به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «علیرضا سربخش» جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی در گفتوگویی با انتقاد نسبت به غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی اظهار داشت: تحریف تاریخ و واقعیتها و بی توجهی به ارزشهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سینما بسیار زیاد شده و استمرار این روند خطرناک است! چرا ما باید در سینمای جمهوری اسلامی ایران از ساخت فیلمی مانند «سینما متروپل» حمایت کنیم که به نام دفاع مقدس اثری ضد دفاع مقدس است؟ چرا باید در این سینما فیلمی مانند «گلهای باوارده» تولید شود که انگیزههای ملی مذهبی در ورای تولید آن وجود دارد؟ اینها همه مایه نگرانی است!
مدیر مسئول نشریه «سینما رسانه» افزود: مقوله محتوا در فیلمهای سینمایی خیلی مهم است؛ به خصوص باید توجه داشت که فیلمها با واقعیتها و با سمت و سوی اصلی محتوای انقلاب و اسلام سازگاری داشته باشند، اما متأسفانه بی مبالاتیهای بسیاری در این حوزه صورت گرفته و میگیرد که دغدغهمندان و کارشناسان سینما را به شدت نگران کرده است.
وی سپس با اشاره به برخی فیلمهای حاضر در چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر یادآور شد: «سینما متروپل» اثری بود که به اسم دفاع مقدس به خورد مخاطب دادند، اما رسما ضد دفاع مقدس بود! یا فیلم دیگری در همین جشنواره وجود داشت که رسما نقش کلیه مردم ایران اسلامی در مواجهه و مقابله با دشمنان بعثی را نادیده گرفته بود! کارگردان آبادانی «گلهای باوارده» تمام تلاش خود را به کار برده بود تا نشان دهد در قضیه آبادان فقط آبادانیها نقش داشتند و هیچ اثری از ایرانیان و قومیتهای مختلف دیگر در فیلمش دیده نمیشد.
سربخش در همین راستا تصریح کرد: آقای باشه آهنگر هنگام دریافت جایزه اش از مردم آذربایجان تشکر کرد، اما در فیلمش هیچ نشانی از قومیتهای دیگر نمیبینیم! آقایان تلاش کرده اند اینطور نشان دهند که انگار این آبادانیها بودند که در مقابل عراقیها ایستادند. این دروغ تاریخی است! چرا فارابی و وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در مقابل این محتوای نادرست عکس العملی نشان ندادند؟
این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: «گلهای باوارده» رسما از انگیزههای ملی و مذهبی مثل بازرگان و مصدق حمایت میکرد. گویا کسانی که آمدند دفاع کردند انگیزه دینی و مذهبی نداشتند. این محتوا کجایش با حقیقت سازگاری دارد؟ بنده شخصا در زمان جنگ سالهای ۶۰ و ۶۱ با طرفداران نهضت آزادی بحث داشتیم و آنها معتقد بودند ایران شروع کننده جنگ بود؛ حالا چرا وقتی کارگردان ناشیانه این دروغ را محتوای فیلمش میکند کسی توجه نمیکند؟
وی سپس با انتقاد نسبت به شوراهای متعددی که به این قبیل فیلمها مجوز ساخت داده اند اظهار داشت: آیا مسئولان بررسی فیلمنامهها در خوابند؟ من واقعا نگرانم؛ اینها تحریف واقعیات و ارزشهای انقلاب اسلامی است. ما داریم این دروغها را به خورد جوانان میدهیم.
سربخش در همین رابطه متذکر شد: بنیاد حفظ آثار کجاست؟ چرا از آنها هیچ واکنشی در مقابل و مواجهه با این قبیل فیلمها نمیشنویم؟ چرا نهادهای مرتبط با انقلاب در مقابل این فیلمها سکوت کرده اند؟ اینها تحریف تاریخ و انقلاب اسلامی است و نباید در مقابل آنها سکوت کرد. اینها یک انحراف تمام عیار در سینمای جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود و این انحراف بسیار خطرناک است. باید جلوی این محتوای ناصواب را گرفت و هرچه دیرتر بجنبیم به ضرر خودمان و سینما و کشورمان است.
وی در همین رابطه یادآور شد: نباید اجازه داد مردم به ویژه نسل جوان با این محتواهای انحرافی ارتباط بگیرند؛ این محتواهای انحرافی درست مانند قضیه عبدالباقی آبادانی است که خودش آبادانی بود و به آبادان خیانت کرد، اما برخی دشمنان و معاندان خلاف او را به صورت ناصواب پای نظام گذاشتند! نباید اجازه داد که واقعیتها وارونه جلوه داده شوند و محتوای غلط به هر شکلی در جامعه منعکس گردد.
منبع: سینماپرس
انتهای پیام/ ۱۳۴