نماینده ولی‌فقیه در قزوین:

اگر برای خدا کاری کنیم خدا آبروی ما را نگهداری خواهد کرد

آیت‌الله عابدینی گفت: اگر شما می‌خواهید به میدان مطالبه‌گری بروید آبرویتان را به خدا عاریه دهید، اگر برای خدا کاری کنیم خدا آبروی ما را نگهداری خواهد کرد.
کد خبر: ۵۹۵۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱ - 10June 2023

مطالبه‌گر باید همانند امام خمینی (ره) به وعده‌های الهی ایمان داشته باشدبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قزوین، آیت‌الله «عبدالکریم عابدینی» نماینده ولی فقیه در قزوین امروز در دیدار اعضای مجمع مطالبه‌گران استان قزوین اظهار داشت: همه ما تحت تأثیر مطالبه‌گر بزرگ تاریخ اسلام و عصاره خواسته‌های انبیاء و ائمه اطهار (ع)، یعنی امام خمینی (ره) هستیم که حقیقتاً الگوی تمام عیار مطالبه‌گری بودند.

وی ادامه داد: در شرایطی که بوی خون کشته‌های رضاخانی می‌آمد، شاه به امام خمینی پیغام داد و گفت اگر دست از کارهایت برنداری من چکمه‌های پدرم را می‌پوشم، یعنی ایشان را تهدید کرده بود، امام خمینی نیز پاسخ داده بودند اگر تو چکمه‌های پدرت را بپوشی، من هم ذوالفقار جدم را به دست می‌گیرم.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: آن موقع امام خمینی مطالبه‌گری کرد، یکی از مطالبات امام مبارزه با قانون کاپیتولاسیون بود، موارد دیگری هم از این جنس وجود داشت که فریاد ایشان را بلند کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه مطالبه‌گر باید همانند امام خمینی به وعده‌های الهی ایمان داشته باشد، بیان کرد: یکی از مواردی که در سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در روزهای اخیر مشاهده کردیم این بود که امام خمینی انسان معتقدی بود و روی مبانی اعتقادی سخن می‌گفت، یعنی ایمان داشت، رهبر حکیم انقلاب در فرمایشاتی که داشتند به ایمان جهت دادند و فرمودند امام به وعده‌های الهی ایمان داشت و مطالبه‌گر نیز باید همانند امام راحل به وعده‌های الهی ایمان داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در قرآن هم وعده و هم وعید داریم، هر دو این موارد واجب ضروری و لوازم کار یک مطالبه‌گر هستند، وعده این است که خداوند در آیه 7 سوره مبارکه محمد فرموده «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ»، یعنی (اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد اگر خدا را يارى كنيد ياريتان می‌‏كند و گام‌هايتان را استوار مى‌دارد)، این وعده الهی است که خداوند فرموده اگر خدا را یاری کنید، خدا نیز به شما کمک می‌کند و موفق می‌شوید.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: وعده این است که خداوند در آیه 38 سوره مبارکه حج فرموده «إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ»، یعنی (خداوند از كساني كه ايمان آورده‏‌اند دفاع مي‏كند، خداوند هيچ خيانتكار كفران‌كننده‏‌اي را دوست ندارد)، خدا از امام هم دفاع کرد، امام زندان رفت و تبعید شد اما چون دقیق مسیر خدا را طی می‌کرد، با عزت از تبعید برگشت.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خدا به مادر موسی گفت او را به نیل بینداز، ما او را به تو باز می‌گردانیم، ما موسی از تو تحویل می‌گیریم و پیغمبر به تو بر می‌گردانیم، چون در راه ما تلاش کرده، او را با عزت، کرامت و قدرت به تو بر می‌گردانیم.

وی یادآور شد: یک مطالبه‌گر اگر موسایی رفتار کند، به گونه‌ای رفتار و زندگی می‌کند که همواره در دلش این است که خدایا چون این کارها مأموریت توست، به این دلیل من به دنبال آن‌ها می‌روم، اگر مسئله آن قدر جدی نیست که من نباید لب به سخن بگشایم، من حق ندارم برای خودم و دیگران دردسر درست کنم و آبرویم را در معرض خطر قرار بدهم اما اگر مطلب به اینجا رسیده که من باید سخنی بگویم، به موقع و به جا می‌گویم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: اگر به موقع و به جا سخن بگوییم خدا به ما می‌گوید شما جلوی چشم من ساخته می‌شوید، همچنین خداوند در آیه 41 سوره مبارکه طه می‌فرماید «وَاصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسِي»، یعنی (و من تو را برای خودم پرورش دادم)، اگر امام را نیز با این آیات قیاس کنیم، می‌بینیم امام نیز مصداق این آیات است.

وی عنوان کرد: اگر کسی مطالبه‌گری بر اساس اصول و مبانی اعتقادی داشته باشد، باید به وعده‌های خدا دلخوش باشد، وعده‌های خدا دیدنی است که باید همیشه جلوی چشم مطالبه‌گران باشد.

امام جمعه قزوین بیان داشت: خداوند در آیه 16 اسراء می‌فرماید «وَإِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا»، یعنی (چون بخواهيم شهرى را هلاک كنيم خوش‌گذرانانش را وا مى‌داريم تا در آن به انحراف و فساد بپردازند و در نتيجه عذاب بر آن شهر لازم گردد پس آن را يكسره زير و زبر كنيم).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید اگر ما بخواهیم جامعه‌ای را به نابودی بکشانیم، به زیاده‌خواهان آن جامعه جهت می‌دهیم، این زیاده‌خواهان شروع به سوءاستفاده از بیت‌المال و زمین‌خواری می‌کنند، آن وقت آن وعده‌هایی که داده‌ایم محقق می‌شود.

وی تأکید کرد: خدا می‌گوید این‌ها کوله‌بارشان را برای فساد بسته‌اند، همه چیزشان را برای فساد آماده کرده‌اند، ما هم در را نمی‌بندیم و جلوی آن‌ها را باز می‌گذاریم، سپس وعید ما یعنی عذاب ما نازل می‌شود و این جامعه را زیرورو می‌کنیم.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: این وعید خداست، یعنی تهدید خداست، تعداد وعده‌های خدا بیشتر از وعیدهاست، کسی که مطالبه‌گری می‌کند باید سوژه‌ها، واژه‌ها، نگاه‌ها و چشم‌اندازهایش از این وعده‌ها و وعیدها ساخته شده باشد.

امام جمعه قزوین یادآور شد: امام خمینی صداقت و صراحت در گفتار داشتند، برای مثال به شاه گفتند ای شاه، من تو را نصیحت می‌کنم، این جمله توأم با تهدید بود، در مرحله بعدی گفتند ای شاه، من تو را از این مملکت بیرون می‌کنم، یعنی هم آن تذکر و نصیحت را گفتند، هم آن تهدیدی که در نصیحت وجود داشت را در کلام دوم محقق کردند، اقدامات بعدی امام هم عملاً به فرار شاه از کشور انجامید.

وی افزود: از اینجا درس می‌گیریم که اگر مطالبه کردیم کار ما دو منشأ دارد، یکی منشأ نفسانی و خواسته‌های شخصی است، این‌ها «مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ» است اما اگر منشأ مطالبات ما خدایی باشد و بخواهیم رسالت ایمانی خود را به جا آوریم «مَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ» شده و انسان از آن ویژگی‌های الهی بهره‌مند می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اضافه کرد: خداوند در آیه 96 سوره مبارکه نحل می‌فرماید «مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ»، یعنی (آنچه پيش شماست تمام مى‌شود و آنچه پيش خداست پايدار است و قطعاً كسانى را كه شكيبايى كردند به بهتر از آنچه عمل می‌کردند پاداش خواهيم داد).

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: ما اگر در مطالبه‌گری خودمان را بیمه خدا کنیم، معلوم می‌شود فقط برای رضای خدا داد زده‌ایم، اگر بیمه خدا شدیم دیگر هیچ نگرانی بابت آبرویمان نداریم، خدا همه چیز را حفظ می‌کند.

وی اضافه کرد: در زمان دفاع مقدس بسیار این فرمایش امیرالمؤمنین (ع) را برای رزمنده‌ها می‌خواندیم که حضرت وقتی پرچم را به محمد حنفیه دادند فرمودند وقتی به میدان می‌روی جمجمه خودت را به خدا عاریه بده، یعنی خودت را به خدا بسپار تا تو را نگهداری کند.

امام جمعه قزوین ادامه داد: در مطالبه‌گری هم اگر به بلوغ برسیم امیرالمؤمنین (ع) به ما می‌گوید آبرویتان را به خدا عاریه بدهید، در جنگ آگاهی‌بخشی و مطالبه‌گری، جمجمه تبدیل به آبرو می‌شود، اگر شما می‌خواهید به میدان مطالبه‌گری بروید آبرویتان را به خدا عاریه دهید، اگر برای خدا کاری کنیم خدا آبروی ما را نگهداری خواهد کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: نگرش شما باید نگرش شجره طیبه‌ای به نظام باشد، اگر ما نظام را شجره طیبه بدانیم، خداوند در آیه 24 سوره مبارکه ابراهیم می‌فرماید «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ»، یعنی (آيا نديدى خدا چگونه مثل زده سخنى پاك كه مانند درختى پاك است كه ريشه‏‌اش استوار و شاخه‏‌اش در آسمان است).

وی تأکید کرد: خدا یک درخت پاک و درختی که هیچ آسیب و آلودگی ندارد را مثال زده است، درختی که آلودگی ندارد دائم در مسیر رشد است، خدا می‌فرماید کلمه طیبه همان درخت سالم است، مثل درخت پاکی است که ریشه در فطرت آدم‌ها دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: ما به‌شدت به بصیرت برخاسته از تقوا نیاز داریم، هر کجا اشتباه می‌کنیم برای این است که از تقوا فاصله گرفته‌ایم، اگر لوازم تقوا را رعایت کنیم اشتباهات ما به حداقل خواهد رسید، خداوند در آیه 201 اعراف می‌فرماید «إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُون»، یعنی (مسلماً کسانی که نسبت به گناهان، معاصی و آلودگی‌های ظاهری و باطنی تقوا ورزیده‌اند، هرگاه وسوسه‌هایی از سوی شیطان به آنان رسد خدا و قیامت را یاد کنند، پس بی‌درنگ بینا شوند و از دام وسوسه‌هایش نجات یابند).

آیت‌الله عابدینی ادامه داد: خداوند می‌فرمایند آن‌هایی که اهل تقوا هستند در بزنگاه‌ها بصیرت پیدا می‌کنند، اگر بصیرت پیدا نکردیم بدانیم خطایی مرتکب شده‌ایم.

وی اظهار کرد: باید عدالت‌خواهی داشته باشیم، خداوند می‌فرماید اگر کسی بدی کرده، شما در اجرای عدالت به بدی مبتلا نشوید، برای مثال یک نفر دزدی کرده اما دروغ نگفته است، شما وظیفه دارید جلوی دزدی او را بگیرید، نباید بگویید چون دزدی کرده پس حتماً دروغگو و فاسد هم هست، یعنی فقط همان فسادی را که مرتکب شده بازگو کنید.

امام جمعه قزوین بیان کرد: امیدآفرینی نیز یکی دیگر از وظایف ماست، اگر مطالبه‌گری ما با جهاد تبیین همراه شود، آن جایی که کج‌روی و فساد است فریاد ما بلند است اما خوبی‌های نظام را هم فراوان به سمع و نظر مردم می‌رسانیم، چون شما مطالبه‌گر هستید، آن جاهایی هم که مثبت‌گویی دارید خیلی تأثیر می‌گذارد و به باور مردم می‌نشیند.

آیت‌الله عابدینی با تأکید بر اینکه مطالبه‌گری باید به افزایش امید در جامعه منتهی شود، تصریح کرد: امید را در دل مردم افزایش دهیم، همیشه رهبر را فرمانده‌مان بدانیم، هر کجا رهبر به ما میدان داد یاعلی بگوییم و حرکت کنیم، هر کجا ببینیم رهبر مایل نیستند ما بیشتر از این فریاد بلند کنیم، آنجا بایستیم و منتظر فرمان جدید رهبر باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار