گزارش ویژه اندیشکده هریتیج

ایران بزرگترین قدرت موشکی بالستیک منطقه و جدی‌ترین تهدید علیه آمریکا و اسرائیل

اندیشکده آمریکایی «هریتیج» اخیرا در گزارشی جامع به شاخص‌های تهدیدکننده آمریکا و متحدان این کشور پرداخت.
کد خبر: ۵۹۹۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷ - 28November 2015

ایران بزرگترین قدرت موشکی بالستیک منطقه و جدی‌ترین تهدید علیه آمریکا و اسرائیل

در قسمت نخست این گزارش به تهدیدهای فراروی آمریکا از سوی حزبالله لبنان و نیز قدرت موشکی ایران اشاره شده است.

تهدیدهای حزبالله لبنان

در بخشی از این گزارش با نام بردن از «حزبالله لبنان» به عنوان «تهدید» آمده است: حزبالله لبنان یا (Party of God) یک جنبش انقلابی شیعه مسلک ساکن لبنان است که در سال ۱۹۸۲ تاسیس شد و از آن موقع تاکنون آمریکاییها، و اسرائیلیهای زیادی را کشته است. این جنبش مقاومت به شدت از سوی ایران و سوریه حمایت میشود. حزبالله لبنان نه تنها ابزاری مفید برای پیشبرد اهداف انقلابی است بلکه به عنوان وظیفه مذهبی به «جهاد در سطح جهانی» نگاه میکند و دارای شبه نظامیان قدرتمند و ابزار سیاسی است که در سال ۲۰۰۶ با اسرائیل جنگید. حزبالله گروهی است که تا قبل از ماجرای ۱۱ سپتامبر بیشترین میزان از اتباع آمریکا را به قتل رسانیدو اینک با سازمان دهی بهتر و تجهیز بیشتر تهدیدی بالقوه است که حمایت ایران و سوریه را به دنبال دارد. حزبالله لبنان همچنین دامنه عملیات خود را از لبنان به مناطقی دیگر در خاورمیانه و فراتر آن برده و البته از سوی ایران و شیعیان لبنانی، اروپایی، آفریقایی و جنوب آسیا حمایتهای لجستیکی و مالی میشود.
در ادامه این مطلب آمده است: حزبالله لبنان در سال ۲۰۱۳ با استقرار هزاران نفر از نیروهای خود برای نبرد در سوریه و در حمایت از رییس جمهور این کشور موافقت کرد و عاملی مهم در حفظ «بشار اسد» رییس جمهور سوریه در قدرت بوده است. اگر چه عملیات این گروه اکثرا در خاورمیانه است اما به دیگر نقاط جهان نیز دسترسی دارد و در داخل آمریکا نیز توان انجام عملیات را داشته و هستههایی را در داخل این کشور ایجاد کرده است . هستههای مخفی حزبالله لبنان میتوانند با تغییر حالت به اشکال دیگر عملیات خرابکارانه را در داخل خاک آمریکا برقرار کند. با توجه به روابط گرم حزبالله لبنان با ایران و انجام عملیات به نیابت این کشور، هستههای حزبالله تهدید واقعی هستند که میتوانند در داخل آمریکا و یا در هنگامه ستیز بین ایران و آمریکا یا اسرائیل فعال شوند.

تهدیدهای موشکی ایران

در قسمت دیگر این گزارش به تهدیدهای موشکی بالستیک ایران اشاره و آمده است: ایران دارای برنامه موشکی گسترده است که آنها را از کره شمالی کسب کرده و البته قبل از تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی چین و روسیه نیز حمایت میشده است. این کشور میتواند تا سال ۲۰۱۵ یک موشک بالستیک قاره پیما با قابلیت رسیدن به آمریکا را تا توسعه و امتحان کند. ایران از سال ۲۰۰۸ چندین پرتاب موفقیت آمیز موشک ماهواره بر و ۲ مرحلهای «سفیر» نیز داشت و البته بعدا موشک ماهواره بر ۲ مرحلهای بزرگتر «سیمرغ» را رونمایی کرد که میتواند بستری برای توسعه فنآوری مورد نیاز برای آزمایش موشک قاره پیمای بالستیک باشد.

ایران، بزرگترین قدرت موشکی غرب آسیا

اندیشکده هریتیج نوشت: ایران عضو رژیم کنترل فنآوری موشکی نیست و به همین دلیل به راحتی اقدام به گسترش موشکهای بالستیک، هدایت شونده و ظرفیتهای فضایی خود میکند. اگرچه زرادخانه موشکی ایران به طور عمده تهدیدی علیه پایگاههای آمریکا در منطقه است اما این کشور حتی میتواند برد موشکهایش را تا قاره آمریکا افزایش دهد. در ارزیابی ژانویه ۲۰۱۴ وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از توان نظامی ایران ذکر شد که این کشور توسعه فنآوریهایی دقیق که بتواند بر اساس آن به موشکهای برد بلند و کلاهک هستهای دست یابد را ادامه میدهد. ایران اینک بزرگترین قدرت موشکی بالستیک آماده را در خاورمیانه دارد همچنین انگیزه لازم را در زمینه توسعه پرتابگرهای فضایی ، موشکهای برد بلندتر منجمله موشکهای قاره پیمای بالستیک (ICBM) دارد. ایران بزرگترین میزان موشکهای مستقر در خاورمیانه را دارد و شاکله توان موشکی اش را موشکهای سطح به سطح «شهاب» که از نمونه «اسکاد» روسیه ساخته شدهاند، شکل میدهند. موشکهای شهاب بالقوه قادر به حمل کلاهکهای هستهای, شیمیایی، بیولوژیکی و البته کلاهکهای جنگی متعارف هستند. باید افزود که میزان دقت هدف گیری این موشکها در قیاس با موشک های ناتو مشخص نیست مگر اینکه آنها علیه اهداف نرم چون شهرها بکار برده شوند. ایران اینک میتواند نمونههای مختلفی از موشکهایی چون موشکهای برد بلند «قدر ۱» و «قیام» تولید کند. موشک «شهاب ۳» و « قدر ۱» بردی معادل ۱۶۰۰ کیلومتر دارند و پیشرفتهتر از موشکهای «نو دانگ» کره شمالی هستند.
سپهبد «ماکیل تی فلین» مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در سال ۲۰۱۴ هشدار داد که ایران میتواند سراسر خاورمیانه و اروپای شرقی را با موشکهای خود هدف گیرد. همچنین با توجه به موجودی فزاینده موشکی و راکتی ، این کشور در پی ارتقا و طراحی و ساخت سامانههای موشکی دقیقتر برآمده بهطوریکه اینک موفق به ساخت موشک بالستیک ضد کشتی «خلیج فارس» شده که قادر به تهدید تردد دریایی سراسر خلیج فارس و تنگه هرمز می باشد.
موشکهای ایران به آمریکا نیز خواهند رسید.
در خاتمه این مطلب آمده است: توان موشکی ایران تهدیدی جدی علیه پایگاههای آمریکا و متحدانش چون ترکیه، اسرائیل، مصر از غرب ، عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس از جنوب ، افغانستان و پاکستان از شرق است و البته اسرائیل بیشترین خطر را از ناحیه ایران احساس میکند که حکومت تندروی شیعه مسلک ایران از اسرائیل به عنوان «شیطان کوچک» یاد میکند و از این نظر بعد از آمریکا در جایگاه دوم قرار میگیرد. ایران تهدید بزرگتری را برای اسرائیل تا به آمریکا دارد و باید در نظر داشت که اسرائیل کوچکتر از آمریکا بوده و قابلیتهای نظامی کمتری نیز در قیاس با آمریکا برای تقابل با ایران دارد. اسرائیل اینک در برد موشکهای شهاب ۳ ایران قرار دارد و از سویی دیگر با هزاران موشک و راکت برد کوتاه اهدایی ایران به حزبالله لبنان و گروه حماس فلسطین تمام اسرائیل آسیب پذیر است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ر
|
-
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
0
1
دمتون گرم حال کردیم با این موشکهای با حالتون .
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار