رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خبر داد؛

چاپ ۱۸۰۰ عنوان کتاب دفاع مقدس طی سال گذشته در کشور/ بی‌توجهی بسیاری از مراکز فرهنگی به تاریخ عظیم دفاع مقدس

سردار «بایرامی» گفت: سال گذشته نزدیک یک هزار و ۸۰۰ عنوان کتاب در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور چاپ کردیم که قریب به ۳۹ درصد این کتاب‌ها در بخش خاطره بوده است.
کد خبر: ۶۰۱۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶ - 03July 2023

سبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از بیرجند،  سردار سرتیپ دوم «عباس بایرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس امروز (دوشنبه) در دیدار با آیت‌الله «سید علیرضا عبادی» نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، اظهار داشت: براساس آمار وزارت ارشاد اسلامی در طول سال ۳ هزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب دفاع مقدس و حوزه مقاومت توسط مجموعه‌های مختلف در سطح کشور چاپ می‌شود که بیش از نیمی از این کتاب‌ها کتب خاطره دفاع مقدس است.

وی با بیان اینکه به دلیل کهولت سن والدین شهدا و گا‌ها از دست دادن یادگاران جنگ تحمیلی اصرار داشتیم در همه استان‌ها به موضوع خاطره توجه بیشتری شود، گفت: سال گذشته نزدیک یک هزار و ۸۰۰ عنوان کتاب در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چاپ کردیم که قریب به ۳۹ درصد این کتاب‌ها در بخش خاطره بوده است.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس متذکر شد: هر چند در این زمینه تلاش زیادی کرده‌ایم، اما انتظار داریم بیش از این باشد، زیرا احتمال دارد آنچنان که باید نتوانیم در آینده با رزمندگان دفاع مقدس و خانواده شهدابه ویژه والدین شهدا به واسطه کهولت سن و ... ارتباط بگیریم و اطلاعات اخذ کنیم.

سردار بایرامی استقبال جوانان و نوجوانان از کتب دفاع مقدس را مایه خوشحالی و به گونه‌ای معجزه‌آسا دانست و گفت: بعد از گذشت بیش از ۳۰ سال از پایان جنگ تحمیلی هنوز قشری از جوانان و خیلی از نوجوانان ما در مدارس گرایش به نویسندگی در حوزه دفاع مقدس دارند که در این زمینه مستلزم سازمان‌دهی بودند و باید این افراد را در کشور شناسایی و سازمان‌دهی می‌کردیم.

برگزاری ۸ هزار نفر روز کارگاه آموزشی

وی به برگزاری کارگاه‌های آموزشی نویسندگی در حوزه دفاع مقدس اشاره کرد و بیان داشت: سال گذشته در سراسر کشور بیش از ۸ هزار نفر روز کارگاه آموزشی برگزار کردیم که این میزان به غیراز کارگاه‌های برگزار شده توسط مجموعه‌های سپاه، ارتش، حوزه هنری و ناجا است.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: اگر بتوانیم مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس را تکمیل و به محلی برای رجوع همه مردم حتی گردشگران و ... تبدیل کنیم یا در حوزه ادبیات جنگ، هنر و رسانه و فضای مجازی کار را به نقطه‌ای برسانیم که قابلیت‌های ارسال پیام برای نه تنها جامعه بلکه فرای مرز‌ها وجود داشته باشد شاید آن روز سرمان بلند باشد و بتوانیم بگوییم در بخش دفاع مقدس کاری انجام داده‌ایم.

سردار بایرامی با یادآوری اینکه سال ۹۹ رهبر معظم انقلاب در اجتماع یک میلیونی پیشکسوتان دفاع مقدس نهیبی به همه ما زدند و فرمودند؛ «۲۰ سال یا ۳۰ سال آینده خیلی از شما‌ها دیگر نیستید؛ هر چقدر از دفاع مقدس فاصله بگیریم معرفتمان به دفاع باید بیشتر شود و نباید کمتر شود و این نیازمند کار و تلاش و همگامی است».

بی‌توجهی بسیاری از مراکز فرهنگی توجه به تاریخ عظیم دفاع مقدس

وی بیان داشت: در بخش ترویج فرهنگ دفاع مقدس باید همانند دوران دفاع مقدس که سرشار از اخلاص، حضور اقشار مختلف و اقدامات دلی بود عمل کنیم، اما به نظر می‌رسد امروز با یک موتور حرکت می‌کنیم و فرصت زیادی هم نداریم و بسیاری از مجموعه‌های فرهنگی هنوز تاریخ عظیم را به عنوان یک اولویت برای خود ندانسته‌اند و باید وارد میدان شوند.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: در برخی کشور‌ها دنبال سوژه و شخصیت‌پردازی خوب و الگویی برای جوانان خود هستند و این در حالی که ما در کشور به قدری سرشار از این الگو‌ها هستیم که زیر این الگو‌ها گم شده و نمی‌دانیم چگونه به این شخصیت‌ها و الگو‌ها بپردازیم.

سردار بایرامی با اشاره به اینکه فرماندهان جنگ که اکثرا در سنین زیر ۲۶ سال بوده‌اند و در اوج جوانی با شجاعت، تدبیر، صلابت و ایمان در عقیده وارد میدان شدند و نقش‌آفرینی کردند لذا باید این الگو‌ها برای جوانان و نوجوانان ما تبیین شود.

وی بر شناسایی سوژه‌ها و موضوعات ناب در ارتباط با دفاع مقدس تأکید و خاطرنشان کرد: با توجه به انتشار تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «حوض خون» ایشان تأکید کردند نباید نگاه شما تنها به خط مقدم و فرماندهان باشد خیلی از مجموعه‌ها، بانوان و افرادی در پشتیبانی از دفاع مقدس فعالیت داشتند که می‌توانند به عنوان الگو معرفی و خاطرات آنان منتشر شود تا همه افراد جامعه از آن استفاه کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار