نماینده مجلس شورای اسلامی:

اتصال ترانزیت ریلی ایران به اروپا باعث افزایش صادرات می‌شود

میرتاج‌الدینی با اشاره به دستاورد‌های سفر دولت به آذربایجان شرقی، گفت: افتتاح راه‌آهن بستان‌آباد - خاوران یکی از اقدامات مهمی بود که پس از ۲۲ سال انجام شد.
کد خبر: ۵۹۵۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰ - 10June 2023

اتصال ترانزیت ریلی ایران به اروپا باعث افزایش صادرات می‌شودبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه در سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی افتتاح راه‌آهن بستان‌آباد - خاوران افتتاح شد، اظهار داشت: این خط یکی از محور‌های بسیار مهم خط ریلی کشور بود که سال‌ها بود اقداماتی در این راستا انجام می‌شد، اما نسبتاً طولانی شده بود و بیش از ۲۲ سال طول کشید. این در حالی است که پیش‌بینی اولیه آن بود که افتتاح این خط آهن حدود ۵ سال طول بکشد، اما عدم تأمین اعتبارات به موقع و برخی از مشکلات دیگر باعث شد که افتتاح این خط آهن طولانی شود.

میرتاج‌الدینی افزود: یکی از امتیازات حائز اهمیت دولت سیزدهم آن است که پروژه‌های نیمه تمام را با جدیت پیش می‌برد و به خوبی هم به پایان می‌رساند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخشی از این محور که از میانه تا بستان آباد بود، قبلاً افتتاح شده بود، اما بهره برداری نمی‌شد چرا که خط راه آهن به ایستگاه تبریز متصل نشده بود. در این سفر استانی رئیس جمهور، ادامه خط آهن یعنی از بستان آباد تا ایستگاه خاوران تبریز افتتاح شد و خط آهن تبریز به تهران هم به بهره برداری رسید و مسیر این خط مستقیم شد و این کار منجر به صرفه جویی در وقت مردم می‌شود و مسیر ریلی تهران- تبریز حدود سه ساعت کاهش پیدا کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: به این دلیل به راه آهن میانه- بستان آباد- تبریز سبزترین خط آهن کشور می‌گویند که با افتتاح آن سالانه ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت صرفه جویی می‌شود. نکته مهم دیگر آن است که این خط آهن با ریل بومی و ایرانی ساخته شده، در حالی که تاکنون همه ریل‌های کشور وارداتی بود.

میرتاج الدینی تصریح کرد: این خط راه آهن کوریدور شرق به غرب را کامل می‌کند و ترانزیت ریلی ایران با بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز برای نخستین بار به اروپا متصل می‌شود. البته برای اینکه این خط کامل‌تر شود، دو - سه فاز دیگر مانده است که باید تکمیل شود، از جمله از ایستگاه خاوران تبریز تا ایستگاه مرکزی تبریز که ۲۹ کیلومتر است، باید کامل شود تا این ترانزیت به صورت مستقیم انجام شود.

وی با بیان اینکه اتصال ترانزیت ریلی ایران به اروپا تأثیر زیادی به ویژه در زمینه اقتصادی برای ما خواهد داشت و افزایش ظرفیت‌های ترانزیتی از دیگر مزیت‌های این پروژه ریلی است، گفت: درآمد اقتصادی که از این ترانزیت ریلی برای کشور به دست می‌آید، بسیار بالا است، چرا که به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا از ایران به کشور‌هایی مانند جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می‌انجامد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها