عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی:

تشکیل امت واحده از ضروریات جهان اسلام است

اسحاق مدنی گفت: امروز دانشگاه مذاهب اسلامی نقش مهمی را در زمینه وحدت اسلامی ایفا می‌کند و شیوه تدریسی که در این دانشگاه وجود دارد در هیچ یک از دانشگاه‌های کشور‌های اسلامی وجود ندارد.
کد خبر: ۵۹۶۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰ - 12June 2023

تشکیل امت واحده از ضروریات جهان اسلام استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «مولوی اسحاق مدنی» رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که در نشست هم‌اندیشی نقش تقریب مذاهب اسلامی در مقاصد شریعت که در دانشگاه مذاهب اسلامی سخن می‌گفت، اظهار داشت: در دانشگاه‌های کشور‌های اسلامی دیگر، شاهد تدریس مذاهب اسلامی هستیم، اما آن چیزی که تدریس می‌شود اساسی نیست و ضمنی است، اما هدف اصلی دانشگاه مذاهب اسلامی کسب آگاهی از مذهب است، برای مثال در مقطع کارشناسی این دانشگاه مذهب فقه امامی، اصول و فقه خود را توسط استاد فقه امامی آموزش می‌بیند در مورد مذاهب شافعی و حنفی هم همینطور؛ بنابراین ما در سایر دانشگاه‌های کشور‌های دیگر چنین مسئله‌ای را مشاهده نمی‌کنیم.

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران به صورت آزاد مذاهب اسلامی تدریس می‌شوند و کاملا با قبل از انقلاب متفاوت است و این مسئله بسیار مهم است و ما قدردان آن هستیم.

در ادامه این نشست، مهدی رهبر - عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی - با اشاره به اینکه ارتباط بین دانشگاه و علمای اسلامی تا جایی که لازم است وجود ندارد، اظهار داشت: فقه مذاهب مختلف در برخی دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، اما اینکه نظر مذاهب دیگر نسبت به آن فقه چیست مهم است و تبادل‌نظر بین علما باید در این خصوص صورت بگیرد، زیرا در بحث تقریب وقتی وارد مباحث فقهی می‌شویم متوجه مشترکات زیادی خواهیم شد.

وی ادامه داد: اگر همه تقریب را جدی بگیریم به بسیاری از مشترکات می‌رسیم که وحدت بین مذاهب را به‌همراه خواهد داشت. همچنین اختلاف نظر فقهی هم اگر وجود داشته باشد می‌توان به آرای یکدیگر احترام گذاشت و یک زیست مسالمت‌آمیز داشت.

رهبر یادآور شد: اگر ما در مسائلی که ظاهرا اختلاف‌نظر داریم به مشترکات مراجعه و تعامل خوبی برقرار کنیم به مقصد اعظم شریعت یعنی کلمه الله می‌رسیم. کل شریعت تحت این مقصد است و ما می‌توانیم ذیل این مقصد تمام مسایل را حل کنیم.

وی گفت: تشکیل امت واحده از ضروریات جهان اسلام است و امیدواریم روزی برسد که امت واحده در سراسر جهان اسلام تشکیل شود.

در این نشست هم اندیشی، شیخ بلال سعید شعبان دبیرکل جنبش توحید اسلامی، صلاح ابوالحاج رییس اتحادیه جهانی علمای حنفی، سالم عبدالجلیل رییس سابق دانشگاه الزیتونه تونس، محمود ویسی عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی در سخنانی بر ضرورت وحدت مسلمانان در شرایط کنونی جهان اسلام تاکید کردند.

منبع : ایسنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها