کارگردان سینما عنوان کرد؛

مدیران سینمایی عامل ترانسفر فیلمسازان به جشنواره‌های غربی

نجفی گفت: مدیران سینمایی علم این را نداشتند که این اتفاق تبعات منفی زیادی را برای کشور در پی دارد و می‌تواند برای سینما و به طور کل حوزه فرهنگی و هنری کشورمان خطرآفرین باشد.
کد خبر: ۵۹۸۰۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵ - 20June 2023

مدیران سینمایی عامل ترانسفر فیلمسازان به جشنواره‌های غربیبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حسن نجفی» کارگردان سینما در پی اقدامات مداخله جویانه برخی سفارتخانه‌های اروپایی در امور فرهنگی کشورمان اظهار داشت: مدیران سینمایی از حدود ۳ دهه قبل ترانسفر فیلمسازان به جشنواره‌های غربی شدند و علم این را نداشتند که این اتفاق تبعات منفی زیادی را برای کشور در پی دارد و می‌تواند برای سینما و به طور کل حوزه فرهنگی و هنری کشورمان خطرآفرین باشد.

نجفی افزود: دخالت سفارت‌های غربی در حوزه فرهنگی و هنری کشورمان موضوع جدیدی نیست. پای سفارت‌ها در طول تاریخ همیشه وسط حوزه فرهنگ و هنر بوده، اما در این اواخر این دخالت‌ها علنی و آشکارتر از قبل شده است.

کارگردان فیلم‌های سینمایی «آسمان هشتم» و «آسمان مال من است» ادامه داد: حدود ۳ دهه قبل یعنی در دهه ۷۰ یک باره در جشنواره‌های جهانی به روی بچه‌های فیلمساز ایرانی باز شد و مدیران بی حساب و کتاب بچه‌ها را به جشنواره‌ها بردند؛ کار به جایی رسید که مثلاً در فرانسه شهردار فلان شهر در سینمای ایران دخالت می‌کرد و به خصوص به فیلم کوتاه بها می‌دادند. آن‌ها در آن دوران روی افرادی سرمایه گذاری کردند و حالا در حال برداشت محصول شان هستند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه مدیران فرهنگی و سینمایی هیچ وقت این تدبیر را نداشتند که بچه‌های فیلمساز ایرانی را به دامن گرگ‌های گرسنه نفرستند؛ هیچ کس متوجه نبود که غربی‌ها برای منافع سیاسی کشور خودشان از برخی فیلم‌ها و فیلمسازان ایرانی حمایت می‌کنند و سمت و سوی خاصی دارند.

نجفی با بیان اینکه سفارتخانه‌ها و جشنواره‌های غربی کاملاً هدفمند فعالیت می‌کنند اظهار داشت: این در حالی است که مدیران فرهنگی و سینمایی کشورمان هیچ گاه هدفمند کار نکردند. نقشه فرهنگی کشور معلوم نیست و نتیجه اش همین هرج و مرجی است که این روز‌ها در این عرصه شاهدش هستیم.

کارگردان فیلم‌های سینمایی «شرفناز» و «جمال» تأکید کرد: مفهوم منافع ملی در سینما فراموش شده؛ اغلب افراد درگیر بازی‌های کودکانه سیاسی شده‌اند و اصل مهندسی فرهنگی را فراموش کرده اند. مهندسی فرهنگی مفهومی متعالی است و اینطور عنوان می‌کند که فرهنگ باید ساختار داشته باشد، نقشه راه داشته باشد و جریان ساز باشد! این دیدگاه در مدیران فرهنگی ما نیست!

وی در پایان این گفت‌وگو افزود: ما در حوزه نظامی پیشرفت‌های چشمگیری داشتیم، اما در حوزه فرهنگی نه؛ جنگ ترکیبی و ادراکی نقطه ضعف ما است و دشمن از اینجا ما را به هم می‌ریزد. ما باید تدبیری اساسی و عاجل برای این اتفاق شوم داشته باشیم.

منبع: سینماپرس

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار