پیامدهای حمله ترکیه به جنگنده روسی؛

کاهش ارزش لیر ترکیه در برابر دلار در پی حمله به هواپیمای جنگی روس

ارزش لیر ترکیه در برابر دلار روز سه شنبه در پی سرنگون شدن یک فروند جت جنگنده سوخو-24روس توسط ترکیه در مرز این کشور با سوریه، کاهش یافت.
کد خبر: ۵۹۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۷ - 24November 2015

کاهش ارزش لیر ترکیه در برابر دلار در پی حمله به هواپیمای جنگی روس

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، ارزش لیر ترکیه با کاهشی به میزان 1.1 درصد در برابر دلار به 2.88 رسید که بیشترین میزان کاهش روزانه آن در 20 روز اخیر به شمار می رود.


این در حالیست که لیر دوشنبه شب در برابر دلار به بهای 2.85 معامله شد.


کاهش ارزش لیر در هنگامی رخ داد که بهای بسیاری از ارزهای کشورهای دارای بازارهای در حال شکوفایی از جمله روسیه در برابر دلار افزایش یافته است.


ارزش روبل روسیه با 0.3 درصد افزایش در برابر دلار از 66.37 در دوشنبه شب به 66.127 در روز سه شنبه رسید.


یک مقام دولت ترکیه گفت که وزارت امور خارجه این کشور روز سه شنبه نمایندگان سیاسی 5 کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد را برای توجیه آنان درباره سرنگونی هواپیمای جت جنگنده روسیه فراخوانده است.


سفیران و نمایندگان کشورهای آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس در پی سرنگونی هواپیمای جنگی روس در امتداد مرز ترکیه با سوریه و واکنش خشم آلود مسکو به این حادثه، به وزارت امور خارجه ترکیه فراخوانده شدند.


ارتش ترکیه اعلام کرده است که پیش از هدف قرار دادن هواپیمای روسیه، بارها به آن درباره نقض حریم هوایی ترکیه هشدار داده شده بود.


این درحالیست که روسیه نقض حریم هوایی ترکیه را تکذیب می کند.


احمد داووداوغلو نخست وزیر ترکیه روز سه شنبه گفت که این کشور حق نشان دادن واکنش در صورت نقض حریم هوایی آن به رغم هشدارهای مکرر را دارد.


نخست وزیر ترکیه گفت: جهان باید بداند که ترکیه به هر اقدام ضروری برای تضمین امنیت این کشور دست خواهد زد.


یک مقام ترکیه پیشتر گفته بود که وزارت امور خارجه این کشور روز سه شنبه کاردار روسیه را در پی سرنگون شدن یک فروند هواپیمای جنگی این کشور توسط جت های جنگنده ترکیه در امتداد مرز این کشور با سوریه، احضار کرده است.


این نخستین باری است که از دهه 1950 یک هواپیمای روس یا اتحاد جماهیر شوروی توسط یک عضو پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو»، سرنگون می شود.


نهاد ریاست جمهوری ترکیه پیشتر اعلام کرده بود: جنگنده ای که ساعاتی پیش در مرز ترکیه با سوریه توسط جنگنده های اف 16 این کشور ساقط شده، جنگنده روسی از نوع سوخو- 24 بوده است.


در پی سرنگون شدن جنگنده روسی، سفر روز چهارشنبه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به ترکیه لغو شد.


وزارت دفاع روسیه با تایید این مطلب که هواپیمای جنگنده ساقط شده در منطقه مرزی سوریه با ترکیه در لاذقیه، متعلق به یگان هوایی روسیه بوده است، اعلام کرد: این جنگنده روسی در ارتفاع 6 هزار متری و بدون ورود به حریم هوایی ترکیه، پرواز می کرده است.


وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است: تصاویر ماهواره ای تایید می کند که هواپیمای سرنگون شده روس وارد حریم هوایی ترکیه نشده و از زمین هدف قرار گرفته است.


براساس آخرین گزارش ها، جنگنده روس با آتشباری پدافند هوایی ارتش ترکیه ساقط شده است و دو خلبان آن با استفاده از چتر نجات، بیرون پریدند که جسد کمک خلبان در مناطق جنگلی لاذقیه سوریه پیدا شده است اما از سرنوشت خلبان این هواپیما هنوز اطلاعی در دست نیست.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها