دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

روایت مبارزات شهید آیت‌الله سعیدی در راه پیروزی انقلاب اسلامی+ فیلم

آیت الله سعیدی از چهره‌های برجسته مبارز علیه حکومت پهلوی است که به تبلیغ اندیشه‌های امام می‌پرداخت.
کد خبر: ۵۹۵۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۱ - 12June 2023

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سید محمدرضا سعیدی از مبارزان برجسته نهضت انقلاب اسلامی در جریان مبارزه با حکومت پهلوی دستگیر و پس از زندانی و شکنجه سال ۱۳۴۹ در ۴۱ سالگی به شهادت رسید.

تغییر چهره یک مجتهد به خاطر انقلاب اسلامی

وی در جریان مخالفت آیت الله خمینی با «لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی»، «انقلاب سفید» و لایحه مصونیت قضایی مستشاران نظامی آمریکا (کاپیتولاسیون) از حامیان امام خمینی بود. او در مسیر مبارزه علیه رژیم شاه بار‌ها به وسیله ساواک تحت تعقیب قرار گرفت و دستگیر و ممنوع المنبر شد، و در ماجرای کاپیتولاسیون به شدت علیه مستشاران آمریکایی به انتقاد پرداخت. پس از بازگشت به قم، به دعوت عده‌ای از مؤمنین جنوب شرق تهران، به مسجد موسی ابن جعفر آمد و ضمن اقامه نماز جماعت در آنجا، مسجد را به صورت پایگاهی قوی علیه رژیم شاه درآورد. او با تغییر چهره به تبلیغ اندیشه‌های امام خمینی و پخش اعلامیه‌های وی می‌پرداخت به همین دلیل ساواک او را ممنوع المنبر کرد.

شهادت آیت‌الله سعیدی توسط ساواک در زندان با واکنش سریع مردم ایران مواجه شد به طوری که در بسیاری از نقاط کشور، مردم درصدد برپایی مراسم بزگداشت و ترحیم وی برآمدند. در این میان ساواک که از چنین تجمعاتی واهمه داشت به سرعت دستور داد تا از برگزاری این قبیل مراسمات جلوگیری شود. با این اوصاف مردم شهر‌های مختلف بدون توجه به این تهدیدات به برگزاری مراسم پرداختند.

در ادامه روایتی از زندگینامه تصویری این مبارز انقلابی را می‌بینید.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها