رسانه صهیونیستی:

تل‌آویو، شورش واگنر را نشانه ضعف پوتین می‏‌داند

یک رسانه صهیونیستی خبر داد که سران رژیم صهیونیستی ضمن بررسی شورش واگنر آن را نشانه ضعف فزاینده رئیس‌جمهور روسیه می‌دانند.
کد خبر: ۵۹۹۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵ - 27June 2023

تل‌آویو، شورش واگنر را نشانه ضعف پوتین می‏‌داندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از تایمز آو اسراییل، شبکه ۱۳ تلویزیونی رژیم صهیونیستی با استناد به سندی درز کرده از جلسه‏ دفتر نخست وزیر این رژیم خبر داده که در ارزیابی کابینه بنیامین نتانیاهو از موقعیت روسیه، شورش اخیر پریگوژین، فرمانده گروه واگنر علیه ارتش روسیه، نشانه یک «ضعف عمیق» در دولت روسیه، هم در جنگ اوکراین و هم در سطح داخلی تلقی شده است.

کابینه نتانیاهو هیچ واکنش رسمی نسبت به شورش روز یکشنبه از خود نشان نداده که این بخشی از ملاحظه تل آویو برای اتخاذ رویکردی میانه در جنگ اوکراین است که نه ناتو و نه مسکو را برنجاند.

در عین حال، در سند منتشر شده از جلسه دفتر نتانیاهو بر تعهد اسراییل به اوکراین در تامین کمک‌های انسان‏دوستانه و حمایت از امور صرفا دفاعی تاکید شده است و ملاحظاتی هم در مورد حساسیت موجود در مساله رابطه اسراییل و روسیه بیان شده است.

در جلسه فوق الذکر به وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دستور داده شده عواقب تحولات روز شنبه روسیه بر روابط مسکو با تهران و دمشق هم مورد ازریابی قرار بگیرد.

در نهایت در این جلسه درباره احتمال «موج‏ وسیع مهاجرت از روسیه» درصورت شعله‌ورشدن شورش در مقیاس وسیع و همچین نیاز به «آمادگی برای تضمین عملکرد نهاد‌های یهودی و اسراییلی در داخل روسیه» بحث و بررسی صورت گرفته است.

پریگوژین روز جمعه مدعی شد که ارتش روسیه با دستور سرگئی شویگو، وزیر دفاع و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه مقر نیرو‌های واگنر در خاک اوکراین را هدف قرار دادند و نزدیک ۲ هزار نفر از آن‌ها را کشته‌اند. پریگوژین بعد از طرح این ادعا نیرو‌های خود را در شهر روستوف مستقر و پس از آن برای «اجرای عدالت و مجازات وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش» به سمت مسکو حرکت کرد.

وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای این ادعای پریگوژین را رد و او را به «شورش و خیانت» متهم کرد و از نیرو‌های واگنر خواست تا از دستورات پریگوژین پیروی نکنند.

به‌دنبال بالا گرفتن تنش بین یوگنی پریگوژین، فرمانده ارتش خصوصی واگنر وابسته به مسکو و وزارت دفاع روسیه و تحریک به شورش مسلحانه از سوی واگنر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نطقی تلویزیونی خطاب به مردم روسیه گفت: از داخل به ما خیانت شده و آن‌ها باید تاوانش را بپردازند. روسیه به سختی برای آینده‌اش در نبرد است و برای این منظور لازم است که از شر هر چیزی که ما را تضعیف می‌کند، خلاص شویم.

پوتین این اقدام پریگوژین را «خیانت و خنجر از پشت» نامید و گفت: باید تمام نیروهایمان را متحد کنیم. از پشت ما خنجر زدند و باید تاوانش را بپردازند. پاسخ ما به این شورش مسلحانه سخت خواهد بود.

در کمتر از ۲۴ ساعت در روز شنبه با میانجی‌گری الکساندر لوکاشنکو، پریگوژین حاضر به مصالحه شد و در عوض تضمین امنیت خود و نیروهایش، مجبور به عقب‌نشینی شد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار