«احمد یاسین»، شهیدی که نام بنیانگذار حماس را زنده کرد

«احمد یاسین»، مجری عملیات استشهادی «کدومیم» که نام بنیانگذار جنبش حماس را به دوش می‌کشید، از نیروهای گردان «القسام» و فرزند یکی از مهم‌ترین نیروهای مقاومت در کرانه باختری بود.
کد خبر: ۶۰۱۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲ - 07July 2023

«احمد یاسین»، شهیدی که نام بنیانگذار حماس را زنده کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، پایگاه اینترنتی شبکه «الجزیره» با انتشار گزارشی به معرفی «احمد یاسین هلال غیظان»، جوان فلسطینی اهل روستای قبیا در غرب رام‌الله، که عملیات استشهادی کدومیم را انجام داد، پرداخت.

در ابتدای گزارش الجزیره آمده است: مرد جوان فلسطینی، «احمد یاسین» که نام بنیانگذار جنبش حماس، شیخ احمد یاسین را یدک می‌کِشد، چندان دور از این جنبش نبود. پدرش در شهر قبیا به عنوان یکی از نیروهای معروف آن جنبش شناخته می‌شد و چندین بار در گذشته به دلیل وابستگی‌اش به حماس دستگیر شد.

عمه او که مادر شهید «معتز الخواجا»، مجری عملیات استشهادی خیابان دیزنگوف تل آویو در ماه مارس گذشته است، در مصاحبه با الجزیره می‌گوید: احمد یاسین یکی از نزدیک‌ترین دوستان پسرش و همچون برادر او بوده و همیشه به دیدار او می‌‌آمده؛ این نزدیکی عاطفی باعث شده تا احمد پس از شهادت معتز بسیار تحت تاثیر قرار گیرد.

این مادر شهید در ادامه روایت می‌کند: آخرین باری که احمد یاسین به ملاقات من آمد، دو روز پیش بود که از من پرسید که آیا چیزی نیاز دارم یا خیر. آخرین چیزی که انتظار داشتم این بود که احمد عملیات این‌چنینی را انجام دهد؛ زیرا او جوانی بسیار آرام و بشاش بود که زندگی را بسیار دوست داشت.

احمد هفت برادر و هشت خواهر دارد و در بین آن‌ها، او پنجمین فرزند خانواده است؛ که تحصیلات متوسطه خود را به پایان رسانده و بعد در صنعت آهن مشغول به کار شده و ارتباط چندانی هم با جوانان شهر نداشته است.

در بخش دیگری از گزارش الجزیره می‌خوانیم: با این وجود، از همسایگان تا اهالی شهر همه او را به آرامش و اخلاق والای می‌شناختند؛ علاوه بر دینداری و دلبستگی به مساجد که مورد توافق همگان است.

در عملیات استشهادی احمد یاسین، عصر روز گذشته (پنجشنبه، ۶ جولای)، در نزدیکی یک شهرک صهیونیست‌نشین در کرانه باختری، ۱ نظامی صهیونیست کشته و ۱ نظامی دیگر زخمی شد.

رسانه‌های صهیونیستی در گزارش‌های خود از تیراندازی به سوی یک نیروی نظامی در نزدیکی کدومیم خبر دادند و ابتدا اعلام کردند: یک فلسطینی لحظاتی پیش به سوی یک نیروی نظامی اسرائیلی تیراندازی کرد که به زخمی شدن دست‌کم یک نظامی منجر شد و سپس به سوی شهرک صهیونیست‌نشین کدومیم گریخت.

این رسانه‌ها در گزارش‌های تکمیلی اعلام کردند: عملیات امروز در نزدیکی کدومیم را دو فلسطینی انجام دادند. یکی از فلسطینی‌ها اقدام به زیرگیری نگهبان صهیونیست و نفر دوم، اقدام به تیراندازی به سوی یک نظامی صهیونیست کرده است و هر دو عامل به شهادت رسیده‌اند. اما عملیات گشت‌زنی اسرائیل در منطقه ادامه دارد زیرا بیم آن می‌رود که مجریان این عملیات، همراهان دیگری داشته باشند.

نیروهای رژیم اشغالگر به محض اعلام هویت عامل عملیات کدومیم، پدر احمد و برادر بزرگترش محمد را پس از احضار تلفنی برای تسلیم شدن، دستگیر کردند.

پس از این عملیات استشهادی، کتائب عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس در بیانیه‌ای مسئولیت آن را بر عهده گرفته و تصریح کرد: از این عملیات که در چارچوب پاسخ مستمر به تجاوزات رژیم اشغالگر و جنایات مداوم آن در فلسطین، انجام می‌شود، تقدیر می‌کنیم.

در بیانیه کتائب القسام همچنین خطاب به «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی افراطی رژیم صهیونیستی آمده بود که: «نزدیک است القسام در خانه تو را بزند». ترس محافل صهیونیستی از تبعات این عملیات‌ها بر امنین پوشالی رژیم اشغالگر ادامه دارد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها