ماجرای دو فرمانده‌ای که از نفس و نَفَس عبور کردند

شهیدان حاج سید محمد زینال حسینی و حاج قاسم اصغری از فرماندهان تخریب لشکر ۱۰ سیدالشهدا بودند که هر کدام به شیوه خاصی در جبهه به شهادت رسیدند.
کد خبر: ۶۰۰۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰ - 01July 2023

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، در تصویر زیر، دو شهید از رزمندگان لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) حضور دارند که سال ۱۳۶۵ در صحرای عرفات در کنار یکدیگر نشسته‌اند. شهید حاج سید محمد زینال حسینی، فرمانده تخریب لشکر۱۰ و شهید حاج قاسم اصغری جانشین تخریب لشکر ۱۰ در این عکس حضور دارند. به همین مناسبت مروری بر زندگی این دو شهید داریم.

ماجرای دو فرمانده‌ای که از نفس و نَفَس عبور کردند

سید محمد زینال حسینی از فرماندهان تخریب لشکر ۱۰ سیدالشهدا بود که پس از شهادت سردار نوریان قبول مسئولیت کرد. او در طی دوران حضورش در صحنه نبرد سه بار شیمیایی شد و سرانجام در ۳۱ خرداد سال ۱۳۶۶ در جبهه «ماووت» در اثر اصابت گلوله به سینه‌اش به شهادت رسید.

محبوبیت شهید حسینی در بین نیرو‌های تخریبچی به خاطر اخلاق مداری و آرامش او بود. بیشتر اوقات ذکر خدا بر زبان داشت و سخت‌ترین کار‌ها را خودش انجام می‌داد. از او به عنوان فرمانده‌ای شجاع و نترس در میانه نبرد‌های سخت یاد می‌کنند.

ماجرای دو فرمانده‌ای که از نفس و نَفَس عبور کردند

سردار شهید حاج قاسم اصغری در پانزدهم فروردین ماه سال ۱۳۴۳ در شهر قدس (قلعه حسن خان) متولد شد. او بعد از پیروزی انقلاب و با شروع شدن جنگ تحمیلی به فرمان امام (ره) عازم جبهه شد. اوایل جنگ، در گروه جنگ‌های نامنظم شهید چمران وارد شد. او جزو اولین داوطلبان اعزام به جبهه از قلعه حسن خان بود. او در عملیات‌های مختلف حضورداشت.

حاج قاسم در عملیات‌های «والفجر مقدماتی» و «والفجر ۱» با گردان حنظله و حبیب لشگر حضرت رسول (ص) در عملیات‌ها شرکت کرد. او در عملیات خیبر و بدر در جزیره مجنون با انبوهی از مواد منفجره اقدام به انفجار پل و جاده‌های دشمن کرد در عملیات «عاشورای ۳» در فکه با خوابیدن بر روی انبوهی ازسیم خار دار در میدان مین معبر گردان حضرت علی اصغر (ع) را گشود و به شدت مجروح شد.

در شب عملیات «والفجر ۸» جلو دارغواصان لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) بود که از اروند عبور کرده و واردجزیره «ام‌الرصاص» شد. روز سوم حضور لشگر در فاو و درحین پاتک دشمن در حالی که نیرو‌های تخریبچی را برای انفجار پد کارخانه نمک هدایت می‌کرد. از ناحیه لگن پا مورد اصابت گلوله‌های دشمن قرارگرفت ومجروح شد. حاج قاسم ماه‌ا بستری بود تا اینکه بعد ازشهادت شهید زینال الحسینی فرمانده گردان تخریب لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) در تیرماه ۶۶ فرماندهی گردان تخریب را به عهده گرفت.

ماجرای دو فرمانده‌ای که از نفس و نَفَس عبور کردند

پاکسازی میادین مین مناطق آزاد شده سردشت مأموریتی بود که به گردان واگذار شد و حاج قاسم اصغری شخصا بر حسن انجام کار نظارت می‌کرد و درتاریخ ۱۰ آبانماه سال ۱۳۶۶ بر اثر انفجار مین والمرا با همرزم دیگرش شهیدحاج رسول فیروز بخت به شهادت رسید.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها