معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز:

دانشگاه‌ها می‌توانند امیدآفرینی کنند

«علیزاده» گفت: دانشگاه‌های منطقه‌ی سه کشوری می‌توانند با اراده و تلاش در راستای رسیدن به اهداف و همچنین امیدآفرینی؛ حرکت کرده و از سوی دیگر برنامه‌های ابلاغی از سطوح بالادستی را نیز اجرا کنند.
کد خبر: ۵۹۹۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸ - 25June 2023

دانشگاه‌ها می‌توانند امیدآفرینی کنندبه گزارش دفاع‌پرس از آذربایجان‌ شرقی، حجت‌الاسلام «سعید علیزاده» معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز در نشست معاونان فرهنگی دانشگاه‌های منطقه سه کشوری در دانشگاه تبریز، اظهار داشت: ما باید تحول را از موضع بالا پیگیری کرده و نباید منتظر بمانیم که از سطوح بالا مطرح کنند. با هم افزایی با سایر نهادها باید یک دست تلاش کنیم و منفعل نباشیم.

وی با تاکید بر ضرورت دگردیسی تاکتیکی، ضعف در رسانه را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در عرصه‌ی فرهنگ برشمرد و افزود: ما باید روایت اول را در اختیار داشته باشیم و یکی دیگر از اقدامات مهم این است که مشخص شود سرانه‌ی فرهنگی به چه کسانی تعلق می‌گیرد. ما با انتقال برنامه‌ها به سطح دانشکده‌ها، بودجه و سرانه را به همه رساندیم و از این طریق به قشر خاکستری نیز نزدیک شدیم.

علیزاده خاطرنشان کرد: حضور در خوابگاه‌ها موضوعی بسیار مهم است چراکه دیگر زمان دادن فراخوان و دعوت دانشجویان، گذشته و این ما هستیم که باید در جمع دانشجویان حاضر شویم.

وی با بیان اینکه اساتید به‌عنوان مهم‌ترین عناصر، باید به‌ محور کار فرهنگی تبدیل شوند، گفت: ما اصرار داریم که ناهنجاری‌های فرهنگی دانشجویان، توسط اساتید حل شود و در ساختار کلی دانشگاه باید اساتید، کارکنان و دانشجویان را دریابیم. در کل باید به‌جای دعوت جامعه‌ی هدف به سمت خود، به سمت جامعه‌ی هدف حرکت کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز، سیاست گذاری فرهنگی را یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های بخش فرهنگ عنوان کرد و متذکر شد: متأسفانه خلاء بسیار بزرگی در شورای فرهنگی دانشگاه‌ها وجود دارد و به‌دلیل ابلاغ انواع و اقسام سیاست‌گذاری از نهادهای بالادستی و همچنین تعدد برنامه‌های پیشنهادی در شورای فرهنگی، اصلا فرصتی برای سیاست‌گذاری فرهنگی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی براساس سیاست‌های تعیین شده دومین ماموریت در حوزه‌ی فرهنگ است، یادآور شد: در حال حاضر ما بجای برنامه‌های فرهنگی، مشغول انجام فوق برنامه‌ها هستیم. در حالی که برنامه‌ی فرهنگی یعنی آنچه که از طریق سیاست، بودجه و اختیارات به کارگزاران فرهنگی که در دانشگاه‌ها شامل اساتید است، داده می‌شود.

علیزاده با تاکید بر ضرورت انتقال همزمان علم و فرهنگ توسط اساتید به دانشجویان، عنوان کرد: یکی از اهداف اصلی از ایجاد شورای افاد (اقدام فرهنگی-اجتماعی دانشکده محور) در دانشکده‌ها، درگیری اساتید در مسائل فرهنگی است؛ ما معتقد هستیم تصمیمات شورای فرهنگی باید همانند شورای آموزشی به کل دانشگاه ابلاغ شود.

وی گفت: مدیریت و رهبری سازمانی ما نیز کج‌دار و مریز است. درحالیکه ما باید ناظر و حامی فرهنگی باشیم و اساتید و روسای دانشکده‌ها مدیران فرهنگی باشند. در طرح افاد برروی اساتید فشار می‌آوریم که کار فرهنگی انجام دهند و چه بسا حاضر هستیم کاری که می‌توانیم در زمان اندک انجام دهیم، اساتید به‌بهانه‌ی عادت کردن به کار فرهنگی، در زمان زیاد انجام دهند و در این راستا باید با اساتید، کارکنان و دانشجویان رفاقت کنیم تا آن‌ها باور کنند که هدف ما خدمت است.

شورای فرهنگی دانشگاه باید سیاست‌گذار و هدایت‌گر باشد

مدیر امور اجتماعی دانشگاه تبریز نیز در این نشست گفت: شورای فرهنگی دانشگاه باید به‌عنوان سیاست‌گذار، هدایت‌گر و ناظر بر کارهای فرهنگی، نیازهای دانشگاه را برطرف کند.

حجت‌الاسلام «احمد حمیدی» ادامه داد: در حال حاضر شورای فرهنگی دانشگاه تنها در حد تصویب برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی خلاصه شده است؛ درحالیکه این ماموریت باید به کمیته‌ی معین منتقل شده و شورای فرهنگی صرفا باید در راستای سیاست‌گذاری و هدایت‌گری حرکت کرده و دارای چشم‌انداز و برنامه باشد.

وی با اشاره به یکسان نبودن وضعیت ساختار معاونت و مدیریت فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: اکنون در بعضی از دانشگاه‌ها معاونت فرهنگی و دانشجویی ادغام شده است و در برخی نیز معاونت اجتماعی و فرهنگی جدا از معاونت دانشجویی اداره می‌شود و در کل باید مشخص شود که ما صف هستیم یا ستاد؟

مدیر امور اجتماعی دانشگاه تبریز در خاتمه در خصوص بودجه‌ی فرهنگی دانشگاه‌ها نیز گفت: درحال حاضر همچنان مشخص نیست که بودجه‌ی فرهنگی دانشگاه‌ها به‌صورت سرانه‌ای است یا درصدی. درحالیکه مشخص شدن این موضوع کمک می‌کند که ماموریت‌های این معاونت در طول سال به‌درستی انجام شود و ما نیازمند داشتن کارشناس بودجه و طرح و برنامه هستیم.

هدف دشمن استحاله‌ی باورها، اعتقادات، اندیشه‌ها و ارزش‌های حاکم است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ارومیه نیز ادامه داد: انقلاب اسلامی انقلاب تحولات بود و این انقلاب در کنار رویارویی حق و باطل به دنبال تحول در عالم و انسان ها است.

«محمدحسن» جوادی بیان داشت: ما باید مسیر تغییر و تحول را در دانشگاه‌ها که مرکز تعلیم و تربیت هستند، ایجاد کنیم و خوشبختانه در دوره‌ی دولتی مردمی و طرفدار تحول قرار داریم. در حال حاضر هدف دشمن استحاله‌ی باورها، اعتقادات، اندیشه‌ها و ارزش‌های حاکم است و قصد شکستن مایه‌های ایمان و امید در جامعه را دارد و از سال‌های قبل به‌دنبال تحول در سبک زندگی انسان‌ها و ایجاد اشرافی‌گری، بی‌بند و باری، ولنگاری و رهاشدگی فرهنگی بود.

وی با اشاره به عملکرد بسیار خوب دانشگاه‌ها در جریان حوادث سال گذشته، اضافه کرد: دانشگاه‌ها به‌خوبی و با کنترل اغتشاشات و ریختن آب روی خاکستر، سیاست‌ها و تدابیری اتخاذ کردند که روند بی‌بندو باری در بحث حجاب کنترل و خنثی شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ارومیه، تنش‌های قومی و مذهبی را یکی دیگر از تهدیدات در دانشگاه‌ها برشمرد و افزود: دشمنان می‌خواهند با ایجاد چنین اختلافاتی وحدت ملی ما را تهدید کرده و مورد هدف قرار دهند و ما باید برای خنثی‌سازی این تهدید برنامه‌ریزی و تدبیر کنیم تا این گسل بیشتر نشده و مانع از ورود دشمن از این حوزه شویم.

جوادی با اشاره به نگاه مثبت و امیدوارانه‌ی رهبر معظم انقلاب به نسل جوان، تاکید کرد: دشمنان می‌خواهند طوری وانمود کنند که انقلاب اسلامی خالی از پشتوانه‌ی نسل جوان است درحالیکه رهبر معظم انقلاب همیشه نسبت به این نسل امیدوارانه نگاه می‌کنند. قطعا ما ایرادات و پستی و بلندی‌هایی داریم ولی نباید اجازه دهیم پیام ناسازگاری نسل جوان با انقلاب از دانشگاه‌ها خارج شود بلکه باید نشان دهیم که انقلاب اسلامی ‌برای نسل جوان شور آفرین است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز گفت: ما نباید منتظر رخ دادن اتفاقات در سال تحصیلی جدید باشیم و باید برای با ایجاد انسجام و وحدت بین جهادگران تبیین در مقابل جنگِ شناختی دشمن بایستیم.

حجت الاسلام «سید جلال شربیانی» ادامه داد: آرایش ما در داخل دانشگاه باید به‌صورت جنگ نرم باشد و در برخورد با دانشجویان خاطی نیز دقت کنیم که آن‌ها را از صف لیدرهای اغتشاشات جدا کنیم. چراکه بسیاری از این دانشجویان وفادار به نظام و انقلاب هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مراغه نیز گفت: گفت‌وگوهای فرد محور و حضور مسئولان در اردوها و خوابگاه‌های دانشجویی و برقراری ارتباط مسالمت آمیز نیروهای حراست و دانشجویان خواست اصلی دانشجویان است.

«عباس رضایی» همچنین پیشنهاد ایجاد ساعت فرهنگی در دانشگاه‌ها برای حضور دانشجویان در مراسم‌ها و برنامه‌های فرهنگی را مطرح کرد.

«عادل آزاد» مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه پوشش دانشجویان خارجی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: حضور رئیس دانشگاه در بین دانشجویان در جریان اغتشاشات، تشکیل شورای مشورتی با حضور طیف‌های مختلف دانشجویان، تداوم اردوهای راهیان پیشرفت و توسعه‌ی برنامه‌های تفریحی جهت ایجاد شور و نشاط از جمله اقدامات انجام شده در دانشگاه محقق اردبیلی است.

واحد، مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه‌ی زنجان نیز با اشاره به اینکه بدنه‌ی اصلی این دانشگاه متشکل از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری است، تصریح کرد: تعداد محدودی از دانشجویان در تجمعات حاضر شدند که علاوه بر بحث حجاب انتقادات دیگری نیز داشتند که این تجمعات با حضور ریاست دانشگاه به آرامش کشیده شد.

حجت‌الاسلام «مهدی قهرمان» معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی سهند نیز طی سخنانی گفت: ما باید با حضور در بین دانشجویان - حتی دانشجویان معترض - و دادن مسئولیت به آن‌ها در برگزاری کارهایی مثل اردوی دانشجویی، آن‌ها را به اوج برسانیم. برگزاری اردو و مسابقات تفریحی بهترین راه برای حفظ دانشجویان و در نتیجه ارتقاء فرهنگی دانشگاه است.

«پیمان مشهدی کشتیبان» معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی ارومیه نیز قراردادن مبلغ در اختیار روابط عمومی‌ها جهت تبیین عملکرد فرهنگی دانشگاه‌ها و اضافه کردن پیوست کار فرهنگی در شروط ارتقاء پایه‌ی اساتید را خواستار شد و ابراز داشت: از جمله اقدامات موثر در دانشگاه صنعتی ارومیه می‌توان به حضور مسئولین در خوابگاه‌ها جهت پیگیری مشکلات و مطالبات دانشجویان و برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت اشاره کرد.

«رباب افشاری» مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه زنجان نیز با بیان اینکه همه‌ی دغدغه‌ها در گرو ارتباط صحیح مسئولان با دانشجویان است، گفت: ما می‌دانیم که اردو عامل مهمی برای رساندن پیام فرهنگی به دانشجویان است اما اکثر مخاطبان ما در اردو دانشجویانی هستند که به نوعی منش مطلوبی دارند و متاسفانه همه‌ی طیف‌ها به این اردوها نمی‌آیند و ما می‌توانیم از ظرفیت خانواده‌ها در ترغیب دانشجویان برای حضور در این اردوها استفاده کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان نیز با بیان اینکه سازماندهی نیروهای مذهبی و آموزش کار تشکیلاتی جزو ضروریات است، گفت: الگوسازی و الگودهی در مسائل فرهنگی از جمله حجاب یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید انجام شود.

حجت الاسلام «طاهر کریم‌زاده» ادامه داد: ما باید از هنر جداکردن دانشجویان از صف اغتشاشگران واقعی برخوردار باشیم و همانطور که رهبر معظم انقلاب بعد از صدور احکام دانشجویان، عفو عمومی اعلام کردند، ما نیز باید در عین اقتدار، انعطاف لازم را داشته باشیم.

مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بناب نیز گفت: با توجه به اهمیت مسائل فرهنگی و اجتماعی، باید حساسیت ویژه‌ای در انتخاب کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها به خرج داده شود.

«محمود سعیدی نژند» حضور اعصای هیات رئیسه در اردوهای دانشجویی، برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت، برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی و حضور اساتید در کافه گفت‌وگو را از جمله برنامه‌های دانشگاه بناب در عرصه‌ی فرهنگ برشمرد.

رئیس گروه حمایت و پشتیبانی فرهنگی دانشگاه صنعتی سهند نیز گفت: ما باید در حوزه‌ی مسائل فرهنگی علت العلل حل نشدن مشکلات ساختاری را پیدا کنیم و ورود اساتید در این مسائل فرهنگی ضروری به نظر می‌رسد.

«امین ترقی» متذکر شد: متاسفانه در حوزه‌ی رسانه، رسانه‌های مرجع دانشگاه‌ها در اختیار معاونت فرهنگی نیست درحالیکه روایت اول باید در اختیار ما باشد؛ چراکه اکنون دانشجویان به‌دنبال رسانه‌ها هستند و هوش استدلالی شان کاهش ولی هوش هیجانی افزایش یافته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها