فعالیت‌های چراغ خاموش برای اجرای یک عملیات

نیرو‌های سپاه به مدت چهار ماه بدون سر و صدا و جلب توجه دشمن و در نزدیکی نیروهای عراق، شبانه یک کانال به طول ۱۳۰۰ متر و به شکل «T» حفر کردند که انتهای آن وارد میدان مین در جلوی خاکریز و خط آتش دشمن شده بود.
کد خبر: ۵۹۵۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱ - 11June 2023

فعالیت‌های چراغ خاموش برای اجرای یک عملیاتبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، مشکل‌آفرینی‌ها و کارشکنی‌های «بنی‌صدر» آن قدر برای رزمندگان و فرماندهان ایرانی عذاب‌آور شده بود که پس از بر کناری وی از فرماندهی کل قوا، به پیشنهاد و استقبال همه فرماندهان جنگ قرار شد عملیاتی که در جبهه «دارخوین» در حال انجام بود، به علامت رضایت از این کار حضرت امام، «فرمانده کل قوا - خمینی روح خد» نامگذاری شود.

نیرو‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مدت چهار ماه بدون سر و صدا و جلب توجه دشمن و در نزدیکی نیروهای عراق، شبانه یک کانال به طول ۱۳۰۰ متر و به شکل «T» حفر کردند که انتهای آن وارد میدان مین در جلوی خاکریز و خط آتش دشمن شده بود.

پیشانی این کانال به موازات خط آتش دشمن و به فاصله ۴۰۰ تا ۵۰۰ متر قرار داشت. در این حمله، نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عمل کننده و ارتش جمهوری اسلامی پشتیبانی و پدافند را به عهده داشتند.

قرار بود در ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد روز ۲۱ خرداد ماه سال ۱۳۶۰ حمله آغاز شود. ساعت ۱۱ شب، خبر برکناری بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا توسط امام خمینی (ره)، از رادیو پخش شد و وضعیت در بهترین حالت ممکن قرار گرفت.

این عملیات، کلیدی برای باز شدن طلسم محاصره آبادان و آزمایشی برای عملیات بزرگ ثامن‌الائمه بود. در این حمله با سه کیلومتر پیشروی، مواضع محکم و مهم دشمن در این جناح به تصرف درآمد و دست کم ۳۲ دستگاه تانک و نفربر منهدم و ۱۴۹۶ تن از نیروهای دشمن کشته، زخمی و اسیر شدند.

در راه به دست آوردن این پیروزی، ۱۲۰ تن از رزمندگان سپاهی به شهادت رسیدند. این عملیات توسط سردار رحیم صفوی و شهید حسن باقری طراحی و اجرا شد که فرماندهی سه محور اصلی آن را شهیدان «منصور موحدی»، «پهلوان‌نژاد» و «رضا رضایی» بر عهده داشتند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها