ما متحدیم/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نمایش آثار شرارت‌ منافقین در منطقه مرصاد

یادمان شهدای مرصاد این روزها در اوج سفرهای راهیان نور غرب، میزبان زائران شهداست.
کد خبر: ۶۰۲۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۵ - 10July 2023

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سوم مرداد ۱۳۶۷ منافقین کوردل تحت حمایت ارتش بعث عراق با خیال تصرف تهران و براندازی جمهوری اسلامی وارد خاک میهنمان شد و بدون هیچ درگیری از قصر شیرین عبور و با تصرف اسلام آباد به سمت کرمانشاه حرکت کردند.

در عملیات «فروغ جاویدان» که منافقین ترتیب دادند، حدود ۳۰ تیپ رزمی، شامل هر تیپ ۱۷۰ نفر نیروی رزمی (۲۰ زن و ۱۵۰ مرد) به همراه نیرو‌های پشتیبانی با تعداد ۲۸۰ نفر وجود داشت که دارای دو گردان پیاده، یک گردان تانک، یک گردان ادوات و یک گردان ارکان و پشتیبانی رزم بود.

در بدو ورود منافقین، تعدادی از نیرو‌های سپاه و مردم با آنان درگیر شدند سپس نیرو‌های منافقین با استفاده از تعداد زیادی تانک و خودرو به طرف کرمانشاه حرکت کردند که در منطقه حسن آباد، ۲۰ کیلومتری اسلام آباد به دلیل سازماندهی جدید رزمندگان ایرانی و جمع آوری نیرو، زمین‌گیر شدند.

نمایش شرارت‌های منافقین در منطقه مرصاد

اما در شرق تنگه چهارزبر رزمندگان اسلام در کمین آنان نشستند. پس از ورود مناقین به این تنگه ابتدا بالگرد‌های هوانیروز در عملیاتی برق‌آسا خودرو‌های آنان را به آتش کشیدند و پس از مسدود کردن راه فرار، اکثر آنان به دست رزمندگان ایرانی به هلاکت رسیدند لذا این عملیات مرصاد به نام «کمین کننده» که یکی از صفات خداوند است نام‌گذاری شد و به مرور زمان تنگه چهار زبر به همین نام معروف شد.

منافقین در این تجاوز نابخردانه متحمل تلفات سنگینی شدند که بیش از ۱۲۰ دستگاه تانک، ۴۰ دستگاه نفربر، ۹۰ قبضه خمپاره‌انداز ۸۰ میلیمتری، ۳۰ قبضه توپ ۱۰۶ میلیمتری و ۱۵۰ خمپاره‌انداز ۶۰ میلیمتری از آنها منهدم شد. علاوه بر آن ده‌ها دستگاه تانک، نفربر، خودرو و نیز صد‌ها قبضه سلاح سبک و نیز مقادیری تجهیزات پیشرفته الکترونیکی و مخابراتی به غنیمت نیرو‌های اسلام درآمد. در این عملیات چهار هزار و ۸۰۰ نفر از منافقین هلاک شدند.

نمایش شرارت‌های منافقین در منطقه مرصاد

یکی از طراحان اصلی عملیات مرصاد، علی صیاد شیرزای بود که چند سال بعد به دست منافقین به شهادت رسید. در تنگه مرصاد بنای یادبودی احداث شد که نمای بیرونی آن شبیه مسجد است و داخل آن ضمن میزبانی از پنج شهید گمنام، نمایشگاهی از تصاویر، ماکت و آثار باقی مانده از این عملیات به نمایش درآمده است.

در روز‌های اوج سفر‌های راهیان نور غرب و شمالغرب کشور این یادمان میزبان زائران شهداست.

نمایش شرارت‌های منافقین در منطقه مرصاد

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار