یادداشت/ مهدی شهرودی

چرایی چرخش اعراب به سمت ایران اسلامی

چالش و بحران داخلی رژیم غاصب صهیونیستی یکی از عواملی است که موجب نرمش و چرخش کشور‌های عربی به سمت ایران شده است
کد خبر: ۵۹۷۷۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۴۳ - 20June 2023

چرخش کشورهای عربی منطقه به سمت ایران اسلامیگروه بین الملل دفاع‌پرس- مهدی شهرودی؛ در روزهای گذشته شاهد حضور «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی در تهران بودیم که در چارچوب اجرایی شدن توافقنامه پکن بین ایران و عربستان صورت گرفت.

سفر وزیر امور خارجه عربستان به تهران از زوایای مختلفی قابل تجزیه و تحلیل است و در این راستا برخی رسانه‌های بین المللی همگرایی اخیر بین تهران-ریاض را نشانه شکست سیاست‌های ضد ایرانی تل‌آویو و ناکامی در عادی سازی روابط با ریاض عنوان کردند.

طی سال‌های گذشته مناسبات بین ایران و عربستان به نقطه‌ای از تنش رسیده است که سعودی‌ها متحمل هزینه‌های سنگین مادی، معنوی و انسانی بالایی در منطقه شده‌اند.

بر این اساس جنگ یمن برای رژیم عربستان سعودی  ۳۵۰ میلیارد دلار هزینه در بر داشته است؛ همچنین سعودی‌ها  تحت فشار آمریکایی‌ها و در طول بحران سوریه ۸۰ میلیارد دلار کمک مالی در اختیار گروه‌های تروریستی قرار دادند و به طور طبیعی این هزینه‌های تحمیلی موجب کاهش توسعه پایدار و توقف طرح دوستی «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان برای ایجاد یک کشور پیشرفته و در حال توسعه در عربستان شد .

با توجه به اینکه سیاست‌های آمریکا، عربستان سعودی و رژیم غاصب صهیونیستی علیه ایران با هوشمندی رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) با شکست مواجه شده است، طی ۲ سال گذشته شاهد برخی سیگنال‌ها از سوی عربستان سعودی به سمت ایران بودیم مبنی بر اینکه ریاض این آمادگی را دارد تا تنش‌های خود را با کشورمان کاهش دهد و به یک مرحله ثبات و صلح پایدار برساند.

در این راستا طی دو سال اخیر مذاکراتی بین هیات‌های ایرانی و سعودی در عراق صورت گرفته بود که بعد‌ها و با میانجی‌گری کشور چین منجر به توافقنامه پکن شد.

با توجه به شکست سیاست‌های آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی برای ایجاد تنش در بین کشورهای منطقه، شاهدیم که رویکرد کشور‌های منطقه به ویژه عربستان به عنوان بزرگترین کشور عضو همکاری خلیج فارس در جهت کاهش تنش‌ها و فشار‌ها و تمایل بیشتر به سمت ایران اسلامی است.

بر این اساس، رویکرد عربستان سعودی، امارات و پادشاهی عمان به این سمت است که امنیت خلیج فارس را با تشکیل یک ائتلاف دریایی مشترک با ایران بومی سازی کنند و به‌زودی شاهد تشکیل ائتلاف دریایی با شرکت ایران، عربستان، امارات و پادشاهی عمان در جهت حفظ و امنیت منطقه خلیج فارس خواهیم بود.

در همین زمینه گشایش سفارتخانه‌های کشورهای ایران و عربستان نیز، نشانه اراده جدی مقامات سعودی برای ایجاد صلح و امنیت پایدار و همگرایی منطقه‌ای و فاصله گیری از آمریکا و رژم غاصب صهیونیستی است چرا که چسبندگی سیاسی به آنها هزینه بالایی برای کشور‌های حوزه خلیج فارس در پی داشته و عربستان برای بازسازی حیثیت و توسعه پایدار به سمت ایران متمایل شده که موجب ایجاد همگرایی و افزایش تعاملات بین همسایگان می‌شود.

در این زمینه پادشاه عمان در سفر اخیر خود به ایران، حامل پیامی برای مقامات کشورمان بود که مصر، اردن و بحرین نیز این آمادگی را دارند که سطح مناسبات خود را با ایران ارتقا دهند و به زودی شاهد همگرایی بیشتر ایران و کشور‌های عربی و همچنین انزوای بیشتر رژیم غاصب صهیونیستی خواهیم بود.

چالش و بحران داخلی رژیم غاصب صهیونیستی یکی از عواملی است که موجب نرمش و چرخش کشور‌های عربی به سمت ایران شده است و این بحران به تنهایی منجر به فروپاشی این رژیم کودک‌کش خواهد شد؛ ولذا به نظر می‌رسد که کشورهای عربی تمایل آنچنانی به عادی سازی روابط با رژیم غاصب صهونیستی ندارند و سعی در جبران اشتباهات گذشته خود هستند و به همین منظور آینده خود را در گسترش مناسبات و روابط با قدرت برتر منطقه «ایران اسلامی» تعریف می‌کنند.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار