سردار جزایری:

ورود روس‌ها به مسئله سوریه تاثیراتی جدی بر معادلات منطقه خواهد داشت

معاون ستاد کل نیروهای مسلح گفت: به دلیل نوع توانمندی‌هایی که ایران در طول سال‌های گذشته به دست آورده است تروریست‌ها در اشراف اطلاعاتی کامل ما قرار دارند و جرات نمی کنند نگاهی نامناسب به کشور داشته باشند.
کد خبر: ۵۹۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷ - 27November 2015

ورود روس‌ها به مسئله سوریه تاثیراتی جدی بر معادلات منطقه خواهد داشت

به گزارش گروه امنیتی دفاعی دفاع پرس، سردار «مسعود جزایری» معاون ستاد کل نیروهای مسلح در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در واکنش به این سوال که اگر ایران هم مانند روسیه به صورت مستقیم وارد جنگ می شد، الان وضعیت محاربه در سوریه به چه صورت بود، عنوان کرد: از همان ابتدا که مشکل سوریه در منطقه پیش آمد جمهوری اسلامی ایران به لحاظ خصلت انقلابی و رسالت انسانی و اسلامی که برای خود قائل بود در امر دفاع از مظلوم و دفاع از مقاومت منطقه به طور جدی بنا به خواسته دولت و ملت سوریه ورود پیدا کرد و تلاش داشت که 2 اتفاق را به وجود آورد.

وی ادامه داد: اول اینکه گروه های معارضی که علیه دولت و ملت مناقشه ایجاد کرده بودند را به یک کانال مسالمت آمیز وارد کرده و به نقاط مثبت ختم کند. دوم هم اینکه اجازه ندهد حلقه مقاومت سوریه از گردونه خارج شود. از این رو ایران با تمام توان در این عرصه ورود پیدا کرد و امروز نیز ورود دارد و سال ها قبل از روسیه جمهوری اسلامی ایران به دفاع از دولت قانونی و مردم سوریه در این منازعه وارد شد.

سردار جزایری در ادامه در خصوص ارزیابی خود نسبت به حضور نیروهای نظامی روسیه در سوریه، ابراز داشت: امروز خوشحال هستیم که دولت روسیه به عنوان یک قدرت جهانی توجه لازم را به مشکلاتی که امریکایی ها و غربی ها و ارتجاع عرب و منطقه برای منطقه غرب آسیا پیش آوردند، پیدا کرد. روس ها خوشبختانه در حال حاضر ورود جدی پیدا کرده اند و این ورود جدی حتما در کنار ورودی که ایران از گذشته در این مباحث داشته می تواند تاثیراتی جدی بر معادلات منطقه داشته باشد.

وی در ادامه به ضریب امنیت بالای ایران در قبال تروریستهای منطقه اشاره کرد و گفت: به دلیل نوع توانمندیهایی که ایران در طول سالهای گذشته به دست آورده است که تروریستها جرات نمی کنند نگاهی نامناسب به ایران داشته باشند. خوشبختانه اشراف اطلاعاتی خوبی نسبت به مجموعه گروههای تروریستی منطقه داریم. البته باید اذعان داشت که اقدامات تروریستی کور در هر منطقه از جهان ممکن است اتفاق بیفتد. مفهوم اشراف اطلاعاتی به معنای صد در صدی نیست اما در عین حال گروه های تروریستی با وجود تلاش های فراوانی که داشته اند خوشبختانه نتوانستهاند صدمهای به منافع جمهوری اسلامی وارد کنند و امیدواریم با هوشیاری مسئولان و دستگاههای ذیربط و مردم، شاهد اتفاق سوء از سوی تروریست ها نباشیم.

سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح در مورد چرایی انتخاب سوریه از سوی گروه های تروریستی به عنوان نقطه استراتژیک جنگ با جبهه مقاومت، اظهار داشت: سوریه موقعیت فوق العاده ممتازی در منطقه دارد. از یک طرف به لبنان و حزب الله مرتبط است و ازطرف دیگر به مناطق کردنشین منطقه و عراق دسترسی دارد. از این رو به لحاظ جغرافیایی مورد اهمیت است. به لحاظ نوع حکومتی هم که در سوریه حاکم است، خوشبختانه این کشور جزو موارد استثنا است که وابستگی به غربی ها و ارجاع عرب ندارد و در حوزه مقاومت خود را قرار داده است. این موضوع برای استکبار جهانی و اعراب منطقه سخت و دشوار است. از این رو تلاش جدی دارند که این حلقه سوریه را از حلقه های مقاومت اسلامی منطقه جدا کنند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به مسئله عدم تشکیل هیئت نظارت بر برجام اشاره کرد و گفت: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده که این هیئت شکل گرفته است و امیدوار هستیم که مجلس در این مسئله ورود پیدا کند و نوع عملکرد این شورا به مردم گزارش داده شود و اطمینان خاطر حاصل شود که این شورا در چارچوب تدابیر مقام معظم رهبری عمل می کند. هر اندازه هم که در این زمینه با افکار عمومی ملت ایران شفاف تر برخورد شود، صلاح همگانی در آن است.

سردار جزایری درخصوص بند خامسا نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور مبنی بر اخذ تضمین کتبی از طرف غربی نیز عنوان کرد: هم دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و هم مجلس شورای اسلامی باید در این زمینه ورودی جدی تر داشته باشند و به مردم نیز اطلاع رسانی داشته باشند که دولت در این زمینه چه اقداماتی داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که دولت برای جلوگیری از تبدیل شدن عاقبت برجام به عاقبت قرارداد الجزایر چه اقداماتی باید انجام دهد، گفت: در این زمینه دولت باید به توصیه ها و تدابیری که مقام معظم رهبری مشخص کردند در عمل پایبند باشیم. به نظر من خط مرز برجام و قرارداد الجزایر می تواند تدابیر مقام معظم رهبری باشد.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح در بخش پایانی اظهارات خود به موضوع اربعین حسینی و چرایی عدم بازگشایی مرزها برای عبور زائران اشاره کرد و گفت: سال قبل هم رویه جاری 2 دولت ایران و عراق بر این بود که مقررات معمول انجام شود و بر اساس ازدحام بود که اتفاقات سال گذشته روی داد. امسال اما از ماه های قبل مراوداتی میان دولت های ایران و عراق انجام شد و قرار بر این شد که مقررات خروج کاملا رعایت شود.

وی درباره هزینه بالای ویزای عراق و همچنین صف های طولانی برای اخذ ویزا، گفت: برای سال آینده نمایندگان دولت ایران و عراق باید مذاکراتی پیرامون این مسئله داشته باشند که از این فرصت 2 کشور چگونه باید استفاده کنند. بر این اساس ممکن است به این نتیجه دست یابند که مدل جدیدی در موضوع ویزا ایجاد کنند.

سردار جزایری در پایان به نحوه ایجاد امنیت برای زائران اربعین پرداخت و گفت: از مدت ها قبل بخش های مربوط به سیستم های اطلاعاتی و امنیتی با کمک گرفتن از بسیج ایران و همینطور بسیج مردمی عراق تلاش داشته اند که امنیت را برای این فوق حماسه به وجود آورند. امیدواریم که دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی در کنار تدابیر آحاد مختلف زائران، کاری کنند که شاهد اقدامات تروریستی گروه های معاند نباشیم.

 

نظر شما
پربیننده ها