دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

واکنش‌های جهانی به رونمایی ابرموشک هایپرسونیک «فتاح»

با گذشت دو روز از رونمایی از موشک «هایپرسونیک فتاح» توسط کشورمان به غیر از دو مقام آمریکایی و یک مقام رژیم صهیونیستی، سایر سران و مقامات کشور‌های غربی و اروپایی پیرامون رونمایی از این موشک سکوت پیشه کردند.
کد خبر: ۵۹۴۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۲ - 08June 2023

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: دو روز از رونمایی از موشک «هایپرسونیک فتاح» توسط نیروی هوافضای سپاه می‌گذرد و در کنار بهت و حیرت رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی از این دستآورد بزرگ و ارزشمند جمهوری اسلامی ایران، شاهد سوکت معنادار سران و مقامات اغلب کشور‌های غربی و اروپایی نسبت به این دستآورد بزرگ و بی‌نظیر کشورمان هستیم. این سکوت اختیار کردن تا آنجایی گسترده بوده که به غیر از دو مقام امریکایی، یک مقام رژیم صهیونیستی و وزارت امور خارجه انگلیس تقریبا مقام دیگری تا لحظه تنظیم این گزارش در این رابطه به اظهارنظر نپرداخته است.

«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دیروز در نشست خبری خود در واکنش به رونمایی ایران از موشک «هایپرسونیک فتاح» با تکرار ادعا‌های خود درباره ایران گفت: «ما از گفته ایران آگاه هستیم. نگرانی ما در مورد برنامه موشکی ایران به‌خوبی ثابت شده است. ایران به بی‌ثبات کردن منطقه خاورمیانه، از جمله با توسعه سلاح‌های خطرناک ادامه می‌دهد.»

غافلگیری مقامات آمریکایی و غربی درمورد موشک «هایپرسونیک» ایران

این مقام آمریکایی در ادامه ادعا‌های خود گفت: «ایالات متحده به همکاری با متحدان و شرکا از جمله در منطقه برای بازدارندگی و مقابله با رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران ادامه می‌دهد و ما متعهد به استفاده از طیف وسیعی از ابزار‌های در دسترس برای رسیدگی به تلاش‌های توسعه و اشاعه موشکی ایران هستیم. تحریم‌هایی که امروز درباره ایران اعلام کردیم بر این تعهد تأکید می‌کند.».

اما این مقام آمریکایی در لابلای سخنان خود به این موضوع اشاره‌ای نکرده است که همین آمریکا و کشور‌های دوست او بودند که در دوران دفاع مقدس با حمایت و پشتیبانی همه جانبه از رژیم صدام تلفات انسانی و خسارات مادی فراوانی را به کشورمان وارد کردند. از این روی حق مسلم جمهوری اسلامی ایران است که با تقویت بنیه و توان دفاعی و تهاجمی خود مانع از تجاوز مجدد دشمنان به خاک پاک کشورمان شود.

غافلگیری مقامات آمریکایی و غربی درمورد موشک «هایپرسونیک» ایران

از طرف دیگر «مایکل‌گریفین» معاون سابق تحقیقات و دفاع مهندسی، وزارت دفاع آمریکا چندی قبل در جلسه استماع کنگره گفته بود که ایالات متحده سامانه‌هایی ندارد که بتواند دارندگان «موشک هایپرسونیک» را به شیوه‌ای مشابه در معرض خطر قرار دهد. وی خطاب به قانونگذاران آمریکایی اظهار داشت: «ما دفاعی برابر این سامانه‌های موشکی نداریم.»

این در حالی است که آمریکا و شرکای غربی او از پیشرفته‌ترین و آخرین تکنولوژی در حوزه دفاع و تهاجم برخوردار هستند و بر اساس شیوه استعماری خود دستیابی سایر کشور‌ها به خصوص کشور‌های دارای استقلال سیاسی به ابزار دفاعی بروز را تحمل نمی‌کنند و با انواع و اقسام روش‌های ناجوانمردانه و خبیث سعی در عقب نگهداشتن این کشور‌ها دارند.

واکنش‌های جهانی به رونمایی ابرموشک هایپرسونیک «فتاح»

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید دیگر مقامی آمریکایی بود که نسبت به رونمایی ایران از «موشک هایپرسونیک فتاح» واکنش نشان داد. او در نشست خبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره این موضوع گفت: «دولت [جو]بایدن در مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه و از جمله با توسعه برنامه موشک‌های بالیستیک این کشور بسیار شفاف، دقیق و قاطع عمل کرده است.».

این مقام کاخ سفید اضافه کرد: «من به طور خاص درباره گزارش‌های مربوط به «موشک هایپرسونیک» ادعایی ایران اظهارنظر نمی‌کنم، اما ما برای مقابله با اقداماتی که ایران در منطقه انجام می‌دهد و از جمله برای مقابله با برنامه موشک‌های بالیستیک این کشور تحریم‌های بسیار روشنی وضع کرده‌ایم.»

غافلگیری مقامات آمریکایی و غربی درمورد موشک «هایپرسونیک» ایران

در حقیقت می‌توان گفت اگر کشورمان در این زمینه‌ها هم پیشرفت و دستاوردی نداشت بازهم این آمریکا و کشور‌های غربی بودند که با تمرکز بر موضوعاتی دیگری همچون دفاع از مردم فلسطین و حقوق بشر در مسیر حرکت روبه پیشرفت قطار جمهوری اسلامی سننگ اندازی می‌کردند.

حال بهتر است که به این نکته توجه کنیم که فقط ساعاتی قبل از اظهارات «جان کربی» پیرامون رونمایی از «موشک هایپرسونیک»، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد شبکه‌ای از شرکت‌های مستقر در ایران، چین و هنگ‌کنگ را به بهانه حمایت از برنامه موشکی ایران در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا بعد از اعمال این تحریم‌ها گفت: ««اقدام امروز تعهد ما را برای پاسخ به فعالیت‌هایی که ثبات منطقه را تضعیف می‌کند و امنیت شرکا و متحدان کلیدی ما را تهدید می‌کند، تقویت می‌کند. ایالات متحده به هدف قرار دادن شبکه‌های خرید فراملیتی که به طور مخفیانه از تولید موشک‌های بالستیک ایران و سایر برنامه‌های نظامی حمایت می‌کنند، ادامه خواهد داد.»

غافلگیری مقامات آمریکایی و غربی درمورد موشک «هایپرسونیک» ایران

از طرف دیگر «یوآو گالانت» وزیر دفاع اسرائیل ادعای سپاه پاسداران مبنی بر ساخت موشک «هایپرسونیک» را «لاف‌زنی» خوانده و گفت «اسرائیل همیشه پاسخ بهتری برای مقابله دارد.» گالانت در جریان یک مانور نظامی گفت: «شنیده‌ام دشمنان ما به سلاح‌هایی که در حال توسعه آن هستند می‌بالند. ما برای همه این‌ها پاسخ بهتری هم از نظر دفاع و هم تهاجمی داریم - حالا چه در خشکی باشد، چه در هوا یا در دریا.».

اما گویا این مقام رژیم صهیونیستی که ادعای ایران در دستیابی به موشک «هایپرسونیک» را «لاف‌زنی» خوانده فراموش کرده که رژیم آن‌ها با دراختیار داشتن انواع و اقسام سیستم‌های دفاع ضدموشکی در برابر شلیک راکت و موشک از لبنان و نوار غزه بسیار ضعیف و آسیب پذیر است.

در همین حال دولت انگلستان در واکنش به ادعای جمهوری اسلامی در زمینه ساخت موشک «مافوق صوت» موسوم به «فتاح» اعلام کرد که این اقدام نقض محدودیت‌های بین‌المللی و بیانگر وجود تهدید جدی از سوی جمهوری اسلامی برای امنیت جهانی است.

غافلگیری مقامات آمریکایی و غربی درمورد موشک «هایپرسونیک» ایران

یک سخنگوی دفتر امور خارجه، منافع مشترک و توسعه دولت انگلستان روز سه‌شنبه ششم ژوئن در بیانیه‌ای در این باره گفت: «جمهوری اسلامی با وجود درخواست‌های مکرر شورای امنیت سازمان ملل برای توقف برنامه‌های بی‌ثبات کننده خود، از ساخت یک موشک بالستیک جدید خبر داده است و انتشار این خبر تنها چند هفته پس از ادعای پرتاب موفقیت آمیز موشک بالستیک از سوی جمهوری اسلامی، نشان‌دهنده بی‌توجهی مداوم این کشور به محدودیت‌های بین‌المللی و تهدید جدی رژیم برای امنیت جهانی است.»

این مقام انگلیسی تصریح کرد: «ما در کنار شرکای خود، متعهد به دیپلماسی برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته‌ای و مسئول دانستن این رژیم برای فعالیت‌های بدخواهانه‌اش در سراسر جهان خواهیم بود.»

البته حکومت خبیث و حلیه‌گر انگلیس با توجه به سابقه سیاه و چرک‌آلود در استعمار دیگر کشور‌های مستقل و تحمیل جنگ‌های ویرانگر و خانمانسوز بر کشور‌های منطقه خاورمیانه و دیگر نقاط جهان هیچ حقی ندارد که با صدور بیانیه‌هایی کشورمان را به نقض محدودیت‌های بین‌المللی محکوم کند. زیرا این حق تمامی کشور‌های آزاد و مستقل است که از خود در برابر متجاوزان و استعمارگران دفاع کنند.

در پایان باید گفت بر اساس گزارش‌های موجود، «موشک هایپرسونیک فتاح» هزار و ۴۰۰ کیلومتر برد دارد و قادر است از تمامی سامانه‌های سپر موشکی عبور کند و این سامانه‌ها را منهدم کند. این نوع موشک جزو جدیدترین تسلیحات و تجهیزات هستند که امروزه توسط کشور‌های همچون آمریکا، روسیه و چین تولید و به کارگرفته می‌شوند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار