یادداشت/ رسول شادمانی

ناکامی شورای نظامی؛ تازه‌ترین شکست مخالفان سوریه

تشکیل شورای نظامی توسط مخالفان سوریه را می‌توان برگ جدیدی از سعی و تلاش دشمنان مردم و ملت سوریه در مسیر ضربه زدن به امنیت، صلح و ثبات این کشور دانست که در نهایت با ناکامی تمامی طرح‌ها و برنامه‌ها به شکست انجامید.
کد خبر: ۶۰۰۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۰ - 01July 2023

تشکیل شورای نظامی فتنه جدید مخالفان سوریهگروه بین‌الملل دفاع‌پرس - رسول شادمانی؛ بعد از شکست خوردن فتنه اخیر در کشور سوریه و همچنین موفقیت‌های متوالی حکومت «بشار اسد» در برقراری رابطه با سایر کشور‌های پیرامون خود به ویژه کشور‌های عربی و اسلامی موجب شده تا دشمنان حکومت و ملت قهرمان و ظلم ستیز سوریه با انجام و طراحی تشکیلات جدیدی به نام «شورای نظامی» به بهانه دفاع از مردم این کشور و بازگرداندن صلح و ثبات به سوریه دور تازه‌ای از درگیری و بی‌ثباتی را در این کشور تدارک ببینند.

در حقیقت می‌توان گفت این فضای تنش‌زدایی که در سیاست خارجی سوریه شکل گرفت ضربه‌ای سنگین و غافلگیرکننده به دشمنان دمشق وارد کرد. در واقع می‌توان گفت این شکست دشمنان سوریه بعد از شکست نظامی آن‌ها در میدان نبرد دومین ضربه بزرگ و اساسی بود که کشور‌های غربی و در راس آن‌ها رژیم صهیونیستی و آمریکا قرار دارد.

اما دشمنان و مخالفان سوریه دست از سعی و تلاش خود در جهت بی ثباتی سوریه و از بین بردن امنیت و آرامش مردم این کشور برنداشتند تا آنجایی که برای آن‌ها امکان دارد از میزان و سنگینی شکست و ناکامی خود بکاهند. در این میان نیز دشمنان سوریه از زمان آغاز فتنه تکفیری‌های داعشی در این کشور تا امروز همواره از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های کشور‌های غربی و در راس آن‌ها آمریکا برخوردار بوده و هستند. ولی روند تحولات به سود ملت سوریه آنچنان با سرعت و موفقیت پیش رفته است که عملا تا امروز نتوانستند موفقیتی را کسب کنند.

حال موضوع مهم در این میان این است که دشمنان مردم سوریه در یکی از جدیدترین تلاش‌های خود با هدف از بین بردن امنیت و صلح در این کشور اقدام به ایجاد کردن تشکیلات جدیدی به نام «شورای نظامی» کردند تا بتوانند در گامی تازه تاثیر منفی و موردنظر خود را در آینده تحولات سوریه داشته باشند. مسئله‌ای که نشان از این دارد که دشمنان سوریه و دشمنان محور مقاومت هیچ وقت و هیچگاه از خرابکاری و آسیب رساندن به مردم مردم و ملت مسلمان منطقه دست برنمی‌دارند.

بر اساس اخبار و گزارش‌هایی که منتشر شده «مناف طلاس» فرزند «مصطفی طلاس» وزیر دفاع سوریه و از نزدیک‌ترین چهره‌های نظامی به حافظ اسد رئیس جمهور فقید سوریه در راس این تشکیلات قرار گرفته است. او همانند پدر خود به درجات بالای نظامی در حکومت سوریه رسید. اما بعد از آغاز فتنه سوریه او در سال ۲۰۱۲ به مخالفان حکومت بشار اسد پیوست و به بالاترین مقام نظامی تبدیل شد که به از دولت بشار اسد جدا شد.

البته با توجه به اینکه در پشت پرده تمامی گروه‌ها و جریان‌های مخالف سوریه و حکومت بشار اسد قرار داشته و همچنان هم قرار دارد، مقامات ارشد برخی از کشور‌های عربی منطقه با همکاری کشور فرانسه زمینه‌های تشکیل و آغاز فعالیت «شورای نظامی» را فراهم کردند. ضمن اینکه نکته جالب در این میان این است که یکی از روزنامه‌های مطرح عربی منطقه در گزارشی اعلام کرد که جلسات اولیه این شورای نظامی با حضور یک هیات عالی‌رتبه آمریکایی انجام و برگزار شده است.

شاید در این میان سوالی برای مخاطبان و خوانندگان این گزارش پیش بیاید که نقش آمریکا در این میان چیست. باید بگوییم که آمریکا یکی از مهمترین بازیگرانی بوده و هست که با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به شدت مخالف بوده است. ضمن اینکه مقامات سیاسی و نظامی آمریکا نیز تا امروز با تمامی درخواست‌های بین‌المللی برای پایان اشغالی شمال سوریه مخالفت کرده است.

با توجه به اینکه بعد از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و علاقمندی کشور‌های عربی به ازسرگیری روابط با دمشق، دیگر مخالفان سوریه و حکومت بشار اسد نمی‌توانند با تشکیلاتی همچون «شورای نظامی» در مسیر صلح و ثبات سوریه اخلال ایجاد کنند. این مهم موضوعی بود که موجب شد تا روزنامه‌ها و رسانه‌های مهم منطقه تلاش دشمنان سوریه و آمریکا در ایجاد این شورای نظامی را بیهوده و بی‌فایده ارزیابی کنند.

اما در همین شرایط هم شاهد بودیم که «مناف طلاس» و حمامیان و پشیبانان او در یکی از آخرین تلاش‌های بی‌فایده خود با اخیرا با بیانیه‌ای ویدئویی که در آن چهار فرد نقابدار با هویتی نامعلوم حضور داشتند ادعا کردند که فعالیت خودشان را آغاز کردند. ضمن اینکه آن‌ها با انتشار بیانیه‌ای کاغذی و پخش کردن آن در مناطق مختلف سوریه اینگونه نشان دادند که فعالیت این شورای نظامی آغاز شده است.

در پایان باید گفت تمامی این اظهارات و تلاش‌های شورای نظامی در شرایطی بود که آن‌ها هیچ نیروی نظامی داخل سوریه نداشتند و ادعا‌های آن‌ها مبنی بر دارا بودن نیرو‌های نظامی در این کشور و همچنین هماهنگ بودن با نیرو‌های نظامی بلوفی بیش نبوده است. در حقیقت این شورا و اعضای نامشخص و نامعلوم آن‌ها هیچ حامی و پشتیبانی در داخل سوریه ندارد که بخواهند تغییری در این کشور ایجاد کرده و یا بتوانند حکومت بشسار اسد را سرنگون کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار