رئیس کل دادگستری استان قزوین:

تعیین مجازات کیفری برای مسئولان متخلف در اجرای قوانین ایثارگری

شعبانی گفت: قانون‌گذاران باید برای مسئولانی متخلف که قوانین ایثارگری را اجرا نمی‌کنند مجازات کیفری تعیین کنند تا آنها به خود اجازه ندهند که این قوانین را اجرا نکنند.
کد خبر: ۶۰۲۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۴ - 09July 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قزوین، همایش حقوق شهروندی و آسیب‌شناسی قوانین حوزه ایثارگران با حضور مسئولان کشوری و استانی در سالن همایش موسسه فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثار قزوین برگزار شد.

در این همایش، «علی شعبانی» رئیس کل دادگستری استان قزوین اظهار داشت: برخی افراد در ارائه خدمات به جامعه ایثارگران شبهاتی وارد می‌کنند که عقلانی نیست.

وی خاطرنشان کرد: افرادی از جامعه که در دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی جانفشانی می‌کنند با افرادی که نقشی ایفا نمی‌کنند، یکسان نیستند، به همین دلیل شبهات یاد شده هیچ پایه و اساسی ندارد و نباید به آنها توجهی کرد.

این مقام مسئول گفت: قانون‌گذار براساس عقلانیت و عدالت، قوانینی در جهت حمایت از جامعه ایثارگران وضع کرده است که امروز عدم اجرای آن تبدیل به یک معضل جدی شده که باید آن را رفع کرد.

رئیس کل دادگستری استان قزوین خاطرنشان کرد: عدم اجرای قوانین ایثارگران توسط مسئولان تخلف است ولی جرم نیست لذا دستگاه قضا نمی‌تواند آنها را مجازات کند.

شعبانی افزود: قانون‌گذاران باید برای مسئولانی که قوانین ایثارگری را اجرا نمی‌کنند مجازات کیفری تعیین کنند تا آنها به خود اجازه ندهند که این قوانین را اجرا نکنند.

این مقام مسئول بیان کرد: باید در اجرای هر کاری، برنامه‌ای مدون تدوین شود تا همه امور براساس نظم و قاعده اجرایی گردد.

در ادامه، «فاطمه محمدبیگی» رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه قانون جامع خدمات‌رسانی به جامعه ایثارگران از سال‌های گذشته تا به امروز خاک می‌خورد.

وی افزود: در این قانون، مسایل مختلف جامعه ایثارگران در حوزه‌های مختلف اشتغال، کارآفرینی، ترویجی، آموزشی و ورزشی مطرح شده اما متاسفانه اجرای آن در برنامه ششم توسعه، ۳۳ درصد بوده ‌است.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید عدم اجرای این قانون از مسئولان مربوطه مطالبه شود و آنها مورد بازخواست قرار گیرند.

این مقام مسئول گفت: اجرای قوانین و جلوگیری از ترک فعل مسئولان در اجرای قوانین باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود تا اگر مسئولی فعلی را ترک کرد مورد بازخواست قرار گیرد.

محمدبیگی یادآور شد: برخی بندهای قوانین ایثارگری در برنامه هفتم توسعه حذف یا کم شده ‌که این روند مطلوبی نیست و باید اصلاح شود.

وی خاطرنشان کرد: تبدیل وضعیت برخی از ایثارگران از سال 1400 باقی مانده که مسئولان باید در اجرای آن همت کنند.

این مقام مسئول گفت: قوانین ایثارگری خوبی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده که تاکنون 18 درصد آن اجرا شده که باید روند اجرایی شدن این قوانین افزایش یابد تا شرایط بهتری برای جامعه ایثارگران به وجود آید.

در ادامه همایش، «محمد نسخه‌چی» رئیس کانون وکلای دادگستری قزوین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا بعد نظارتی خود را در اجرای قوانین افزایش دهند.

وی افزود: با انجام این مهم می‌توان از بروز بسیاری از تخلفات در دستگاه‌های اجرایی جلوگیری کرد تا اجرای قوانین با روند مطلوبی انجام شود.

این مقام مسئول گفت: باید کارگروهی در اجرای قوانین ایثارگری ایجاد کرد تا در این کارگروه روند اجرای این قوانین مورد بررسی قرار گیرد و مشکلات موجود برطرف گردد.

در این همایش، مه‌لقا احمدبگی سرپرست اداره‌کل دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۶ قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان بنیاد شهید و امور ایثارگران، سمیه اسمعیلی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین، محمد حسینی مشاور استاندار قزوین در امور ایثارگران و جمعی از مسئولان، مشاوران امور ایثارگران و روسای ادارات حقوقی دستگاه‌های اجرایی حضور داشتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار