معاون پژوهش و آموزش بنیاد ملی بازی‌های رایانه:

دوره‌های جدید آموزش بازی‌سازی را با رویکرد فرهنگی آغاز می‌کنیم

شریفی گفت: دوره‌های جدید آموزش بازی‌سازی را با رویکرد فرهنگی آغاز خواهیم کرد تا هنرجویان با محوریت اسطوره‌های استان خودشان در سطح پیشرفته بازی بسازند.
کد خبر: ۵۹۶۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰ - 12June 2023

دوره‌های جدید آموزش بازی‌سازی را با رویکرد فرهنگی آغاز می‌کنیمبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، اردو‌های آموزش بازی‌سازی توسط انستیتو ملی بازی سازی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از سال گذشته در ۱۰ استان آغاز شد و تا کنون ادامه دارد.

اردو‌های آموزش بازی سازی یا بوت کمپ‌ها، دوره‌های آموزشی و کسب مهارت بازی‌سازی است که با هدف تعلیم و تربیت نیروی بازی‌ساز بومی آغاز شد. کلیه کلاس‌ها در دوره‌های آموزش بازی‌سازی در انستیتو ملی بازی‌سازی با رویکرد تمرکز زدایی از تهران و دسترسی تمام علاقه‌مندان به آموزش است. همه شرکت کنندگان در اردو‌های آموزش بازی‌سازی استان‌ها توانستند دوره‌های مبانی بازی‌سازی را به صورت رایگان سپری کنند. همچنین انستیتو ملی بازی‌سازی به شرکت‌کنندگانی که پروژه موفقی در پایان این دوره ارائه و نمره قابل قبول دریافت کنند، علاوه بر گواهی دیجیتالی، گواهی فیزیکی معتبر (بنا به درخواست متقاضیان) نیز ارائه کرده است.

این اردو‌های آموزش بازی سازی در سال ۱۴۰۲ هم ادامه داشت تا جایی که اولین اردوی آموزش بازی سازی خرداد ماه در مازندران برگزار شد و قرار است در ماه‌های آتی این دوره‌ها ادامه داشته باشد.

در خصوص دوره‌های جدید اردو‌های آموزش بازی سازی با فرزانه شریفی معاون پژوهش و آموزش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ساعتی به گفت‌وگو نشستیم.

مشروح این گفت‌وگو در ادامه می‌آید.

ابتدا برای مان از دوره‌های جدید اردو‌های آموزش بازی سازی یا بوت کمپ‌ها توضیح دهید؟

اولین دوره‌های اردو‌های آموزشی یا بوت کمپ‌ها را در سال گذشته با هشت استان و ۱۰ اردو برگزار کردیم و در دو استان (بوشهر و هرمزگان) بنا به درخواست شأن مجدداً به آن استان‌ها سر زدیم و دوره‌های پیشرفته را برگزار کردیم. در سال ۱۴۰۲ هم بنا داریم به سراغ استان‌هایی برویم که باقی مانده است و متقاضی برگزاری دوره‌ها بوده‌اند. تا کنون ۱۴ استان متقاضی برگزاری دوره‌ها هستند.

با توجه به محدودیت زمان باقی مانده تا پایان سال، باید بتوانیم حداقل ۹ بوت کمپ دیگر برگزار کنیم و تا کنون یک دوره آموزشی در مازندران برگزار کردیم و دوره دیگرمان تیرماه در همدان خواهد بود.

با توجه به اینکه محرومیت آموزشی را در استان‌ها در اولویت قرار دادیم و از آنجا که دوره‌های آموزشی با هدف عدالت فرهنگی برگزار شود، استان‌هایی که به لحاظ آموزشی، تعداد کافی مؤسسات آموزشی، شرکت‌های بازیسازی و تیم‌های بازیسازی غنی‌تر هستند همچون خراسان رضوی و اصفهان را در اولویت‌های آخر گذاشته‌ایم، گرچه آن‌ها متقاضی برگزاری دوره‌ها هستند.

همچنین استان‌هایی همچون فارس و کرمانشاه را برای بار دوم و در سطح پیشرفته دوره‌های آموزشی برگزار خواهیم کرد. البته برنامه ریزی‌هایی هم داشته‌ایم تا برای استان‌های خراسان جنوبی، گیلان و گلستان دوره‌های آموزشی را برگزار کنیم و برای آن توافقی با استان‌ها انجام داده‌ایم و در روز‌های آتی از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی خواهیم کرد.

موجی که از سال گذشته آغاز شد و استان‌ها از این دوره‌ها استقبال کردند، اهمیت آموزش صنعت بازی سازی به مرور جا افتاد و این برنامه ادامه دارد و جزو برنامه‌های مستمر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است. همچنین بنا داریم این آموزش‌های مقدماتی به مرحله پیشرفته و در نهایت محصول برسد.

برنامه استراتژیک برای برگزاری دوره‌های آموزشی بازی سازی چیست؟

برنامه استراتژیک و فرآیند کلی دوره‌های آموزش بازیسازی به این شکل است که به یک رویداد ختم نشود و این رویداد‌ها در پی رویداد‌های پیشرفته‌تری برگزار شود و پس از آن‌ها رویداد‌های استعدادسنجی، استعدادیابی را داشته باشیم تا بتوانیم برای تیم‌ها و محصولات شأن برنامه ریزی کردیم. البته هم اکنون این برنامه ریزی‌ها در حال انجام است.

ما برای همه شرکت‌های بوت کمپ‌ها در استان‌های مختلف فراخوان زدیم تا براساس آن تیم‌های برتر را انتخاب کنیم. بر این اساس داوران تیم‌های برتر را از سال گذشته انتخاب کردند و بخشی از زحمات تیم‌ها تبدیل به محصول شد و هم اکنون روی محصول کار می‌کنند تا آماده انتشار اولیه شوند.

این محصولات تیم‌های نوپا به امسال می‌رسد؟

بله همینطور است است و برأی امسال یک سری از محصولات منتشر می‌شود؛ اگرچه این محصولات به لحاظ گرافیک اولیه و سبک است، اما به هرحال یک قدم مثبتی برای آن‌هایی است که توانمند بودند، اما بستر‌های پیشرفت برای شأن فراهم نبود. این هنرجوان بسیار به صنعت گیم در استان‌ها علاقمند بودند و به واسطه این دوره‌ها با این صنعت عجین می‌شوند.

ما در این دوره‌ها علاوه بر آنکه افراد را شناسایی می‌کنیم، به شناسایی دیگر ظرفیت‌ها هم می‌پردازیم که می‌توان به شناسایی شرکت‌ها، تیم‌ها و نیاز‌های شأن اشاره کرد. ما با تیم‌ها گفتگو می‌کنیم تا نیاز‌های شأن را شناسایی کنیم و در نهایت این تیم‌ها به سیستم همگرای بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و سیستم‌های حمایتی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای متصل می‌شوند و از همین طریق برای کسب و کار آن‌ها تدارک ویژه‌ای ترتیب می‌دهیم. امیدواریم امسال این حرکت گسترده‌تر شود.

از برنامه‌های آتی دوره‌های آموزش بازی سازی را در سال ۱۴۰۲ هم بگویید؟

دوره‌های آموزش بازی سازی را تیرماه در همدان، مردادماه در گیلان و مهرماه در سطح پیشرفته در کیش برگزار خواهیم کرد. همچنین دو دوره آموزشی را شهریورماه خواهیم داشت که نمی‌توانیم تا پیش از نهایی شدن آن اطلاع رسانی کنیم.

تفاوت دوره‌های آموزش بازی سازی امسال با دوره گذشته چه مواردی است؟

دوره‌هایی که در سطح مقدماتی برگزار می‌شود، چندان تفاوتی با دوره‌های سال گذشته ندارد، اما تلاش مان این است تا اصول اولیه بازی سازی را از جهت دیزاین، هنری و فنی به هنرجویان آموزش دهیم، منتها رویکردمان در سال ۱۴۰۲ رویکرد فرهنگی است به این معنا که هنرجویان بتوانند با درنظرگیری یک سری مسائل فرهنگی و با محوریت اسطوره‌های استان خودشان در سطح پیشرفته بازی بسازند.

در دوره‌های پیشرفته سعی می‌کنیم این را مبنا قرار دهیم که البته در برخی از استان‌ها همچون استان هرمزگان در سطح پیشرفته شاهد این موضوع بودیم که سال گذشته هنرجویان هرمزگانی به صورت خودجوش بازی‌هایی تولید کردند که با محوریت خلیج فارس بود و خلیج فارس را به عنوان یک سرمایه و گنج ملی در بازی نشان دادند. سعی داریم این جریان فرهنگی هم در استان‌های دیگر ادامه داشته باشد و در نهایت شاهد تولیدات بومی مبتنی بر مبحث مهم استان شأن باشیم.

پس از برگزاری دوره‌های آموزش بازی سازی و کشف استعدادها، هنرجویان وارد بازار کار می‌شوند؟

تعداد کسانی که از بوت کمپ‌ها وارد بازار کار شدند، حداکثر ۱۰ نفر هستند که البته این ۱۰ نفر هنرجویانی بودند که پیش از بوت کمپ‌ها، دوره‌های آموزش اختصاصی خود را دیده بودند. این تعداد با توجه به آنکه آموزش‌های قبلی را دیده بودند، آمادگی اتصال به بازار کار داشتند. همچنین اساتید در دوره‌ها به کشف استعداد‌ها می‌پردازند و هنرجویانی که قابلیت جذب داشته باشند، به شرکت‌های بازیسازی معرفی می‌کنند.

همچنین هنرجویانی که در وضعیت متوسط هستند و آموزش‌های کمتری دیده اند، در مسیر اتصال هستند و در این فرآیند وارد مرکز رشد بازی سازی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌شوند. در این فرآیند به صورت تیمی فعالیت را ادامه می‌دهند و در نهایت خروجی فعالیت‌ها و تلاش‌های شأن محصول می‌شود. ما این انتظار را نداریم که حتماً هنرجویان وارد بازار کار شوند، هم اینکه بتوانند در قالب یک تیم فعالیت کنند و نتیجه فعالیت شأن منجر به یک محصول موفق و عرضه در بازار فروشگاه دیجیتال شوند، یعنی فرآیند درستی طی شده است.

کدام استان‌ها در صنعت بازی‌سازی قوی‌تر و کدام استان‌ها محروم هستند؟

اگر بخواهم صادقانه بگویم استان‌های خراسان رضوی و اصفهان محرومیت کمتری دارند؛ چراکه دانشگاه‌ها در این استان‌ها در رشته بازی سازی فعال است و همچنین شرکت‌های بازی سازی در این استان‌ها فعالانه در تلاش هستند. به غیر از این دو استان متأسفانه اکثر استان‌های کشور در صنعت بازی سازی دچار محرومیت هستند که می‌توان به استان‌های خراسان شمالی و جنوبی اشاره کرد. گرچه قدری وضعیت استان‌های آذربایجان غربی و شرقی خوب است، اما ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، فارس و کهکیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری جزو استان‌های محرومی به شمار می‌روند.

حال که این استان‌های محروم شناسایی شده، برنامه‌ای برای تقویت شأن دارید؟

به نکته خوبی اشاره کردید. مسأله‌ای که وجود دارد این است استان‌هایی که دچار محرومیت آموزش بازی سازی هستند، علی رغم آنکه هنرجویان مشتاقی دارند، متأسفانه پای کار نمی‌آیند. ما معتقدیم جریان آموزشی باید در این استان‌ها شکل بگیرد چراکه در این استان‌ها هنرجویان علاقمندی حضور دارند که اگر به آن‌ها آموزش‌های لازم ارائه شود، قطعاً شاهد نتایج فوق العاده‌ای خواهیم بود. متأسفانه علی رغم اینکه می‌دانند در این حوزه ضعف دارند و به لحاظ آموزشی محروم هستند، هیچ تلاشی نمی‌کنند. استان‌های ایلام، لرستان، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری از جمله این استان‌ها به شمار می‌روند که هیچ زمانی متقاضی رویداد استعدادیابی نیستند و با محرومیت آموزشی مواجه هستند.

در مراجعه حضوری ام به شهرکرد متوجه شدم یک تیم بسیار قوی مشغول به فعالیت هستند، علی رغم پیگیری من با معاونت پارک علم و فناوری شهرکرد، هیچ گونه اعلام آمادگی برای برگزاری دوره‌ها را نکردند و هر اندازه ما پیگیری کردیم، پاسخی را شاهد نبودیم. گاهی ما خودمان دست به کار می‌شویم تا تیم‌ها را شناسایی کنیم و در پوشش آموزشی مرکز رشد در آوریم چراکه معتقدیم این تیم‌ها آینده درخشانی دارند، اگر تحت پوشش آموزش‌های بازی سازی قرار بگیرند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار