پژوهشگر علوم اسلام:

امام باقر (ع) مبدأ جهاد تبیین و حرکت علمی شیعه بود

یک پژوهشگر علوم اسلامی با بیان اینکه امام باقر (ع) مبدأ و آغاز شکل‌گیری حرکت علمی شیعه را کلید زدند، گفت: امروز برای مصون ماندن از جریان تحریف باید به تعریف و به‌روز رسانی مفاهیم اسلامی بپردازیم و برای این منظور به فعالان و سرداران جهاد تبیین و تعریف نیاز داریم.
کد خبر: ۵۹۹۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴ - 26June 2023

امام باقر (ع) مبدأ جهاد تبیین و حرکت علمی شیعه بودبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «مصطفی علی‌پور» خطیب و پژوهشگر علوم اسلامی در گفت‌وگویی با بیان اینکه تحریف، یکی از آسیب‌های خزنده و نامحسوس است که ادیان را تهدید می‌کند، اظهار داشت: آسیب تحریف، مخصوص دین اسلام نبوده و همه ادیان را تهدید و درگیر کرده است. در دین اسلام نیز از زمان پیامبر اکرم (ص) این جریان به‌طور نامحسوس کار خود را آغاز کرده و حوزه‌های مختلف از جمله تحریف شخصیت پیامبر (ص) و شریعت اسلام را درنوردید.

او ادامه داد: هر جا و در هر حوزه‌ای که متولیان امر، از تعریف، بازتعریف و تبیین آموزه‌های مهم غفلت کنند، جریان تحریف وارد شده و کار خود را آغاز می‌کند. در حوزه مکتب اسلام نیز هر زمان که متولیان و علما تعاریف و بازتعریف خود از مفاهیم مهم اسلامی را به‌روز نکردند، جریان تحریف وارد شده و کار خود را آغاز کرده است.

علی‌پور با بیان اینکه امام محمد باقر (ع) مبدأ حرکت علمی شیعه بودند، گفت: اوج جریان علمی شیعه با تربیت ۴ هزار شاگرد در زمان امام صادق (ع) و با شکل‌گیری جلسات احتجاج و مناظره در زمان امام رضا (ع) بود، اما امام باقر (ع) مبدأ و آغاز شکل‌گیری آن را کلید زدند. ایشان برای مقابله با جریان تحریف، به ارزیابیِ این جریان و فعالیت آن پرداختند و مشاهده کردند که جریان تحریف دو اقدام اساسی انجام داده است؛ اولین مورد آن، ایجاد سند چشم‌انداز برای فعالیت جریان خزنده تحریف و تغییر، از یک مفهوم ساده تا مفاهیم اساسی اسلام طی یک بازه زمانی بوده و فعالیت دوم نیز ایجاد سامانه نیروی انسانی برای جریان تحریف بود که در این سامانه نیروی انسانی، افراد متفاوت و متنوعی مثل علما، فقها، حافظان و ... و با اتکا به ابزار‌های مختلفی مثل تهدید، تطمیع و عملیات رسانه‌ای وجود داشتند و این تنوع، کار را برای امام (ع) دشوار می‌کرد، زیرا وقتی افراد ظاهرالصلاح و موجه در جریانی حضور داشته باشند، مواجهه با آن‌ها دشوارتر است.

این پژوهشگر علوم اسلامی ادامه داد: امام باقر (ع) پروژه جریان تبیین و مقابله با تحریف را کلید زدند. در ابتدا سند چشم‌اندازی برای این جریان، تدوین و نظام نیروی انسانیِ آن را ایجاد کردند. این سند چشم‌انداز سرفصل‌های زیادی دارد که یکی از این سرفصل‌ها، تکثیر سرداران جهاد تبیین است که امام باقر (ع) بر آن همت گماشتند.

او اضافه کرد: امام باقر (ع) برای ایجاد این سامانۀ نیروی انسانی، شاگردان زیادی را در حوزه‌های مختلف تربیت کردند، این شاگردان نیز نسل به نسل شاگردان دیگری را تربیت کردند که حلقه یاران و اطرافیان ائمۀ بعد را تشکیل می‌دادند. در این چارچوب از جوان ۲۵ ساله تا پیرمرد ۱۰۰ ساله (جابر بن عبدالله انصاری) حضور داشتند. اطاعت‌پذیری، توان بالای علمی و تربیت شدن در مکتب اسلام، به‌طوری‌که نگرانی برای موضع‌گیری‌های مختلف آن‌ها وجود نداشته باشد، از ویژگی‌های این افراد بود؛ چنان‌که امام باقر (ع) به ابان بن تغلب فرمودند: «دوست دارم که امثال تو تکثیر شوند و به میان مردم روند.» امام صادق (ع) نیز به هشام ابن حکم که جوانی ۲۲ ساله بود، فرمودند: «امثال تو باید برای مردم منبر بروند.»

این خطیب و پژوهشگر علوم اسلامی تأکید کرد: امروز نیز برای مصون ماندن از جریان تحریف که نشانه‌های آن را در فضای جامعه می‌بینیم باید به تعریف و به‌روزرسانی مفاهیم اسلامی بپردازیم و برای این منظور به فعالان و سرداران جهاد تبیین و تعریف نیاز داریم. امروز تعداد چنین افرادی کم است و هریک به‌صورت جزیره‌ای در گوشه‌ای فعالیت می‌کنند، درحالی‌که برای فعالیت ثمربخش، این افراد باید به هم متصل شده و به سامانه و حلقه‌های زنجیر تبدیل شوند تا خروجی آن مقابله موفق با جریان تحریف باشد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار