در نشست خبری مطرح شد؛

برگزاری «استادمحور» کرسی‌های آزاداندیشی/ دستگاه‌های قضایی و امنیتی همراه خواهند بود

حجت‌الاسلام بهجت‌پور با بیان اینکه پنجمین اجلاس کرسی‌های آزاداندیشی استادمحور است، گفت: دستگاه‌های قضایی و امنیتی درخصوص این گفت‌وگوها هماهنگ و همراه هستند تا نوع نگرش به آن‌ها بعد از برگزاری کرسی‌ها تغییری نداشته باشد.
کد خبر: ۶۰۰۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹ - 01July 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری پنجمین «اجلاس ملی کرسی‌های نظریه‌پرداری، نقد و مناظره» و نخستین «اجلاس ملی سرآمدان آموزشی، دانشگاه تمدن‌آفرین و حکمت بنیان» با حضور حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور دبیر هیئات حمایت از کرسی‌‌های نظریه‌پردازی و قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم در محل شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور دبیر هیئات حمایت از کرسی‌‌های نظریه‌پردازی با بیان اینکه برگزاری این کرسی‌ها مقدماتی برای ورود جریان علمی و اندیشه‌ی کشور به نظریه‌پردازی خواهد بود، اظهار داشت: طی سال‌های گذشته حدود هفت هزار و 200 کرسی آزاداندیشی برپا کرده‌ایم که 2007 کرسی آن مربوط به دو سال گذشته است. 

وی به مطرح شدن 66 نظریه در طول 20 سال گذشته اشاره و افزود: ساخت نظریه که همراه با نوآوری باشد برای دانشمندان بسیار دشوار است و بعضاً این کار حاصل عمر یک دانشمند قرار می‌گیرد لذا ما در این مدت 20 سال در حوزه‌های علوم اسلامی و علوم انسانی که رسالت این هیئات است، 66 نظریه نوآور موفق داشته‌ایم که 14 مورد آن‌ها در طی سال‌های اخیر در هیئات مورد بررسی قرار گرفته است. 

دبیر هیئات حمایت از کرسی‌‌های نظریه‌پردازی تصریح کرد: بخاطر اینکه نباید کار نظریه‌پردازی محدود باشد لذا موافقت صورت گرفته است تا دانشمندانی که امکان پیگیری نظری خود را ندارند حتی اگر در قید حیات نباشند از طریق شاگردانشان نظریه آن‌ها پیگیری و دنبال شود. 

بهجت‌پور درباره استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی و کشورهای اسلامی در زمینه نظریه‌های علمی گفت: نظریه‌پردازی در زمینه علوم اسلامی و انسانی مختص به ایران نیست لذا پرداختن به این موضوع در سطح کشورهای منطقه و مسلمان مهم است بخاطر همین امسال دو نظریه از کشور لبنان را در این رویداد خواهیم داشت و سعی خواهیم داشت در سال‌های آینده دیگر کشورهای مسلمان را نیز دخیل کنیم. 

وی از تشکیل کمیته‌های استانی نظریه‌پردازی خبر داد و با بیان اینکه نظریه‌پردازی در سطح استان‌ها نیز مهم است، گفت: ما در استان‌ها مسائل مختلفی داریم که برای رفع آن‌ها نیازمند نظریه هستیم لذا با این هدف کمیته‌های برای پرداختن به نظریه‌ در سطح استان‌ها شکل گرفته است و قرار شد اندیشمندان استانی گردآیند و برای موضوعات و مسائل تولید نظریه داشته باشند. 

دبیر هیئات حمایت از کرسی‌‌های نظریه‌پردازی امنیت غذایی را یکی از موضوعات مورد توجه در استان‌ها دانست و با بیان اینکه رهبر انقلاب فرموده بودند: «لزوماً تنها به علوم انسانی و اجتماعی اکتفا نکنید و به علوم پایه و مباحث میان رشته‌ای هم توجه شود» گفت: در ابتدای تاسیس این مجموعه تمرکز بر علوم انسانی و علوم اسلامی و هنر بود که اخیراً مصوب شد حیطه فعالیت به دیگر علوم سرایت داده شود لذا اگر شورای انقلاب فرهنگی این مسئله را به تصویب برساند حتماً ورود خواهیم کرد. 

بهجت‌پور به همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پنجمین «اجلاس ملی کرسی‌های نظریه‌پرداری، نقد و مناظره» و نخستین «اجلاس ملی سرآمدان آموزشی، دانشگاه تمدن‌آفرین و حکمت بنیان» اشاره کرد و اظهار داشت: خانه ملی گفت‌وگو از سال 1385 با توصیه شخص رهبر انقلاب در جهت ایجاد فضایی برای گفت‌وگوهای آزاد با رعایت اخلاق و ادب اسلامی ایجاد شد تا صاحبان فکر و اندیشه نقطه نظرات‌شان را به اشتراک بگذارند. 

وی با بیان اینکه در گذشته شاهد گفت‌وگوهای دانشجویی بوده‌ایم، افزود: دوره جدید این رویداد با محوریت گفت‌وگوی اساتید خواهد بود و مذاکرات لازم با دستگاه قضایی و امنیتی صورت گرفته است تا نوع نگرش به آن‌ها بعد از برگزاری کرسی‌ها تغییری نداشته باشد لذا آزادی بعد از بیان در این گفت‌وگوها به صورت کامل محقق خواهد شد و این توصیه رهبر انقلاب است که فرمودند: «فرصت‌ها به گونه‌ای توزیع شود که تریبون تنها در دست تریبون‌داران رسمی نباشد» لذا ما در این راستا وظیفه می‌دانیم تریبون را به سراسر کشور برسانیم. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار