عضو شورای راهبردی جبهه مردمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی:

سبک زندگی حضرت امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) الگوی برتر است

هاشمی فشارکی گفت: امروز دامنه جنگ همه‌جانبه شده است و جهاد در ترویج سبک زندگی اسلامی مهم‌ترین سلاح دفاعی در برابر تهاجم نرم دشمنان بوده و آداب ازدواج و سبک زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) الگوی برتر و بهینه‌ترین گزینه حل مشکل جوانان و تضمین‌بخش خوشبختی در شرایط عصر حاضر است.
کد خبر: ۵۹۸۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴ - 17June 2023

روز ازدواج/ ناقصبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نماز جمعه باشکوه شهر شهریار در روز جمعه (۲۶ خرداد) در مصلای در حال ساخت امام خمینی (ره) در مجاور مسجد جامع شهریار با حضور نمازگزاران این شهر برگزار شد.

پیش از ایراد خطبه‌ها و نماز سیاسی عبادی جمعه توسط حجت‌الاسلام و المسلمین «سید حسین حسینی نوری»، سخنران این هفته «سید جواد هاشمی فشارکی» عضو شورای راهبردی جبهه مردمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بود که با موضوع «ازدواج و سبک زندگی در گام دوم انقلاب اسلامی» به ایراد سخنان خود پرداخت. بین دو نماز نیز حجت‌الاسلام نوری، احکام نماز جمعه را بیان کرد.

«سید جواد هاشمی فشارکی» عضو شورای راهبردی جبهه مردمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در آغاز ضمن تبریک ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) و روز ازدواج و خانواده، در خصوص ماهیت وجودی روز ازدواج و خانواده اظهار داشت: روز اول ذی‌حجه، روز پیوند دو نور الهی، دو دریای وجود، دو لؤلؤ و مرجان بی‌نظیر که مصداق مرج‌البحرین یلتقیان هستند و دو مولود پاک است که ثمره آن، پنج میوه‌ بی‌نظیر و بنیان نسل امامت و ولایت امام عصر (عج) است. تمام دوران زندگی و ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) الگویی است برای کسانی که می‌خواهند در دنیا و آخرت سعادتمند شوند.

وی در خصوص جایگاه خانواده در پیش از انقلاب افزود: اساس دوران شاهنشاهی بر ترویج الگو‌های خانواده و زن روز غربی در نشریات و صدا و سیما و مراسم رسمی و تخریب بنیان‌های هویتی غنی دینی خانواده قرار داشت که با وقوع انقلاب اسلامی متحول و معکوس شد. یکی از جلوه‌های آن، قرارگیری روز ازدواج و خانواده با الگویی ازدواج و زندگی حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) است.

هاشمی فشارکی در خصوص مشکلات ازدواج و فرزند آوری در بعد از انقلاب گفت: به برکت وزش طوفان انقلاب اسلامی، ملت مسلمان ایران متحول شدند و بسیاری از احکام اسلام و به‌خصوص معنویت و اخلاق در جامعه گسترش یافت. به‌خصوص در اوایل انقلاب و دفاع مقدس رویکرد بسیار مناسبی در تسهیل ازدواج و فرزندآوری صورت گرفت و حتی مراسم ازدواج برخی از افراد در مساجد برگزار شد که بسیار معنویت‌بخش بود؛ ولیکن در دهه‌های بعدی به‌دلیل افزایش سطح رفاه، تحصیل و دانش و بالا رفتن سطح انتظار و همچنین اجرای سیاست غلط رفاه‌زدگی و کاهش فرزند به‌همراه گرانی مخارج و به‌خصوص تأمین مسکن، به‌همراه القائات غرب‌گرایانه سبب به تأخیر افتادن ازدواج، این مهمترین تحول زندگی جوانان و کاهش فرزند در خانوار شده و پیامد‌های پیری جمعیت و کاهش جمعیت را به‌همراه آورده است که بسیار نگران‌کننده بوده و بایستی تمهیدات لازم برای رفع این معضل صورت گیرد.

عضو شورای راهبردی جبهه مردمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در خصوص مؤلفه‌های سبک زندگی بیان داشت: سبک زندگی شامل یک مجموعه از مولفه‌ها و عوامل است که روند زندگی فرد را شکل می‌دهند و سبک زندگی اسلامی مبتنی بر آرمان‌ها، اصول و احکام دین مبین اسلام است.

وی ادامه داد: این مؤلفه‌ها می‌توانند به‌صورت فردی و جمعی، آگاهانه و ناخودآگاه تأثیرگذار باشند. این مؤلفه‌ها شامل ارزش‌ها و باور‌های اعتقادی که سنجه‌های رفتاری را شکل می‌دهند. سبک اخلاق در جلوه‌گری مصادیق راستی، امانت‌داری، عدل، بردباری، بخشش و...، فعالیت‌ها و سرگرمی‌های فرد، روابط اجتماعی در ارتباطات خانوادگی، قوم و خویشی، همسایگی و سایرین، سبک محله و سبک خانه محل سکونت و لوازم خانگی مورد استفاده، سبک پوشاک و کیف و کفش، سبک تغذیه در نوع غذا و چگونگی غذا خوردن، سبک کار در نوع شغل و کیفیت و راندمان کاری، سبک تفریح و اوقات فراغت، سبک عبادت فردی و اجتماعی و کم وکیف آن، سبک ازدواج و آداب و رسوم آن، سبک برگزاری کم و کیف مراسم ترحیم نزدیکان، سبک ورزش در نوع و محیط ورزشی و حواشی آن، مدیریت عنصر زمان بعنوان وقت طلا بودن، استراحت و خواب در زمان و مدت و شرایط خوابیدن، ارتباط محیط زیست و رعایت حقوق طبیعت، مدیریت اضطراب درفشار‌های زندگی و... است.

هاشمی فشارکی در خصوص سبک زندگی امام علی (ع) و فاطمه زهرا (س) بهترین الگو برای زوج‌های جوان اظهار داشت: مؤلفه‌هایی از سبک ازدواج و زندگی این دو معصوم (علیهما السلام) برای سعادتمند بودن و ضامن خوشبختی دنیوی و اخروی ضروری بوده و می‌تواند همه مشکلات جاری مردم را رفع کند، مانند ازدواج به‌هنگام و به‌موقع، نقش پررنگ پدر عروس به‌عنوان هادی مراحل ازدواج و زندگی، معیار هم‌کفو و همتا بودن و یا به‌عبارتی هم‌شأنی عروس و داماد (دو لؤلؤ و مرجان خلقت)، سَبُک بودن مهریه با یک صداق حداقلی، بی‌تکلفی در زمان و سرعت در برگزاری مراسم و به‌عبارتی سهولت در آداب خواستگاری، جهیزیه به اندازه‌ نیاز و به‌عبارتی تشکل خانواده با لوازم حداقل ضروری، ازدواج آسان و تسهیل‌گری خانواده برای پاگیری ازدواج، جشن عروسی ساده، چنانچه در عروسی فرزندان رهبر انقلاب نیز یک نوع غذا و میوه وجود داشت، مراسم عروسی بدون فعل گناه، ساده‌زیستی و قناعت و پرهیز از زندگی تجملاتی و تشریفاتی، الگوی عفاف و پاکدامنی در طرفین، تقسیم کار بین زوجین با پیشنهاد پیامبر (ص) که کار‌های بیرون با مرد و کار‌های درون خانه با زن، همسرداری و احترام متقابل، فرزندآوری به موقع و افزایش فرزندان، نام نیک گذاردن بر فرزندان، تربیت فرزندان صالح، انسان‌پرور بودن محیط خانه، دوری از تکاثر، تفاخر، تبرج، تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری، ولایت‌پذیری و دفاع از ولایت در هنگام ضرورت، همانند خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) در دفاع ولایت امام علی (ع) و ... است؛ که نه تنها قابل تعمیم برای شرایط امروزی بوده؛ بلکه ضرورت نیز دارد.

وی گفت: تمام دوران زندگی این مولود پاک و ازدواج مبارک حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) الگویی بی‌نظیری است برای کسانی که می‌خواهند در دنیا و آخرت سعادتمند شوند.

عضو شورای راهبردی جبهه مردمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در خصوص برخی سیاست‌های تشویقی برای تسهیل‌گری ازدواج گفت: تشویق و ترغیب جوانان به ازدواج، تبلیغات و ترویج فرهنگ ازدواج آسان، آگاه کردن خانواده‌ها از مسائل مورد نیاز فرزندان؛ تشکیل شورای ازدواج در نهاد‌ها و مساجد کشور؛ فراهم کردن زمینه‌های ازدواج آسان برای جوانان و نهادینه کردن آن با مشارکت خانواده‌ها و نهاد‌ها و خط شکنی از سوی خانواده‌های مقید، کاستن از هزینه‌هایی مانند تالار‌های گران و آرایشگاه‌ها و فیلم‌برداری‌های آنچنانی و جهیزیه‌های اشرافی، کاهش نمایش تجملات در فیلم‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی و مجلات، تهیه فیلم با زندگی‌های ساده، ولی شیرین، ایجاد خیران خانه‌ساز برای تازه ازدواج کرده‌ها، افزایش تسهیلات و ساخت مسکن انبوهِ ارزان‌قیمت برای مزدوجین و... از سیاست‌ها و برنامه‌های تشویقی برای تسهیل‌گری ازدواج است که نیازمند به اهتمام سازمان‌ها و خیرین و مردم و جوانان است.

وی در خصوص سبک زندگی اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی اظهار داشت: هدف کلان گام دوم انقلاب اسلامی، ایجاد تمدن نوین اسلامی و راهبرد هفتم آن ملاک قراردادن سبک زندگی اسلامی است که ادارات و نهاد‌های مرتبط و صاحبان نظران بایستی نسبت به ترویج سبک زندگی اسلامی در تمام ابعاد آن اهتمام داشته و همچنین معضلات سبک زندگی غربی و راه‌های برون رفت از آن را بیان کرده و مقابله عملی داشته باشند.

هاشمی فشارکی در خصوص جهاد در ترویج و فرهنگ‌سازی سبک زندگی اسلامی بیان داشت: دفاع در جنگ سخت علیه کشور در گام اول انقلاب با دشمنی که مشخص بود، وجود داشت؛ ولیکن امروز دامنه جنگ همه‌جانبه شده است و جهاد در ترویج سبک زندگی اسلامی (ازدواج و فرزندآوری و تربیت فرزندان و...) مهم‌ترین سلاح دفاعی در برابر تهاجم نرم دشمنان بوده و آداب ازدواج و سبک زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) الگوی برتر و بهینه‌ترین گزینه حل مشکل جوانان و تضمین‌بخش خوشبختی در شرایط عصر حاضر است و نمازجمعه به‌عنوان قرارگاه فرهنگی می‌تواند با محوریت امام جمعه و جماعت در سطح شهر موثرین مکان اثر گذار در حوزه فرهنگ ازدواج و خانواده واقع شود.

عضو شورای راهبردی جبهه مردمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در پایان در خصوص بسترسازی ظهور را چنین تبیین کرد: امروز ما وارث نهضت امام خمینی (ره) و متنعم به نعمت حکومت اسلامی هستیم و این توفیق و بلکه این دِین بر عهده ما هست که هم حکومت اسلامی را صیانت کرده و هم به جهان معرفی کرده و هم برای ظهور تلاش کنیم و جز منتظران عملی آن باشیم. امروز وظیفه ما در گام دوم انقلاب اسلامی این است که ظهور را نزدیک کنیم و سبک زندگی اسلامی و فرهنگ مهدویت را ترویج کنیم که جامعه‌ساز بوده و زمینه‌ساز ظهور و نزدیک می‌کند و زمینه حکومت جهانی حضرت بقیةالله الاعظم (عج) را بسترسازی می‌کند.

شهرستان شهریار در استان تهران با مرکزیت شهر شهریار است. این شهرستان با جمعیتی بالغ بر ۷۴۴ هزار و ۲۱۰ نفر، دوازدهمین شهرستان پرجمعیت ایران محسوب می‌شود و متشکل از دو بخش، هفت شهر، شش دهستان و حدود ۵۰ روستا و شهرک مسکونی است.

این شهرستان به نگین سرسبز غرب تهران مشهور بوده که در آن انواع میوه‌ها و خشکبار (گوجه سبز، زردآلو، هلو، گلابی، آلو.) کشت می‌شود.

اماکن زیارتی شهریار شامل ۳۲ گلزار شهدای والامقام دفاع مقدس و مدافعان حرم، از جمله مزار ۱۲۸ شهید در امامزاده اسماعیل و نیز چندین مقبرةالشهدای گمنام؛ از جمله مقبرةالشهدا در میدان مقابل امامزاده اسماعیل (ع)، امامزاده اسماعیل (ع) و ... است.

اماکن تاریخی و سیاحتی شهریار، قره‌تپه شهریار در روستای قره‌تبه در جنوب شرقی شهریار، قلعه دهشاد شهریار، پل آب‌رسان ورامینک، تخت کیکاووس بر روی تپه مربوط به دوران ساسانیان، تپه بالکین با قدمت عصر آهن است.

شهر شهریار مرکز شهرستان شهریار بوده و در حدود ۳۰ کیلومتری غرب شهر تهران قرار دارد و جمعیت آن ۵۰۹ هزار و ۶۸۹ نفر در سال ۱۳۹۵ بوده است.

قلب تپنده فرهنگی شهر، مصلی امام خمینی شهریار، با حضور پرشور نمازگزاران هفتگی جمعه و برگزاری نماز سیاسی عبادی جمعه به امامت امام جمعه شهریار است.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار