت علمی ریاست جمهوری رقم خورد. افرادی مثل مرحوم کاظمی آشتیانی جریان تولید علم را رقم زدند و سپس جریان نوآوری شکل گرفت که البته این دو موضوع از هم جدا نیستند؛ ما در مقطعی حرف از جنبش نرم‌افزاری، تولید علم و جهاد علمی می‌زدیم لذا آدم‌هایی می‌آمدند و برای یک مسئله کار علمی می‌کردند که نمونه آن‌ها مرحوم کاظمی آشتیانی بود اما جریان نوآوری به کلان مسئله‌ها پرداخت و به جای خلق یک نمونه، زیست‌بوم آفرید.

وی به تشریح نقاط ضعف زیست‌بوم‌ها پرداخت و افزود: مشکل اول زیست‌بوم این است که سویه ندارد؛ یعنی مسئله خلق می‌کند تا تجاری‌سازی صورت گیرد و این مسئله منشعب از جریان نوآوری در دنیاست درحالی که ما باید جریان‌نوآوری را در خدمت حل مشکلات کشور داشته باشیم لذا سویه از نظر ما پرداختن به مسئله کشور است. نکته دوم اینکه زیست‌بوم به‌شدت محصول یک جامعه خاص قرار گرفته است که تیپ نوآوری دارند و آرام آرام منشعب از ادبیات دنیا، تیپ خاص پیدا کرده‌اند درحالی که جریان‌نوآوری خیلی بازتر از این حرف‌هاست و گروه‌های جهادی که به صورت نوآورانه به رفع مسائل می‌پردازند نیز مبتنی برنوآوری می‌باشند.

دبیر ستاد پیشرفت، نوآوری اجتماعی را یک موضوع بدیل دانست که وقف می‌تواند در آن ورود داشته باشد و افزود: نوآوری اجتماعی یکی از بدیل‌ترین انواع نوآوری‌های فناورانه است؛ نه‌ به‌معنای جایگزین بلکه به‌معنای تکامل است یعنی به سراغ تکنولوژی‌های اجتماعی حرکت می‌کنیم که خیلی فراتر از اپ‌نویسی و پلتفرم است لذا پلتفرم را فقط نباید به زیرساخت فنی ترجمه کرد بلکه پلتفرم زیرساخت است که می‌تواند شامل خیلی از اتفاقات باشد هرچند فناوری فرصت تکثیرپذیری و توسعه می‌دهد.

دوباشی با تاکید براینکه در حوزه فناوری زیست‌بوم خوبی در ایران خلق شده است که فاصله زیادی با دنیا ندارد، گفت: ما در حوزه نوآوری فاصله زیادی با دنیا نداریم و دلیل آن بهره‌مندی از تکنولوژی است که فاصله‌ها را کم می‌کند لذا در حوزه تکنولوژی هر اتفاقی در آمریکا رقم می‌خورد با فاصله کمی در ایران و دیگر کشورها رقم می‌خورد چون سرعت تحول بالاست اما در زیست‌بوم ما خیلی درگیر ایجاد زیرساخت‌ها شده‌ایم چراکه پارک‌های زیادی ایجاد شده‌ که این‌ها تنها فرم موضوع را شکل می‌دهند و این‌ها را نمی‌توان زیست‌بوم دانست و تمرکز برای ما خیلی مهم شده بخاطر همین یک استارت‌آپ که مسئله خرما را در بوشهر حل می‌کند، دیده نمی‌شود.

وی با تاکید براینکه باید ظرفیت ورود افراد در زیست‌بوم فناوری فراهم شود، اظهار داشت: ورود دستگاه‌های مختلف مثل سازمان اوقاف و امور خیریه به حمایت از جریان علم و فناوری باید همراه با سویه باشد؛ اینکه سازمان امروز از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کند اگر با سویه همراه نباشد موثر نخواهد بود چراکه صرفا ارائه یک‌سری خدمات زیرساختی موثر نیست. این فعالیت‌ها باید ماهیت داشته باشند و پیشرفت و فناوری در خدمت یکدیگر قرار گیرند؛ کالبد در این اتفاق موضوع مهمی است اما کالبد بدون روح تنها یک جسد است لذا روح جریان نوآوری کشور، حرکت در مسیر پیشرفت است وگرنه تبدیل به کارخانه خواهد شد.

دبیر ستاد پیشرفت تصریح کرد: سازمان‌هایی همانند سازمان اوقاف و امور خیریه با استفاده از ظرفیت وقف یک کالبد را برای جریان نوآوری کشور خلق می‌کنند که اتفاق بدی نیست اما ما در این مسیر از یک بحران سخن می‌گوییم که اگر روح نداشته باشد خطرناک است لذا معتقدیم باید به شدت نظام مسائل را در این فعالیت‌ها دخیل دانست.

دوباشی با بیان اینکه حوزه نوآوری‌های اجتماعی مبتنی بر سه اصل نظام مسئله، خلاقیت در حل مسئله و فناوری اجتماعی است، گفت: یعنی ما باید چه کنیم تا یک مسئله مبتنی بر یک خلاقیت حل شود و از فناوری‌هایی در آن استفاده کنیم. مثلا وقف یک سنت حسنه دینی است؛ این مسئله در حوزه‌های محیط زیست، آموزش، ورزش و نشاط و همه می‌تواند به‌کار گرفته شود به شرط آنکه نظام مسائل آن به مردم سپرده شود لذا وقف می‌تواند در مسیر نوآوری اجتماعی موثر باشد. اگر این نظام مسائل به مردم و گروه‌های خلاق واگذار نشود لزوماً در مسیر حرکت نمی‌کنند بلکه با توجه به فهم خودشان حرکت می‌کنند. بسیج مهم است اما فرمانده قرارگاه عملیات را طراحی می‌کند لذا با اینکه بسیج در میدان است اما فرمانده قرارگاه حرف آخر را می‌زند لذا یعنی بسیج باید در میدان باشد اما در آخر شهید حسن باقری باید نقشه را جمع‌آوری و ترسیم کرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار