ساختار جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران تشریح شد

نخستین همایش کشوری هماهنگی، همگرایی و یکپارچه‌سازی خدمات ایثارگران در سال ۱۴۰۲ به همت معاونت سلامت و توانمندسازی اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.
کد خبر: ۵۹۶۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰ - 14June 2023

قاضی زاده هاشمی، ساختار جدید بنیاد شهید را تشریح کردبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‎‌پرس، نخستین همایش کشوری هماهنگی، همگرایی و یکپارچه‌سازی خدمات ایثارگران در سال ۱۴۰۲ به همت معاونت سلامت و توانمندسازی اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران روز گذشته (سه‌شنبه) در سالن فرهنگی شهید رسول‌زاده برگزار شد.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در این همایش گفت: این نشست با هدف هم‌اندیشی و ایجاد یک عزم مضاعف برای خدمت بهتر و بیشتر برگزار شده است و این نوع نشست‌ها در سفر‌های استانی نیز برگزار می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور در تشریح جلسات استانی، گفت: این جلسات در رابطه با رویکرد‌ها و باید‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه شکل‌گیری برنامه تحولی و برنامه عملیاتی اول و دوم پس از مدتی به اصلاح ساختار در ستاد منجر شده است، اظهار کرد: بخشی از مأموریت‌های بنیاد نیاز به بازطراحی دارد، البته بخشی از نیاز‌ها مانند خدماتی و امدادی ثابت است، زیرا انسان‌ها هرچه سنشان بالاتر می‌رود نیازشان بیشتر می‌شود و بنیاد به عنوان تکیه‌گاه نظام باید به آن‌ها توجه کند، اما با طراحی مبنایی بنیاد این‌گونه است که یک سازمان امدادی مثل بهزیستی و کمیته امداد نباشد که خوشبختانه تاکنون این‌گونه بوده است.

قاضی‌زاده هاشمی تأکید کرد: باید رویکرد بنیاد بر اساس این تفاوت‌ها باشد و تفاوت‌ها به لحاظ سازمانی این است که رسیدگی به ایثارگران و همچنین ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یک امر عمومی است و تمام آحاد جامعه نسبت به این امر مسئول هستند و نقش بنیاد در این سطح تحقق وظیفه عمومی مردم و دستگاه‌ها توسط خودشان است نه به جای آنها، لذا در گام اول ما باید از دستگاه‌ها مطالبه کنیم که به وظایف خودشان نسبت به ایثارگران عمل کنند.

وی ادامه داد: در گام بعدی مقرر شده بنیاد از یک سازمان امدادی صرف به یک سازمان معاضدتی و مطالبه‌گر و از یک نهاد درون‌گرا به یک نهاد برونگرا تبدیل شود و ناظر بر سایر سازمان‌ها باشد. گام بعدی این است که بنیاد در میان‌مدت به یک سازمان راهبردی تبدیل شود به این معنی که اقدام راهبردی طراحی استراتژیک کرده و آسیب‌ها و فرصت‌ها را شناخته و تبدیل به سند قانونی کرده و تعریف نقش می‌کند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در تشریح ساختار جدید بنیاد گفت: این ساختار به گونه‌ای طراحی شده که حوزه امدادی حفظ شود و بخشی برای حرکت به سمت اهداف کوتاه مدت طراحی شده تا تبدیل به یک سازمان مطالبه‌گر و معاضدت کننده شود و بخشی هم طراحی شده تا بنیاد به یک سازمان راهبردی تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: حوزه فعالیت‌های امدادی در معاونت سلامت و توانمندسازی اجتماعی تجمیع شده و معاونت حقوقی و امور مجلس و معاونت توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی نیز مسئول اقدامات کوتاه‌مدت است و دو معاونت مددکاری و مشارکت‌های مردمی و معاونت آموزش و پژوهش مسئولیت حرکت به سمت راهبردی شدن بنیاد شهید و امور ایثارگران و همچنین مسئولیت مردمی‌سازی و کادرسازی را به عهده دارند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه وظایف ستاد را هم نباید تعطیل کنیم، تأکید کرد: بلکه باید این وظایف را ارتقا داده و کیفیت‌بخشی کنیم که با تعامل بین ستاد بنیاد و کارشناسان ادارات کل و مؤسسات اجرایی خواهد بود و به همین دلیل مؤسسات را ادغام و تخصصی کرده و وظایف اجرایی به مؤسسات منتقل می‌شود و وظیفه بنیاد در ستاد نیز سیاست‌گذاری و تعیین شاخص و ارزیابی است.

وی با تأکید بر اینکه اقداماتی که صورت می‌گیرد باید مبنی بر دانش تجمیعی باشد، اظهار کرد: در این زمینه شورا‌های مشورتی در نظر گرفته شده است و هر تصمیمی در شورا مورد بحث قرار گرفته و اگر تصویب شد، ابلاغ می‌شود.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار