حقوق بشر آمریکایی/ یادداشت

مهران دروازه ورود به سرزمین عشق و دلدادگی است

دهم تیرماه مصادف با سالروز آزادسازی شهر مهران است، این شهر پس از ۱۰ روز نبرد دشوار طی عملیات کربلای یک آزاد شد و امروزه برای زائران کربلای حسینی(ع) دروازه ورود به سرزمین عشق و دلدادگی می‌باشد.
کد خبر: ۶۰۰۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ - 02July 2023

گروه استان‌های دفاع‌پرس - «علی اکبر مرزبان» مدرس دانشگاه و استاد درس آشنایی با دفاع مقدس؛ دهم تیرماه مصادف با سالروز آزادسازی شهر مهران است، این شهر پس از ۱۰ روز نبرد دشوار طی عملیات کربلای یک آزاد شد و امروزه برای زائران کربلای حسینی (ع) دروازه ورود به سرزمین عشق و دلدادگی است.

دهم تیرماه بی‌شک به عنوان سند افتخاری در خاطر مردم دلاور منطقه و میهن اسلامی نقش بسته و این عزم و اراده فولادین ملت بزرگ ایران برای حراست از کیان و پاسداری از حدود و ثغور میهن عزیزمان برای همیشه تاریخ در اذهان آحاد کشور حک شده است.

این روز در تقویم حماسی کشورمان سراسر افتخار و غرور است که نماد مقاومت، رشادت، شهامت و دلاوری مردم بی‌دفاع و صبور این دیار و مظلومیت آلاله‌های خونین کفن عملیات کربلای یک شده و امروز مهران سربلند و قهرمان، دروازه‌ای برای رسیدن میلیون‌ها زائر به وصل سرور و سالار شهیدان است و آرزوی قلبی مردم مومن و خداجوی کشورمان برای زیارت کربلای معلی به وقوع پیوسته است.

مهران قهرمان در دهم تیر سال ۱۳۶۲ آزاد شد و رهبر کبیر انقلاب اسلامی برای این افتخار و حماسه فرمودند: «مهران را هم خدا آزاد کرد.»

مهران دروازه ورود به سرزمین عشق و دلدادگی است

مِهران شهری در استان ایلام است و مرکز بخش مرکزی شهرستان مهران است. شهر مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام واقع شده‌است. در جنگ هشت ساله بین ایران و عراق، این شهر دو روز قبل از هجوم سراسری ارتش عراق یعنی در تاریخ ۲۹ شهریور ماه ۱۳۵۹ اشغال و در تاریخ۱۰ تیر ماه ۱۳۶۵ آزاد شد. شهر مهران از شمال به ارتفاعات قلاویزان و از شرق به کنجانچم منتهی می‌شود و بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.

در زمان حمله دشمن بعثی به قصد تصرف و اشغال این شهر غیور، عشایر دلاور و مردم سلحشور منطقه در برابر این هجوم نابرابر تا پای جان ایستادگی کردند و ۲۵۰ نفر از این دلیرمردان شهید و جانباز و ۷۰۰ نفر به اسارت ارتش بعثی درآمده و بیست هزار نفر از مردم بی دفاع منطقه از خانه و کاشانه خود آواره شدند.

شهر مهران پس از سه سال اشغال ارتش بعثی عراق در سال ۱۳۶۲ و طی عملیات‌های والفجر ۳ و والفجر ۵ به دست توانمند لشکر اسلام آزاد و به میهن اسلامی بازگشت.

اما سه سال بعد در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۶۵ در جریان استراتژی دفاع متحرک ارتش عراق مجددا شهر مهران اشغال شد و طی عملیات غرورآفرین کربلای یک در ۱۰ تیرماه ۱۳۶۵ ضمن وارد ساختن تلفات سنگین و جبران ناپذیر بر ارتش بعثی دشمن آزاد شد.

مهران در تاریخ جنگ تحمیلی، یک بار دیگر هدف تاخت و تاز دشمن سفاک واقع شد، ولی این بار منافقین خود فروخته و مزدور که از هدایت و حمایت همه جانبه هوایی و زمینی ارتش رژیم بعثی عراق برخوردار بودند در تاریخ ۲۷ خردادماه ۱۳۶۷ برای سومین بار اشغال شد، ولی با حمله سهمگین رزمندگان دلاور سپاه اسلام و مردم غیور و مقاوم منطقه پس از سه روز آزاد شد.

در آن زمان در حالی که که دیوار‌های شهر مهران به نوشته «مهران آزاد شد، قلب امام شاد شد»، تزیین شده بود، حامیان ارتش بعثی انتظار نداشتند که ارتش عراق باوجود حجم تبلیغات گسترده‌ای که انجام داده بود، شهر مهران را از دست بدهد.

مرکز مطالعات استراتژیک لندن در گزارشی اعلام کرد: کارشناسان نظامی در لندن معتقدند عملیات مهران پدیده جدیدی را به وجود آورده که قابل بحث و بررسی است.

پدیده به اسارت درآمدن بسیاری از افسران عالی رتبه ارتش عراق که در بین آن‌ها جانشین لشکر، فرماندهان تیپ و فرماندهان واحد‌های مختلف ارتش هم هستند. طبق این گزارش کارشناسان نظامی در لندن علت این اسارت‌ها را عدم ایمان افسران عالی رتبه و پرسنل و سربازان ارتش عراق به ادامه جنگ و بیهوده انگاشتن ایستادگی در برابر نیرو‌های ایرانی می‌دانند.

طارق عزیز، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه عراق که نمی‌دانست در برابر خبرنگاران این شکست مفتضحانه را چگونه توجیه کند، در مصاحبه اش چیزی از شکست در مهران نگفت، فقط از کشور‌های دنیا خواست ایران را منزوی کنند و از تجهیز کردن تهران به سلاح و تجهیزات نظامی و متخصصان فن خودداری کنند تا بدین وسیله تهران را برای پایان جنگ و بازگشت صلح به منطقه تسلیم اراده انسانی نمایند!

روزنامه گاردین انگلیس نوشت: «عراق با ۲ هزار و ۵۰۰ تلفات از شهر مهران عقب نشینی کرده است. شش هفته پیش وقتی دولت عراق به مهران دست یافت با شلیک ۲۱ گلوله توپ و تظاهرات خیابانی این پیروزی را جشن گرفت، اما اینک در یک اطلاعیه مأیوسانه و بی سر و صدا اعتراف میکند که نیرو‌های ایران علاوه بر تصرف مهران به مرز بین المللی رسیده‌اند.»

پس از این که ایران قطعنامه ۵۹۸ را در ۲۷ تیر ۱۳۶۷ به‌صورت رسمی پذیرفت، معادلات سیاسی – نظامی منطقه و استراتژیکی جنگ دچار تحولاتی شد. در واقع، طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌های دشمن بعثی باتوجه به استراتژی جنگی ایران تدوین شده بود که طبق آن، جنگ تا رسیدن به حقوق کامل مردم ایران و سرکوب متجاوز ادامه می‌یافت؛ اما پذیرش ناگهانی قطعنامه ۵۹۸، فرماندهان ارتش عراق و حامیان منطقه‌ای و جهانی‌اش را غافلگیر کرد.

در اولین روز از مرداد ماه سال ۱۳۶۷، ارتش بعث عراق با یک لشکر و ۴ تیپ تقویت شده به سطوح وسیعی از مناطق مرزی استان ایلام حمله کرد؛ اما مردم غیور کشورمان فراتر از ملاحظات حاکم بر سازمان‌های نظامی، به میدان کارزار وارد شدند و شهر استراتژیک مهران را آزاد کردند.

در پی این پیروزی بار دیگر در عرصه بین‌المللی موازنه سیاسی به نفع کشورمان تغییر کرد و در میدان کارزار هم بار دیگر توازن قوای ایران و عراق برقرار شد و عراق ناگزیر آتش‌بس را پذیرفت و در ۲۹ مرداد ۱۳۶۷، نیرو‌های سازمان ملل بین نیرو‌های ایران و عراق مستقر شدند.

لحظه لحظه آن ایام سراسر حماسه و دلاوری بوده و این روز‌ها مرور آن حماسه‌ها برای تقویت روحیه سلحشوری، اتحاد و همدلی مردم شریف ایران اسلامی ضروری است.

مردم دلاور استان گلستان نیز باحضور حماسی خود در عملیات کربلای ۱ و آزادسازی مهران نقش موثری را ایفا کرده و با تقدیم ۴۴ شهید والامقام غیرت و ولایتمداری خود را به جهانیان ثابت کردند.

در این بین پیکر مطهر سردار رشید اسلام شهید محمدرضا عسگری به عنوان جانشین لشکر ویژه ۲۵ کربلا در ارتفاعات قلاویزان آسمانی شده و همچون بی بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) تاکنون بی نام و نشان مانده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار