توسعه ناوگان هوایی ارتش آمریکا در پایگاه عین الاسد عراق

یک فعال سیاسی عراقی خبر داد که ارتش آمریکا در پایگاه عین الاسد، دست به توسعه ۲۰ درصدی ناوگان هوایی خود زده است.
کد خبر: ۵۹۸۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸ - 22June 2023

توسعه ناوگان هوایی ارتش آمریکا در پایگاه عین الاسد عراقبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «جبار عوده» از اعضای ارشد ائتلاف «چارچوب هماهنگی» (ائتلاف احزاب شیعه عراق) امروز (پنج شنبه) از توسعه ناوگان هوایی ارتش آمریکا در پایگاه عین الاسد، واقع در غرب عراق خبر داد.

او به وبگاه بغداد الیوم گفت: «ایالات متحده آمریکا ناوگان بالگرد‌ها و انواع هواپیما‌های جنگی خود را تا ۲۰ درصد در پایگاه عین‌الاسد در غرب کشور در سال ۲۰۲۳ تقویت کرده است».

جبار عوده افزود: «گسیل سلاح‌های بیشتر در پایگاه عین الاسد، علامت سؤال‌های بسیاری را بر می‌انگیزد، گویی که آمریکا خود را برای جنگ آماده می‌کند».

پایگاه عین الاسد (سابقا قادسیه) پس از پایگاه هوایی «بلد» دومین پایگاه بزرگ ارتش آمریکا در عراق محسوب می‌شود که در منطقه «البغدادی» در استان الانبار واقع شده است که در سال ۲۰۰۳ به اشغال آمریکا درآمد و همچنان در اختیار این کشور قرار دارد.

این فعال سیاسی عراقی در ادامه از دولت بغداد خواست تا در جریان تحولات و اتفاقاتی که در پایگاه عین الاسد می‌افتد قرار گیرد و به افکار عمومی را در این خصوص توضیح دهد. او تأکید کرد که عین الاسد، صرفا باید یک پایگاه آموزشی و نه پادگان جنگی باشد.

جبار عوده افزود: «در عراق هیچ نهاد و سازمانی بر پایگاه عین الاسد نظارت ندارد و هیچ مقامی بدون اجازه نیرو‌های آمریکایی حق ورود به این پایگاه را ندارد که این مسأله با اصل حاکمیت و تمامیت ارضی عراق در تضاد است».

گسترش ناوگان هوایی در پایگاه عین الاسد، پس از آن است که «عبدالله الجغیفی» دبیرکل حزب «احرار الفرات» در استان الانبار در تاریخ ششم اردیبهشت ماه به رسانه‌های عراقی گفت که «فاجعه‌ای بزرگ» در این استان در حال رخ دادن است و آمریکایی‌ها بدون هیچ ممانعتی در حال خرید زمین و گسترش پایگاه عین الاسد هستند.

او گفت که مقامات آمریکایی در عراق اقدام به خرید اراضی عشایر در استان الانبار کرده‌اند و پایگاه عین الاسد را به سمت غرب عراق گسترش می‌دهند. به گفته الجغیفی شورای استانداری و نمایندگان استان الانبار کاملا منفعلانه عمل می‌کنند و گویی که هیچ اطلاعی از اتفاقاتی که در این استان رخ می‌دهد، ندارند.

اعلام توسعه پایگاه عین الاسد از سوی این فعال سیاسی استان الانبار در حالی است که نیرو‌های آمریکایی آزادانه اقدام به گشت‌زنی در مناطق بیابانی و مشرف به مرز در استان الانبار سوریه می‌کنند و نکته قابل توجه اینکه استان الانبار به دلیل شرایط جغرافیایی که دارد از مناطق عمده فعالیت هسته‌های خاموش داعش به شمار می‌رود.

در این راستا «عقیل الطائی» تحلیلگر سیاسی عراق در دهم اسفند سال گذشته از وجود اطلاعات دقیق و تایید‌شده‌ای مبنی بر اقدام آمریکا در راه‌اندازی یک «خط تاکسی هوایی» برای انتقال تروریست‌های داعش از اطراف پایگاه عین‌الاسد در غرب عراق به ارتفاعات دیالی در شرق این کشور خبر داد و گفت که آمریکا با بالگرد‌های «شینوک» تروریست‌ها را با سلاح و تجهیزات از بیابان‌های الانبار به کوه‌های حمرین در دیالی انتقال می‌دهد و این مسأله از سوی نیرو‌های عراقی رصد شده است.

اصرار آمریکا بر حضور نظامی در عراق و در ادامه توسعه آن پس از آن است که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در ۲۷ اردیبهشت وضعیت فوق العاده در خصوص عراق را یک سال دیگر نیز تمدید کرد. همان روز «الینا رومانسکی» سفیر واشنگتن در بغداد در مصاحبه با اسکای نیوز گفت که آمریکا قصد خروج از منطقه به خصوص عراق را ندارد.

انتهای پیام / 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار