بخش اول/ معاون هلدینگ نفت و گاز قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

افتتاح فاز دوم پالایشگاه «شهدای هویزه» تا پایان امسال/ ساخت بزرگترین تأسیسات پتروشیمی توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)

«فرج‌شهیر» گفت: فاز دوم پالایشگاه «شهدای هویزه» که در دست احداث است، ظرف حداکثر هشت ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
کد خبر: ۵۹۶۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۴ - 14June 2023

افتتاح فاز دوم پالایشگاه «شهدای هویزه» تا پایان امسال/ ساخت بزرگترین تاسیسات پتروشیمی توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاءگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ حضور قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در پروژه‌های نفت و گاز به‌عنوان پیمانکار موفق موضوعی بود که باعث شد تا درباره بخشی از فعالیت‌های این قرارگاه با «مصطفی فرج‌شهیر» معاون فنی و مهندسی هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی این قرارگاه به گفت‌و‌گو بنشینیم.

آنچه در ادامه آمده، ماحصل این گفت‌و‌گو است که بخش اول آن از منظرتان می‌گذرد.

دفاع‌پرس: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) چگونه وارد صنعت نفت و گاز کشور شد؟

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) بعد از اینکه جنگ به اتمام رسید، ابتدا تحت عنوان قرارگاه بازسازی (قرب) تشکیل یافت تا برای رفع آسیب‌های ناشی از جنگ و نیز محرومیت‌هایی که در بخش‌هایی از کشور وجود داشت با استفاده از امکانات مهندسی سپاه فعالیت‌هایی را انجام دهد؛ اما با گذشت زمان و با تجربیاتی که کسب شد و نیز درخواستی که دولت از سپاه داشت، تصمیم بر آن شد تا قرارگاه در راستای کمک به دولت در پروژه‌های عمرانی کشور هم ورود کند؛ بر این اساس، سپاه برای کمک به دولت علاوه بر به‌روز کردن ماشین‌آلات مهندسی و تجهیزات خود، نسبت به انتقال دانش و تکنولوژی روز هم اقدام کرد.

بدین ترتیب از نیرو‌های خارج از مجموعه سپاه در قالب نیرو‌های قراردادی استفاده کرد؛ به نحوی که اکنون می‌توان گفت ۹۵ درصد افرادی که در پروژه‌های این قرارگاه فعالیت می‌کنند، نیرو‌هایی هستند که به‌صورت قراردادی حضور دارند و این باعث شده که هم اشتغال‌زایی شود و هم اینکه قرارگاه از دانش آن‌ها استفاده لازم را در جهت کمک به دولت و سازندگی ببرد؛ چون هیچ‌گاه قرارگاه به دنبال کسب سود و ثروت‌اندوزی نبوده است؛ بنابراین قرارگاه اولین پروژه‌های خود را در صنعت نفت با اجرای خط لوله آغاز کرد و بعد با اضافه شدن تدریجی نیرو‌های متخصصِ خارج از مجموعه سپاه و تأمین تجهیزات به‌روز، توانست وارد پروژه‌های خاص در این صنعت شود؛ به شکلی که اکنون بخش مهمی از گاز تولید شده در کشور و یا گازی که به شهر‌های مختلف منتقل می‌شود در کارنامه فعالیتی قرارگاه ثبت شده است.

دفاع‌پرس: قرارگاه از چه زمانی تصمیم گرفت با تجمیع شرکت‌های خود، در حوزه نفت و گاز به‌صورت ویژه کار کند؟

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء از سال ۱۳۹۷ تصمیم گرفت که تمامی شرکت‌های تابعه خود را که در حوزه نفت و گاز فعالیت داشتند در قالب هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تجمیع کند تا بتواند به‌صورت کامل در زنجیره نفت و گاز بهتر عمل کند؛ بر این اساس با تأسیس هلدینگ مورد اشاره اکنون بالغ بر ۲۰ شرکت و مؤسسه در حوزه‌های مختلف مانند اکتشاف، لرزه‌نگاری، شناسایی میادین نفت و گاز در دریا و خشکی، حفاری چاه‌های نفت و گاز در مناطق یادشده با وسایل منحصربه‌فرد، در ذیل آن فعالیت می‌کنند.

قرارگاه امروز در حوزه نفت و گاز از دستگاه‌های منحصربه‌فردی استفاده می‌کند که در گذشته در اختیار شرکت‌های خارجی قرار داشت؛ در واقع چون به واسطه تحریم‌ها دستگاه‌های مورد نیاز از سوی خارجی‌ها به قرارگاه داده نمی‌شد، قرارگاه اقدام به خرید و وارد کردن دستگاه‌های مورد نیاز خود کرد و بدین ترتیب با تهیه دکل‌ها و سیستم‌های شناوری و بالگردی برای فعالیت در دریا مستقل شد.

در واقع با تهیه این امکانات بود که توانست حفاری فاز‌های ۱۳، ۲۲ و ۲۴ پارس جنوبی را انجام دهد و اکنون هم در میادین «رشادت» و «سیری» در حال فعالیت است؛ اما قرارگاه در حوزه میان‌دستی، بالغ بر شش هزار کیلومتر خط انتقال نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی اجرا کرده و در حوزه پایین‌دستی هم در ساخت پالایشگاه‌ها، پترو پالایشگاه‌ها و پتروشیمی فعالیت دارد؛ مانند پالایشگاه‌های ۱۳، ۱۵، ۱۶، ۲۲ و ۲۴ پارس جنوبی؛ بدین ترتیب بالغ بر ۱۵۶ میلیون مترمکعب گازی که از پارس جنوبی می‌آید، پالایش شده و برای مصرف وارد شبکه سراسری گاز می‌شود.

همچنین بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا به نام پالایشگاه «ستاره خلیج فارس» در بندرعباس توسط این قرارگاه احداث شده که در این پالایشگاه بالغ بر ۴۰ میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود؛ به نحوی که تأمین ۴۰ درصد از سهم تولید بنزین کشور با اجرای پروژه‌های قرارگاه صورت می‌گیرد.

در همین رابطه، پالایشگاه دیگری نیز با نام «مهر خلیج فارس» در مجاورت پالایشگاه قبلی در حال احداث است که با راه‌اندازی آن ۱۳ میلیون لیتر دیگر به بنزین کشور اضافه خواهد شد؛ به عبارت دیگر، این پالایشگاه می‌تواند ۱۰ درصد تولید بنزین در کشور را افزایش دهد.

دفاع‌پرس: از جمله پروژه‌هایی که قرارگاه در دست دارد، ساخت دو پالایشگاه به نام‌های «شهدای هویزه» و «دماوند» است؛ لطفاً در این رابطه توضیح دهید.

در بخش حوزه پایین‌دستی، جمع‌آوری گاز‌های همراه را نیز دنبال می‌کنیم تا گاز‌هایی که در فلر‌های پالایشگاهی می‌سوزد به‌صورت مدیریت‌شده و بهینه مصرف شود؛ با راه‌اندازی کامل پالایشگاه شهدای هویزه یا NGL۳۲۰۰ روزانه حدود ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز‌هایی که در فلر‌ها هدر می‌رفت، جمع‌آوری و پس از پالایش به‌عنوان گاز با محصولات پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در بحث‌های پتروشیمی هم بزرگترین تأسیسات پتروشیمی یوتیلیتی (تأسیسات پشتیبان که امکانات اولیه تولید مانند آب، برق، گاز، مخابرات و... را فراهم می‌کند) که قرار است به ۲۸ شرکت پتروشیمی امکانات ارائه دهد، به نام پتروشیمی «دماوند» در منطقه عسلویه در حال احداث است.

ذکر این نکته هم ضروری است که فاز نخست پالایشگاه «شهدای هویزه» چندی پیش توسط رئیس جمهور افتتاح شد؛ اما فاز دوم آن در دست احداث است که ظرف حداکثر هشت ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید؛ پالایشگاه «مهر خلیج فارس» نیز در دو فاز طراحی شده است که فاز اول ۵۵ درصد و فاز دوم ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

پایانِ بخش اول

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها