پژوهشگر مرکز اسناد اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی مطرح کرد؛

نقش گسترده رزمندگان خراسان جنوبی در عملیات «بیت‌المقدس»

«آهنی» گفت: سه گردان از رزمندگان خراسان جنوبی در عملیات آزادسازی خرمشهر حضور داشته‌اند که شهید «رجبعلی آهنی»، شهید «محمد حسن فایده» و شهید «محمدجواد آخوندی» از سرداران گردان‌های خرمشهر بوده‌اند.
کد خبر: ۵۹۶۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰ - 12June 2023

نقش گسترده رزمندگان خراسان جنوبی در عملیات «بیت‌المقدس»///سلام لطفا عکس خبر را بارگذاری کنیدگزارش خبرنگار دفاع‌پرس از بیرجند، «علی‌اصغر قنبری» پژوهشگر مرکز اسناد اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی امروز (دوشنبه) در نشست بررسی نقش رزمندگان خراسان جنوبی در فتح خرمشهر در دانشگاه بیرجند، نقش‌آفرینی گردان‌های تیپ ۲۱ امام رضا (ع) به ویژه گردان ابوذر استان خراسان جنوبی را در عملیات بیت‌المقدس تشریح کرد.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از رزمندگان استان خراسان جنوبی در این عملیات نقش گسترده‌ای داشتند، افزود: سه گردان از رزمندگان خراسان جنوبی در عملیات آزادسازی خرمشهر حضور داشته‌اند که شهید «رجبعلی آهنی»، شهید «محمد حسن فایده» و شهید «محمدجواد آخوندی» از سرداران گردان‌های خرمشهر بوده‌اند.

پژوهشگر مرکز اسناد اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی تبیین کرد: ۷۰۰ رزمنده خراسان جنوبی در عملیات آزادسازی خرمشهر حضور داشتند و که از این تعداد ۵۵ نفر شهید و ۳۳ نفر جانباز به یادگار مانده است.

قنبری مطرح کرد: فتح خرمشهر در چهار عملیات با رمز «یا علی ابن ابی طالب» آغاز شد و با وحدت فرماندهی و جانفشانی نیرو‌های سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی پس از ۵۷۶ روز در سوم خرداد ۱۳۶۱ تحقق یافت و به فرموده امام خمینی (ره) خرمشهر را خدا آزاد کرد.

وی به معرفی مختصر فرمانده گردان ابوذر به فرماندهی شهید «رجبعلی آهنی» پرداخت و افزود: گردان ابوذر که متشکل از رزمندگان خراسانی جنوبی بود به عنوان گردان خط‌شکن شناخته می‌شد.

پژوهشگر مرکز اسناد اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی ادامه داد: این گردان در عملیات بیت‌المقدس با عبور از مرکز ثقل نیرو‌های دشمن از عرض رودخانه کرخه کور زیر رگبار گلوله عبور کردند و با فتح کرخه کور توانستند با عملیات در مستحکم‌ترین خطوط دشمن بخش زیادی از نیرو و تجهیزات دشمن را نابود و زمینه عملیات اصلی آزادسازی خرمشهر فراهم شود.

قنبری با تأکید بر اینکه در این میان نقش سردار رشید اسلام شهید «حسن باقری» در انجام شناسایی دقیق منطقه عملیاتی بیت‌المقدس بسیار قابل توجه است، تصریح کرد: این شهید حدود هشت ماه قبل از عملیات بیت‌المقدس کار شناسایی خود را در منطقه آغاز کرده و بار‌ها به ساحل رود کارون می‌رفت و از نزدیک منطقه را مورد بررسی قرار می‌داد و شدت و سرعت حرکت آب در رودخانه کارون را محاسبه و تمام خاکریز‌ها و جهت‌گیری نیرو‌های استقراریافته در آن سوی کارون را مشاهده می‌کرد.

وی با بیان اینکه سه لشکر و پنج تیپ از ارتش و ۱۵ تیپ از سپاه در این عملیات حضور داشتند، گفت: آزادسازی پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع از عرصه‌های تصرف شده، خارج شدن اهواز، سوسنگرد و حمیدیه از خط توپخانه‌ای دشمن و تأمین ۱۵۰ کیلومتر مرز بین‌المللی از مهم‌ترین اهداف این عملیات بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار