یادداشت/ امیر سرتیپ آشتیانی

نقش سازمان شانگهای در مقابل سیاست‌های توسعه‌طلبانه غرب

سیاست‌های توسعه‌طلبانه غرب و ناتو برای حفظ و احیای جهان تک‌قطبی و تشدید رقابت‌های جهانی با رویکرد‌های نظامی و امنیتی، اهمیت و حساسیت عضویت و‌ نقش‌آفرینی سازمان شانگهای را چندین برابر کرده است.
کد خبر: ۶۰۱۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶ - 05July 2023

نقش آفرینی سازمان شانگ‌های در مقابل سیاست‌های توسعه طلبانه غرب و ناتوگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- امیر سرتیپ «محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع و پیشتیبانی نیرو‌های مسلح در یادداشتی به‌مناسبت عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای نوشت: تغییرات در عرصه تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، به خوبی گویای واقعیت‌ها و افق‌های آینده جهان در حال تغییر و نظم در حال شکل گیری است. درک این واقعیت موجب شده تا دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عضویت در سازمان‌ها و نهاد‌های مبتنی بر چندجانبه گرایی همانند سازمان همکاری شانگهای مورد توجه جدی قرار گیرد.

سازمان همکاری شانگهای با دارا بودن بیش از یک سوم جمعیت جهان، عضویت دو‌کشور شورای امنیت و چهار کشور دارای قدرت اتمی، سازمانی تاثیرگذار و نقش آفرین در روند‌های جهانی آتی است؛ این سازمان از ظرفیت‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی گسترده‌ای برخوردار است و در مسیر تقویت سیاست‌های موازنه ساز و توسعه چندجانبه‌گرایی نقش حائز اهمیتی دارد.

سیاست‌های توسعه‌طلبانه غرب و ناتو برای حفظ و احیای جهان تک‌قطبی و تشدید رقابت‌های جهانی با رویکرد‌های نظامی و امنیتی، اهمیت و حساسیت عضویت و‌ نقش‌آفرینی سازمان شانگهای را چندین برابر کرده است.

در واقع، سازمان همکاری شانگهای امروزه با برخورداری از مولفه‌های مهم قدرت سیاسی، اقتصادی و امنیتی در پهنه جغرافیایی و ژئوپلیتیکی خود مسئولیت‌های سنگینی را در قبال شکل‌گیری هندسه نظم جدید جهانی و تحقق امنیت مشارکتی و جمعی بر عهده دارد و‌ جمهوری اسلامی ایران ضمن بهره گیری از این ظرفیت، قابلیت و ارزش قابل توجهی را به این نهاد بین المللی می‌دهد.

موضوعاتی همانند تروریسم، افراط‌گرایی، مبارزه با پدیده قاچاق و مقابله با تحریم‌ها از مهم‌ترین مسائلی هستند که جمهوری اسلامی ایران تجربه‌های گرانبهایی در این زمینه دارد.

انقلاب اسلامی ایران، انقلاب علیه ظلم و بی عدالتی بوده و راز ماندگاری آن بر استواری در این مسیر می‌باشد بر این اساس، تأکید بر «امنیت مردم پایه»؛ «احترام به حاکمیت‌های ملی»؛ «امنیت انسانی»؛ «نگاه فرا مذهبی و غیر فرقه ای» و ... جزو اصول خدشه ناپذیر نظریه دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران هستند.

اینجانب در اجلاس وزرای دفاع شانگهای در اردیبهشت سال جاری (۱۴۰۲) ضمن تبیین این اصول در سخنرانی و دیدار‌هایی که با وزرای دفاع کشور‌های عضو داشتم به دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران که متکی بر ظرفیت‌ها و مزیت‌های همه جانبه ملی، منطقه‌ای و بین المللی و تابع اصولی پایدار برای ایجاد بازدارندگی بوده اشاره کرده و حفظ صلح و آرامش و امنیت منطقه‌ای را از طریق گفت‌وگو، همکاری‌های جمعی و مناسبات چندجانبه به طور جدی مورد تاکید قرار دادم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار