کارگردان نمایش‌های آیینی سنتی:

مسئولان فرهنگی آیین‌ها و سنت‌های ارزشمند کشور را به نسل امروز معرفی کنند

انصافی گفت: امیدوارم مسئولان فرهنگی و هنری کشور تمام تلاش خود را به کار ببرند تا آیین‌ها و سنت‌های ارزشمند از طریق آثار هنری مانند تئاتر به نسل امروز شناسانده شود.
کد خبر: ۵۹۸۰۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰ - 20June 2023

مسئولان فرهنگی آیین‌ها و سنت‌های ارزشمند کشور را به نسل امروز معرفی کنندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «جواد انصافی» نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش‌های آیینی سنتی در گفت‌وگویی در رابطه با جدیدترین فعالیت‌های خود اظهار داشت: متأسفانه این روز‌ها ما با مشکلات زیادی روبرو هستیم، مسئولان نمی‌خواهند نمایش‌های آیینی سنتی تولید شوند و تمام تلاش شان این است که چنین آثاری روی صحنه نرود!

کارگردان نمایش «چله زری و عمو چله جون» و «کل عنایت» افزود: اگر امروز کمتر شاهد روی صحنه رفتن نمایش‌های آیینی سنتی هستیم و یا اینکه برخی سالن‌هایی که پیش از این مختص اجرای این گونه نمایش‌ها بود به تئاتر‌های دیگری اختصاص پیدا کرده علت اصلی‌اش به بی‌توجهی مسئولان ذی ربط باز می‌گردد.

وی ادامه داد: فضای سنتی و سیاه بازی، چون گزندگی خاصی دارد و حتی در برخی زمان‌ها صحبت‌هایی شده که شما سیاه‌ها را در نمایش‌های تان مسخره می‌کنید مورد پسند مسئولان نیست؛ این در حالی است که ما بار‌ها پاسخ داده‌ایم که اتفاقاً سیاه‌های نمایش‌های ما بسیار باهوش و زیرک هستند و ما هرگز قصد تخریب وجهه آن‌ها را نداریم.

این هنرمند پیشکسوت در همین راستا تصریح کرد: در هر صورت مسئولان، چون تمایلی به این قبیل نمایش‌ها ندارند کمک هزینه‌ها را آنقدر پایین آوردند که کسی اصلاً کار نکند. کمک هزینه‌ای که آن‌ها به ما می‌دهند در حد کرایه ماشین مان هم نمی‌شود. به من گفتند ۲۰ تومن به تو می‌دهیم، اما بنده وقتی حساب کردم دیدم با این مبلغ پول حتی پول نان و گوجه و خیار بچه‌های گروه را در زمان تمرین نمی‌توانم تأمین کنم برای همین از تولید کار منصرف شدم.

انصافی متذکر شد: این وضعیت ما برای اجرا در سالن‌های دولتی است در سالن‌های شخصی هم که اگر بخواهیم کار کنیم بودجه کلانی را از ما مطالبه می‌کنند که همین باعث می‌شود برخی تهیه کنندگان از اجرا در این سالن‌ها هم صرف نظر کنند.

کارگردان نمایش «شلم شوربا» و «وجدان بیدار» خاطرنشان کرد: همین اواخر ما کاری آماده کردیم با عنوان «عبدلی و اوستا در عروس فراری» که برای دهه شصتی‌ها نوستالژی بود و حتی تمرینات مان را هم انجام دادیم، اما متأسفانه به یک باره تهیه کننده از ادامه کار منصرف شد و این کار ماند برای زمان دیگری! البته من مصرانه پیگیر آن هستم که این نمایش را بعد از ماه‌های محرم و صفر روی صحنه ببرم چرا که می‌دانم با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر این برای جشنواره آیینی سنتی که قرار است مهر ماه برگزار شود نیز یک کار دیگری به اسم «یاقوت پسر مبارک» را آماده داریم که فضایی کاملاً شاد دارد و منتظر هستیم ببینیم این نمایش برای حضور در این رویداد پذیرفته می‌شود یا خیر!

انصافی تأکید کرد: در نمایش «یاقوت پسر مبارک» می‌خواهیم بگوییم یاقوت و زمرد و الماس و مبارک اسم‌هایی بوده که برای سیاه‌ها استفاده می‌شده و این اتفاق نشان از آن داشته که اتفاقاً مردم برای سیاه‌ها ارزش و بهای ویژه‌ای قائل بوده اند.

بازیگر سریال‌های تلویزیونی «مستوران» و «غیر محرمانه» در خاتمه این گفت‌وگو افزود: بنده امیدوارم مسئولان فرهنگی و هنری کشور تمام تلاش خود را به کار ببرند تا آیین‌ها و سنت‌های ارزشمند از طریق آثار هنری مانند تئاتر به نسل امروز شناسانده شود. تا جوانان نسبت به این آیین‌ها آگاهی پیدا نکنند و فکر کنند که علم غربی‌ها از ما بیشتر است در صورتی که ما روزگاری بین تمام کشور‌های جهان سرآمد علم بوده ایم و غربی‌ها از روی دست ما تقلید کرده و می‌کنند و این‌ها نکات ارزشمند و کلیدی است که ما باید همواره به آن توجه داشته باشیم.

منبع: سینماپرس

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار