یادداشت/ جهانبخش زنگنه تبار

امام خمینی (ره) بزرگترین شخصیت تحول آفرین قرن بیستم

دکتر مصطفی ایوب دانشمند آمریکایی: بنده معتقدم که تاریخ ‏امام خمینی(ره) را به عنوان بزرگترین شخصیت جهانی قرن بیستم معرفی خواهد کرد  من بر این باورم که از لحاظ قدرت فکری، امام یکی از سازندگان ‏تاریخ بود.‏
کد خبر: ۵۹۵۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۹ - 10June 2023

امام خمینی(ره) بزرگترین شخصیت تحول آفرین قرن بیستمگروه استان‌های دفاع‌پرس «جهانبخش زنگنه تبار» نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس؛ حضرت امام خمینی (ره) بت شکن دوران در تاریخ ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ با دلی آرام، قلبی مطمئن و ضمیری امیدوار به ملکوت ‏اعلی پیوست. امام عزیزی که در بهمن ۱۳۵۷ با حضور ده میلیونی مردم مورد استقبال قرارگرفت با حضور ببش از ده میلیون عزادار ‏دلسوخته و داغدار بدرقه شد که در کتاب رکوردهای گینس به عنوان شلوغترین تشییع جنازه تاریخ ثبت شد.‏

حضرت امام خمینی(ره) ۱۴۰۰ سال بعد از حکومت پیامبر اکرم (ص) توانست انقلابی اسلامی را به پیروزی برساند و ‏حکومت اسلامی را تشکیل دهد.

در مورد ابعاد شخصیتی حضرت امام (ره)، علمای بزرگ، اساتید، شخصیتهای سیاسی- مذهبی دنیا  موارد زیادی رامطرح کرد ه اند .برخی از این اظهارات را به خصوص آنچه که طی ۳۴ سال اخیر توسط  امام خامنه ای (مدظله العالی) در مراسم سالگرد حضرت امام(ره) بیان فرمودندرا ذکر خواهیم کرد ‏تا ما را در شناخت بیشتر شخصیت، اهداف و آرمانهای خمینی کبیر (ره) رهنمون  و چراغی برای ادامه راه نورانی ‏ایشان باشد. شهید مطهری  فرمودند «او جان جانان است و بعد از دیدار با امام  درزمان تبعید گفته اند: چهار ایمان را در امام ‏مشاهده کردم؛ اول ایمان به هدف(اسلام)، دوم ایمان به راه ( راه مبارزه)، سوم ایمان به مردم(به مومنین)، چهارم و بالاتر از ‏همه ایمان به رب».‏

آیت الله العظمی جوادی آملی: امام تنها رهبر ایران نبود او رهبر مسلمین جهان بود. و همانطور که هیچکس را با امام معصوم (ع) نمی توان مقایسه کرد، هیچکس از علمای عادی را هم با ‏امام امت نمیتوان قیاس کرد.

سردار دل‌ها شهید سلیمانی: هیچ عالمی در تاریخ شیعه، هیچ  مرجعی در تاریخ شیعه نتوانست کاری که امام کرد را انجام ‏دهد.‏

گورباچف: امام خمینی (ره) فراتر از زمان می اندیشید و در بعد مکان نمی گنجید او توانست اثر ‏بزرگی در تاریخ جهان بگذارد.

نلسون ماندلا: امام خمینی(ره) رهبری منحصر به فرد بود ‏که توانست با دست خالی انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی برساند.‏

هنری کیسینجر، استراتژیست آمریکایی: آیت الله خمینی(ره) ، غرب را با بحران ‏جدی برنامه ریزی مواجه کرد. تصمیمات او آنچنان رعدآسا بود که مجال هر گونه تفکر و برنامه ریزی را از سیاستمداران و ‏نظریه پردازان سیاسی گرفت. گویی از جایی دیگر الهام میگرفت. او در دشمنی خود نیز خلوص نیت داشت.‏

دکتر مصطفی ایوب دانشمند آمریکایی: بنده معتقدم که تاریخ ‏امام خمینی(ره) را به عنوان بزرگترین شخصیت جهانی قرن بیستم معرفی خواهد کرد  من بر این باورم که از لحاظ قدرت فکری، امام یکی از سازندگان ‏تاریخ بود.‏

اسماعیل ولی اف، رئیس مدرسه عالی دفاع نخجوان: امام خمینی(ره) با آن شکوه و عظمتی که داشتند در کمال سادگی ‏زندگی کردند، زندگی ایشان از زندگی من که معلم هستم ساده تر بود. درمحل زنگیش گفتم اماما ، تو همیشه زنده ای.‏

مولانا نواب بلدین نقشبندی از دانشمندان  اهل سنت: آن بزرگ مرد تاریخ بشریت پس از سکوت طولانی جهان اسلام در برابر اهانت ‏سلمان رشدی به مقدسات مسلمین، فتوایی صادر کرد که ابر قدرت ها و همه دول ضد اسلامی جهان را شوکه نمود.

دکتر ‏دیمیتری کیت سیکس استاد تاریخ  : برای ما مسیحیان ‏ارتدکس یونان،‏امام خمینی (ره) نمونه ای بود از یک مبارز جهانی، جهت استقرار حق به جای ارزشهای مادی.

 پروفسور "ام-اس-اگونی" ‏ رئیس دانشگاه جواهر لعل نهرو : "آیت الله خمینی تنها کسی بود که از سال ۱۳۴۲ تا رحلتش ‏سازش نکرد‌.

دکتر جورج موستاکیس نویسنده مسیحی از یونان :امام خمینی (ره) اصلاح کننده بزرگ امت اسلامی بوده است‌. من و سایر مسیحیان آزاده وظیفه خود میدانیم ‏که از ایشان پیروی کنیم.

برهان الدین ربانی رئیس جمهور اسبق افغانستان، از حضرت امام (ره) به عنوان بزرگترین مرد معاصر جهان اسلام نام برد.

 ‏مقام معظم رهبری امام خامنه ای(مدظله العالی) که در۳۴سال اخیربیشترین تلاش را برای شناساندن ابعاد مختلف شخصیت حضرت امام(ره) مصروف داشتند  در خرداد ۱۴۰۱ فرمودند:" سالهای ‏گذشته در مورد ابعادی از شخصیت امام صحبت شد لکن با وجود این، بسیاری از ابعاد شخصیت امام بزرگوارما همچنان ‏ناشناخته است

هر چه گویم عشق را شرح و بیان                                          چون به عشق آیم خجل باشم از آن

معظم له در ۳۴ سال اخیر در این راستا موارد فراوانی را بیان فرمودند ازجمله:

‏- خط امام یعنی آن مسلک و سلوک حکومتی امام امت (خرداد۱۳۷۱).

 -نظام اسلامی که امام (ره) در این کشور تشکیل داد عبارت است از این  که شکل زندگی ‏این ملت، قالب و معنای اسلامی پیدا کند و جهت گیری اسلامی باشد(خرداد۱۳۷۳).

‏-حرکت امام (ره) مشابهت های زیادی با نهضت حسینی (ع) دارد. از جمله ویژگیهایی که در هر دو حرکت ‏به طور بارزی وجود دارد، موضوع" استقامت" است‏(خرداد۱۳۷۵).

-راه امام، راه نجات این کشور، هم در آغاز انقلاب، هم در دوران ‏حیات آن بزرگوار و هم امروز است(خرداد۱۳۷۸).

‏-محور کار امام (ره) و قواعد کارامام بزرگوار ما، در ۲ چیز خلاصه میشد: اسلام و مردم(خرداد۱۳۸۲).

- عامل مهم تسلیم ناپذیری و ایستادگی مردم ایران در راه پر ‏افتخار خود، فلسفه سیاسی و مکتب سیاسی امام(ره ) است(خرداد۱۳۸۳).

  -این شجره طیبه ای که امام بزرگوار ما غرس کرد، همه ‏ما، آحاد مردم، نخبگان سیاسی، علمی، اهل حوزه، اهل دانشگاه، کارگر و همه اقشار باید آن را حفظ کنیم(خرداد۱۳۸۵).

-هویت جدیدی که امام(ره) به ملت داد ، هویت دینی و ملی است(خرداد۱۳۸۶).

- امام با این نهضت، دو پرچم را برافراشته و نگاه داشته اند، یکی پرچم احیای اسلام، دوم پرچم عزت و ‏سربلندی ایران و ایرانی.(خرداد۱۳۸۸).

هویت و شخصیت امام(ره) به همین مواضعی است که خود او با صریحترین بیانها ، روشنترین الفاظ و ‏کلمات آنها رابیان کرده است(خرداد۱۳۸۹).

- مکتب امام یک فصل کامل است، همه ابعاد را با هم باید دید، دو بعد اصلی مکتب امام بزرگوار ‏ما، بعد معنویت و عقلانیت و بعد سوم آن عدالت است(خرداد۱۳۹۰).

-  سه باور امام (ره)، باور به خدا، باور به مردم و باور به خود بود(خرداد۱۳۹۲).

-نقشه امام، کار اصلی امام، یک نظام مدنی-سیاسی بر اساس عقلانیت اسلامی بود.(خرداد۱۳۹۳).

- اگر ملت ایران بخواهد به اهداف خود برسد باید راه امام بزرگوار واصول او را درست ‏بشناسد، نگذارد شخصیت امام را تحریف کنند که تحریف شخصیت امام، تحریف راه امام و منحرف کردن مسیر صراط ‏مستقیم ملت ایران است.(خرداد۱۳۹۴).

- شباهتهایی بین امام و امیرالمومنین(ع) وجود دارد. توجه ‏به این شباهت ها برای پیدا کردن راه درست و آشنایی بیشتر با امام مهم و مفید است. این انقلاب بی نام خمینی در هیچ جای ‏جهان شناخته شده نیست.‏

-پشتوانه انتخاب مقاومت از سوی امام بزرگوار ما یک پشتوانه منطقی، عقلانی، علمی و دینی است(خرداد۱۳۹۸).

- مهمترین و برجسته ترین خصوصیات امام بزرگوار ما، عبارتست از روحیه تحول خواهی و ‏تحول انگیزی ایشان. امام خمینی (ره) یک حقیقت همیشه زنده است و تا تاریخ زنده است راه و اندیشه ایشان هم زنده خواهد ماند(خرداد۱۳۹۷).

- ابداع نظریه جمهوری اسلامی ‏کار بزرگ امام خمینی(ره) است (خرداد۱۴۰۰).

-امام فقط امام دیروز نیست؛امام امروز هم هست، ‏امام فردا هم هست.  امام بزرگوار به معنای واقعی کلمه یک آدم ممتاز بود

امام (ره) شخصیتی با تقوا، پرهیزگار و پاک بود. اهل معنویات و حالات عرفانی، هم حماسه ساز و هم دارای معرفت و ‏معنویت، شجاع ، دارای حکمت و عقلانیت و اهل محاسبه بود، تزلزل در کارش وجود نداشت. ‏هرگز مایوس نبود. با خدا و با مردم صادق و به وعده خود پایبند بود. بسیار منظم و وقت شناس بود. اقامه حق و عدل هدف امام بود.

به مردم اعتماد داشت. قدر مجاهدتهای مردم را میدانست. نمیگذاشت مایوس بشویم، امام روح این انقلاب است، نگذارید یاد امام را کمرنگ ‏کنند، امام در پاسخ کسانی که میگفتند کشور به بن بست رسیده گفتند: کشور به بن بست نرسیده، ‏شما به بن بست رسیده اید.وقتی امام ناراحتی قلبی داشتند به ‏شدت نگران بودیم، خدمتشان رسیدیم، فرمودند: قوی باشید، احساس ضعف نکنید ، به خدا متکی باشید، اشداء علی الکفار رحماء ‏بینهم باشید و اگر با هم باشید هیچکس نمیتواند به شما آسیبی برساند.(خرداد۱۴۰۱).

در خرداد ماه ۱۴۰۲ ضمن بیان دو عامل نرم افزاری دراختیارحضرت امام (ره) یعنی ایمان و امید تاکید کردند هر که ایران را دوست ‏دارد برای ترویج ایمان و امید تلاش کند. همچنین بر حفظ هوشیاری برای دفع توطئه های دشمن و خنثی کردن توپخانه آنها ‏علیه انتخابات اسفندماه آینده، تاکید فرمودند.

لذا با توجه ‏به جمیع جهات و نظرات بزرگان نظام اسلامی ومتفکرین و اندیشمندان دنیا میتوان گفت، آنچه ‏خوبان همه دارند امام خمینی(ره) یکجا دارد و به فضل الهی جانشین شایسته ایشان، حضرت امام خامنه ای( مدظله العالی) هم ‏همینطور است و دوستان و دشمنان همه به این نکته اذعان دارند که خامنه ای، خمینی دیگر است.‏

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار