به‌مناسبت سالروز تحصن علمای مشروطه‌ در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) منتشر شد؛

روایت سفیر انگلیس از تحصن شیخ فضل‌الله نوری در حرم عبدالعظیم (ع)

مرکز اسناد انقلاب اسلامی به‌مناسبت فرارسیدن سالروز تحصن علمای مشروطه‌خواه در حرم حضرت عبدالعظیم (ع)، روایتی از سفیر انگلیس از تحصن شیخ فضل‌الله نوری در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) را منتشر کرد.
کد خبر: ۵۹۸۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷ - 24June 2023

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سوم تیر سالروز تحصن علمای مشروطه‌خواه در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) است. این تحصن در روز سوم تیر ۱۲۸۶ انجام شد.

به همین مناسبت؛ مرکز اسناد انقلاب اسلامی روایتی از سفیر انگلیس از تحصن شیخ فضل‌الله نوری در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) را در کتاب «چهارده قرن تلاش شیعه برای ماندن و توسعه» منتشر کرد که این روایت را در زیر می‌خوانید:

روایت سفیر انگلیس از تحصن شیخ فضل‌الله نوری در حرم عبدالعظیم (ع)

«هنگامی که شیخ فضل‌الله نوری در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) بست نشست و خواهان «مشروطه مشروعه» شد، مخالفین او اقدام به تهمت‌پراکنی و فحاشی کردند. مخالفان او را متهم کردند که کار وی با تحریک و کمک مالی شاه انجام پذیرفته است، اما این تهمت چنان غیر قابل پذیرش بود که حتی سفیر وقت انگلیس که از مخالفین سرسخت شیخ بود و او را از مرتجعین می‌دانست گزارش داد که «در مورد شیخ فضل‌الله، شاه را متهم می‌کنند که او را تشویق نموده‌ است که به این‌کار دست بزند.

این حرف به کلی بی‌اساس است. شیخ در نتیجه مجادلات خودش با علمای هم‌طراز خود بست نشسته است. این موضوع ارتباطی به شاه ندارد.»

منبع: چهارده قرن تلاش شیعه برای ماندن و توسعه

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار