همزمان با روز عید غدیر؛

‌مراسم دعای ندبه در جوار مزار شهدای گمنام «بیرجند» برگزار می‌شود

قرائت پر فیض دعای ندبه روز جمعه همزمان با روز عید سعید غدیرخم در بوستان شهدای گمنام پاسداران بیرجند با نوای گرم ذاکر اهل بیت (ع) «حاج مهدی منصوری» برگزار می‌شود.
کد خبر: ۶۰۱۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸ - 06July 2023

نوای دل‌انگیز ندبه در جوار شهدای گمنام «بیرجند» طنین‌انداز می‌شود

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از بیرجند، از روز غدیرخم به عنوان عیدالاکبر یاد کردند؛ بدان جهت که در این روز نه تنها حضرت علی (ع) به عنوان جانشین پیامبر (ص) تعیین می‌شود، بلکه حضرت محمد (ص) اسامی جانشینان پس از خویش را که همگی از نسل حضرت زهرا (س) و علی (ع) بودند را معرفی کرده و مژده ظهور حضرت مهدی (عج) را در آخر الزمان می‌دهند.  

برای این روز فرخنده و مبارک اعمال مستحبی وارد شده است که از جمله آن قرائت دعای ندبه است؛ دعایی که در واقع ناله شیعه در دوری از امامی است که در روز عید غدیر نوید آمدنش را پیامبر اسلام (ص) بر اساس دستور الهی به مسلمین برای همه نسل‌ها و عصر‌ها داد.

به همین جهت است که شیعه در این روز از فراق امام دعای ندبه سر می‌دهد چرا که بخش‌هایی از دعای ندبه دقیقاً فراز‌های خطبه غدیر است که پس از ذکر آن‌ها در این دعا، زخم کهنه دل شیعه سر باز می‌کند و با ندبه و گریه عرض می‌کند که «أین الحسن و أین الحسین، أین ابناء الحسین» تا می‌رسد به آنجا که مانند کودکی که پدر خویش را گم کرده است به جستجوی امام زمان (عج) خویش مدام «أین» «أین» گفته و فرج آن دردانه عالم کون و مکان را از خداوند منان طلب می‌کند.

این دعا را اولین بار محمد بن جعفر مشهدی در کتاب المزار الکبیر نقل کرده و سپس سید ابن طاووس در کتاب اقبال‌الاعمال آن را به امام صادق (ع) نسبت داده و خواندنش را مستحب دانسته است. خواندن دعای ندبه را در عید فطر، عید قربان، عید غدیر و روز جمعه مستحب دانسته‌اند.

دعای ندبه شامل حمد و ثنای الهی و درود بر پیامبر (ص) و آل او، حکمت برگزیده شدن انبیاء و اولیاء و مهم‌ترین فراز زندگی هر یک از پیامبران اولوالعزم، خلافت حضرت علی (ع) و بیان قسمتی از فضایل آن حضرت، بی‌وفایی و شقاوتمندی دشمنان دین، استغاثه و اظهار شوق نسبت به آخرین بازمانده معصوم خاندان رسالت، درخواست تعجیل فرج و روی کار آمدن دولت حق، از بین رفتن باطل و محکم شدن پیوند با امام زمان (عج) است.

از همین رو قرائت پر فیض دعای ندبه روز جمعه همزمان با روز عید سعید غدیرخم در بوستان شهدای گمنام پاسداران بیرجند با نوای گرم ذاکر اهل بیت (علیهم‌السلام) «حاج مهدی منصوری» برگزار می‌شود.

بر اسا این گزارش، این مراسم معنوی ساعت ۵:۳۰ دقیقه صبح آغاز و همراه با قرعه‎‌کشی سه کمک هزینه سفر به عتبات عالیات خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها