معاون وزیر دفاع در پاسخ به دفاع‌پرس:

ایجاد ظرفیت‌های دفاعی ترکیبی برای مقابله با تهدیدات آتی/ ۶۰ طرح جدید وزارت دفاع به بهره‌برداری می‌رسد

سردار «طلایی‌نیک» با بیان اینکه تحقیقات و پژوهش‌ها در وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح به صنعت و محصول تبدیل می‌شود، گفت: ۶۰ طرح را در وزارت دفاع در دستور کار داریم که امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.
کد خبر: ۵۹۹۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸ - 26June 2023

ایجاد ظرفیت‌های دفاعی ترکیبی برای مقابله با تهدیدات آتی/ ۶۰ طرح جدید وزارت دفاع به بهره‌برداری می‌رسدبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ «رضا طلایی‌نیک» معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی و امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در حاشیه مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک بین وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح که در دانشگاه مالک اشتر برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برای معماری وزارت دفاع آینده مدتی است که کار تحقیقاتی و مطالعات را آغاز کردیم، اظهار داشت: نشست امروز دارای چند محور بود تا پیش‌نویس معماری وزارت دفاعِ آینده متناسب با تحولات، پیشرفت‌ها و عرصه‌های نوظهور موجود را بازتعریف و بازآرایی کنیم.

سردار طلایی‌نیک با بیان اینکه یکی از محور‌های نشست راهبردی امروز ارائه اطلاعات اولیه به محققین، طراحان و نخبگان وزارت دفاع بود، عنوان کرد: در نشست‌های بعدی، این فرآیند به‌صورت موضوعی ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه تبیین، رصد و دیده‌بانی تحولات جاری منطقه و بین‌المللی محور دوم نشست امروز بود، افزود: چیزی که در حوزه تولید و پشتیبانی از قدرت دفاعی مورد نظر نشست امروز بود با حضور وزرای دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، و علوم، تحقیقات و فناوری و دبیر شورای عالی امنیت ملی تبیین شد و بخشی از آن نیز در قالب گزارش و نمایشگاه در معرض محققین و پژوهشگران قرار گرفت.

معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح اضافه کرد: در نشست امروز ۴۰ طرح پژوهشی برای ثبت تاریخ شفاهی و مکتوب وزارت دفاع در صنایع مختلف رونمایی شد.

سردار طلایی‌نیک ادامه داد: ما همه تجارب و نگاشت تاریخیِ اتفاق افتاده و فرآیند‌ها و اقدامات صورت گرفته را در ۴۰ طرح پژوهشی و بخش‌های مختلف آماده کردیم و ۲۰ کتاب در برنامه امروز رونمایی شد.

وی با بیان اینکه ۶۰ طرح دیگر را در وزارت دفاع در دستور کار داریم، گفت: این طرح‌ها امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و ما سعی کردیم که همه سوابق و مدیریت دانش محققان در چهار دهه گذشته را ثبت کنیم تا  برای نسل‌های آینده قابل بهره‌برداری باشد.

معاون وزیر دفاع به همکاری این وزارتخانه با بسیاری از دانشگاه‌های کشور اشاره و بیان کرد: تفاهم‌نامه امروز به گونه‌ای است که ۵۰ درصد منابع برای هزینه‌های فعالیت‌های تحقیقاتی از طریق وزارت علوم و مابقی هزینه‌های آن از طریق وزارت دفاع تأمین می‌شود.

سردار طلایی‌نیک با بیان اینکه هم‌افزایی خوبی در منابع و قابلیت‌های موجود در دانشگاه‌ها بین وزارت دفاع و وزارت علوم وجود دارد، افزود: این هم‌افزایی به مرحله ارتقاء فناوری صنعت و در بخش‌های مختلف به تجاری‌سازی و صنعتی‌سازی منتهی می‌شود.

وی با بیان اینکه سرمشق و الگوی موفقی در وزارت دفاع وجود دارد، عنوان کرد: تحقیقات صورت گرفته در وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح به صنعت، تولید و محصول تبدیل می‌شود.

معاون وزیر دفاع همچنین درباره استفاده بهینه از نیرو‌های وظیفه، گفت: در مورد دوره مقدس سربازی و با هماهنگی ستاد کل نیرو‌های مسلح، دو لایحه «مهارت‌آموزی سربازان» و «اصلاح قانون نظام وظیفه» را تقدیم دولت کردیم که لایحه تقویت مهارت‌آموزی سربازان در دوره خدمت در کمیسیون اصلی دولت تصویب شده و قرار است امتیازاتی در حوزه آموزش و مهارت‌یابی در دوره خدمت و حمایت و تسهیلات ویژه‌ای به‌صورت قانون‌مند برای اشتغال سربازان پس از دوره خدمت خواهیم داشت.

سردار طلایی‌نیک اضافه کرد: پیش‌بینی ما این است که با تصویب این لایحه در مجلس، در سال‌های آینده هیچ سرباز بیکاری پس از پایان دوره خدمت سربازی نخواهیم داشت؛ چرا که سرباز وظیفه در این دوره مهارت لازم را پیدا می‌کند و بر این اساس در این لایحه حمایت‌های مالی و تسهیلات لازم پیش‌بینی شده است.

وی افزود: لایحه دوم درخصوص اصلاح برخی از مقررات مرتبط با معافیت‌ها و اعزام به خدمت است که تقدیم دولت شده است؛ در این زمینه کارگروه خاصی با حضور ۱۰ وزارتخانه و دستگاه‌های کشوری و لشکری با مسئولیت وزارت دفاع تشکیل شده و پیش‌نویس آن آماده رسیدگی در کمیسیون دولت و هیات وزیران است و به‌زودی در اختیار مجلس قرار خواهد گرفت؛ دو لایحه ممکن است تجمیع و تبدیل به یک لایحه شود که یک قانون اصلاح و بازبینی در مورد کسانی که تردد به خارج کشور دارند و تسهیلات جدید در این لوایح پیش‌بینی شده و جزئیات آن پس از تصویب هیأت وزیران تشریح خواهد شد.

معاون وزیر دفاع ادامه داد: اشخاصی که فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها و متخصص هستند به‌طور هدفمند دوره خدمت سربازی را پس از آموزش نظامی طی می‌کنند و پس از آموزش، سربازان وظیفه به‌صورت تخصصی در نیرو‌های مسلح و بخشی در قالب امریه به دستگاه‌ها اعزام می‌شوند تا این دوره را طی کنند که این در لایحه پیش‌بینی شده است. اخیراً ستاد کل نیرو‌های مسلح موافقت کرد که درخواست وزارت علوم در مورد امریه‌های دانشگاه‌ها و اساتید مورد نیاز و کسر خدمت برای پایان‌نامه‌ها و پروژ‌های تحقیاتی رو به تقویت است.

سردار طلایی‌نیک یادآور شد: در سال گذشته، به میزان بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان همکاری اقتصادی میان وزارت دفاع و شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان کشور صورت گرفته و این وزارتخانه با ۹۵۰ شرکت دانش‌بنیان همکاری می‌کند.

معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح همچنین در پاسخ به سوال دفاع‌پرس مبنی بر برنامه وزارت دفاعِ آینده در زمینه توان موشکی گفت: در معماری وزارت دفاعِ آینده متناسب با برآورد تهدیدات و نیاز‌های دفاعی آینده و صیانت از قدرت‌مان بخش‌بندی صورت می‌گیرد و هرکدام از آن‌ها از جمله صنعت موشکی، معماری نوین خود را خواهد داشت. ما ظرفیت‌های ترکیبی را متناسب با پدیده‌های تهدیدات ترکیبی در نظر می‌گیریم؛ لذا صرفاً حوزه موشکی اولویت اول ما نخواهد بود و در آن مرحله، اولویت‌های متناسب با تهدیدات ترکیبی و برآورد تهدیدات آینده مطرح خواهد بود.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها