حقوق بشر آمریکایی/ کارشناس روابط بین‌الملل:

آسیب‌دیدگان سلاح‌های شیمیایی سه بار قربانی شدند

نژندی‌منش گفت: قربانیان سلاح‌های شیمیایی از جهت حقوقی سه بار قربانی شدند یک بار در استفاده از سلاح شیمیایی، یک بار در تحریم دارو‌ها و دیگری در نبود ساز و کار حقوقی حمایتی.
کد خبر: ۶۰۱۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷ - 03July 2023

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نشست واکاوی جنایت علیه زنان و کودکان مصدوم شیمیایی سردشت امروز (دوشنبه) با حضور «علی‌اصغر جعفری» معاون هماهنگ‌کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، «مریم مجتهدزاده» رئیس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس، سردار «حسن رستگارپناه» رئیس مرکز اطلاعات و امنیت دانشگاه امام حسین (ع)، «زهره الهیان» رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و جمعی از فعالان حوزه زنان و کودکان در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در این نشست همچنین جمعی از رایزنان فرهنگی ایران در کشور‌های خارجی و مهمانان بین‌المللی به صورت ویدئو کنفرانس حضور داشتند.

آسیب‌دیدگان سلاح‌های شیمیایی سه بار قربانی شدند

فاطمه بداغی دبیر نشست با اشاره به هدف برگزاری این برنامه اظهار داشت: هدف از برگزاری این نشست واکاوی جنایت شمیایی علیه زنان و کودکانی است که به شهادت رسیدند. اقدامات صورت گرفته در ابعاد پزشکی، حقوقی و نظامی و امنیتی جنگ شیمیایی مد نظر قرار گرفته است و از نظرات و پژوهش‌های سه گروه متخصصان حوزه امنیت حقوقی و درمان بهره‌مند خواهیم شد.

اسناد حمایت آمریکا و کشور‌های اروپایی در استفاده سلاح‌های شیمیایی در جنگ تحمیلی موجود است

وی با اشاره به چکیده یادداشت‌ها و مقالاتی که توسط حقوقدانان در خصوص اقدامات حقوقی رسیدگی به پرنده مصدومان شیمیایی انجام شده اضافه کرد: کاربرد سلاح‌ شیمیایی که نوعی شکنجه، ایجاد درد، لطمات شدید و دائمی به تمامیت جسمی و سلامت اشخاص است آن هم بدون وجود ضرورت جنگی، مصداق بارز نقض ماده ۱۲۰ کنوانسیون ژنو و جرایم جنگی است.

بداغی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادامه داد: مسوولیت کیفری در برابر مقامات و فرماندهانی نظامی مباشر جنگ‌های شیمیایی و معاونین و حامیان است به خصوص که این کاربرد گاز‌های شیمیایی منحصر به سربازان و داوطلبان نظامی نبوده بلکه در مناطق غیر نظامی، مسکونی، منازل، بیمارستان‌ها، شهر‌ها و روستا‌ها علیه مردم ایران و عراق به کار رفته است.

دبیر نشست گفت: کاربرد سلاح‌های شیمیایی علیه مردم ایران و عراق، توسط شرکت‌های آمریکایی و مورد حمایت و اشراف دولت آمریکا و شرکت‌های آلمانی همچنین فروش به رژیم بعث عراق در اسناد منتشر شده است. سازمان سیا در سال ۱۹۸۳ و ۱۹۸۴ اعترافات مقامات امنیتی و نظامی آمریکا را در جنگ تحمیلی علیه مردم ایران در کتاب‌های و خاطراتی در جریان تحقیقات دادگاه هلند منتشر کرد.

نباید وابسته به حقوقدان خارجی باشیم/ آثار مصدومیت شیمیایی مستمر است

هیبت‌الله نژندی‌منش دکترای حقوق بین‌الملل در این نشست با اشاره به موضوع پیگیری حقوق پرونده مصدومان شیمیایی و مسوولیت اجتماعی همه افراد برای پرداختن به این موضوع گفت: کمترین ادبیات دانشگاهی را در این حوزه داریم و در بحث تحریم‌ها با وجودی که بزرگترین قربانی تحریم هستیم، اما کمترین سهم را در ادبیات داریم.

آسیب‌دیدگان سلاح‌های شیمیایی سه بار قربانی شدند

وی بیان داشت: استفاده از سلاح‌ شیمیایی منع مطلق دارد و مسوولیت بین المللی برای مباشرین و استفاده‌کنندگان در پی دارد. آثار استفاده از سلاح‌های شیمیایی استمرار دارد و حتی موجب تخریب محیط زیست هم می‌شود و بنا بر قوانین کمیته بین المللی صلیب سرخ یک ممنوعیت عرفی بین المللی را شامل می‌شود.

کارشناس روابط بین‌آلملل گفت: ما با عراق در ترک مخاصمه هستیم و باید موافقتنامه صلح بین دو کشور منعقد شود تا بحث‌های مربوط به خسارت ناشی از جنگ‌تحمیلی را پیگیری کنیم. یکی از مواردی که می‌تواند ما را در چانه زنی دست بالا قرار دهد خسارت‌های ناشی از سلاح‌های شیمیایی است. مستندسازی هم می‌تواند ما را در مقابل کشور‌های اروپایی محق کند چرا که اگر حمایت‌های کشور‌های اروپایی به خصوص آلمان نبود این جنایت اتفاق نمی‌افتاد.

نژندی منش افزود: ایرادی ندارد در ایران و دادگاه‌های داخلی علیه شرکت‌های خارجی و افرادی که شناسایی شدند طرح دعوا و رای صادر شود. هرچند شاید از نظر عملی قابل اجرا نباشد، اما در مذاکرات بین المللی حتما قابل استفاده خواهد بود.

وی ادامه داد: لازم است در خود دادگاه‌های عراق طرح دعوا کنیم و افرادی که نقش داشتند حتی اگر امروز از دنیا رفته‌اند را محکوم کنیم.

این حقوقدان بین‌الملل گفت: قربانیان سلاح‌های شیمیایی از جهت حقوقی سه بار قربانی شدند یک بار در استفاده از سلاح شیمیایی، یک بار در تحریم دارو‌ها و دیگری در نبود ساز و کار حقوقی حمایتی.

وی تاکید کرد: امکان‌سنجی حقوقی بر مبنای مستنداتی که وجود دارد و تربیت حقوقدان تخصصی در این حوزه امری ضروری است. کشور ما باید در این حوزه وابسته به حقوقدان خارجی نباشد.

در پایان مراسم از پرفسور مصطفی قانعی به خاطر حمایت از مصدومین شیمیایی در طی سال‌های گذشته، فرشته ملکی جانباز شیمیایی و همسر جانباز شیمیایی منوچهر مدق، خانم حداد از رزمندگان و جانبازان حاضر در سردشت و اکرم اسماعیلی جانباز شیمیایی تقدیر شد.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار