نهادینه‌سازی فرهنگ قدردانی و تحکیم پیوندهای عاطفی

تشکر از مردم علاوه بر اینکه قدردانی از پروردگار است، کارکرد اجتماعی نیز دارد و موجب پیوند عاطفی بین مردم و محبت و دوستی همراه با احترام می‌شود و آرامش و امنیت روانی جامعه را به همراه خواهد داشت.
کد خبر: ۶۰۱۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ - 06July 2023

نهادینه‌سازی فرهنگ قدردانی و تحکیم پیوندهای عاطفیگروه استان‌های دفاع‌پرس‌ـ «جواد رستمی» کارشناس مذهبی؛ ما در اجتماع برای تأمین نیازهایمان به یکدیگر احتیاج داریم و ناچار به تعامل هستیم.

امام رضا (ع) در این باره می‌فرمایند: هركس از مردمِ صاحبان نعمت و نيكى، تشـكر نـكنـد، خداى متعال را هم سپاس نگفته است.

بر اساس این فرمایش اگر کسی واسطه رسیدن نعمتی اعم از مادی و معنوی شد و یا کاری برای انسان انجام داد لازم است از او تشکر کنیم و این در حقیقت قدردانی از خدا و شکر نعمات اوست که به این وسیله به ما رسیده است.

حضرت ثامن‌الحجج (ع) در جای دیگر می‌فرمایند: داشته‌های مادی و معنوی انسان به لطف و اراده خداوند متعال شکل می‌گیرد اما سنت او عطای نعمت به اسباب و وسایل است.

تشکر از مردم کارکرد اجتماعی هم دارد که حاصل آن پیوند عاطفی بین مردم و محبت و دوستی همراه با احترام است و در ادامه سبب آرامش و آسایش و امنیت روانی جامعه می‌شود.

طلبکار بودن از دیگران یا ناسپاسی سبب کم شدن رزق و روزی می‌شود از آنجا که نفس این عمل به اراده خدا بوده و دیگران وسیله این لطف و مرحمت بودند در حقیقت نسبت به خدا ناسپاسی داشتیم که بسیار ناپسند و مذموم است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها