در جشنواره بین‌المللی فارابی مطرح شد؛

قالیباف: کشور در گام دوم انقلاب مستلزم سرمایه‌گذاری در علوم انسانی است/ حکمرانی نباید دچار آفت تقلید و تحجر شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز در گام دوم انقلاب اسلامی کشورمان بیش از هر زمان دیگر مستلزم سرمایه‌گذاری در زمینه علوم انسانی و اسلامی است.
کد خبر: ۶۰۲۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳ - 10July 2023

قالیباف: کشور در گام دوم انقلاب مستلزم سرمایه‌گذاری در علوم انسانی است/ حکمرانی نباید دچار آفت تقلید و تحجر شودبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه) در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی  به ایراد سخنرانی پرداخت.

قالیباف در ابتدای سخنرانی خود اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی سوالات زیادی درخصوص علوم انسانی مطرح شده است، که مهم‌ترین آنها رابطه علم و دین و علم و سیاست بوده است، این سوالات اساس علوم انسانی غربی را به چالش کشیده است، امروز در گام دوم انقلاب اسلامی کشورمان بیش از هر زمان دیگر مستلزم سرمایه‌گذاری در زمینه علوم انسانی اسلامی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در گام دوم انقلاب اسلامی برای رسیدن به حکمرانی نو و مبتنی بر اندیشه‌های دینی باید در زمینه علوم انسانی اسلامی فعالیت‌های زیادی داشته باشیم، علوم انسانی و اسلامی باید جامعه را در مسیر دین قرار دهد، بدون اینکه از فناوری‌های نو فاصله بگیریم.

وی افزود: اصحاب نظر به خوبی می‌دانند این وظیفه علوم انسانی است که وضعیت فعلی ما را تشریح کند و مسیر آینده را به ما نشان دهد، اما متأسفانه به اندازه کافی و شایسته مورد توجه و بهره‌برداری قرار نگرفته است، اگر در جامعه شاهد تنش‌ها و ناهنجاری‌هایی هستیم، سیاستمداران و تصمیم‌گیران کشور باید پای صحبت‌های نخبگان و دانشمندان علوم انسانی بنشینند تا بتوانند برای حل مسئله راهکار‌های موثر پیدا کنیم.

قالیباف خاطرنشان کرد: علوم انسانی و اسلامی نقش کلیدی و حیاتی برای جامعه انقلاب ایران اسلامی دارد، علوم انسانی بصیرت‌هایی به ما می‌دهد که نه تسلیم شده در قبال اندیشه‌های مدرن شویم و نه ما در مسیر تحجر قرار می‌گیریم، ما باید از هرگونه خوش‌بینی و بدبینی پرهیز کنیم و آرمان‌خواهی واقع‌بینانه را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: ما در اواسط دهه نود متوجه اشتباه خود در غفلت از علوم انسانی شدیم، اما آن زمان بسیار دیر بود، زیرا رفع معضلات اجتماعی پیچیده و رفع آن کار سختی بود. همچنان که بعد از دفاع مقدس تصور کردیم که اگر از الگوی مردمی و جهاد فرار کنیم و تماماً علوم انسانی غربی را مورد استفاده برای مدیریت کشور قرار دهیم، به توسعه و پیشرفت دست پیدا می‌کنیم.

وی افزود: ما نباید دچار آفت تقلید و تحجر شویم، بنظر می‌رسد راه توسعه علوم انسانی و اسلامی بازگشت به نهضت نر‌م‌افزاری است، ما اگر در کشور به دنیال استقلال و پیشرفت هستیم باید به دنیال مولد بودن باشیم، تولید قدرت، تولید معرفت، تولید ثروت و .... را هدف اصلی خود بدانیم.

قالیباف تاکید کرد: به نظر می‌رسد راه احیای علوم انسانی و اسلامی در چله دوم انقلاب اسلامی، بازگشت به ایده «نهضت نرم‌افزاری» است که ترجمان امروزی آن را جهاد تولید می‌دانیم. اگر ما در کشور دنبال استقلال و پیشرفت هستیم، باید یک کشور مولد باشیم. ما باید تولید قدرت، معرفت، ثروت و منزلت کنیم و این جز در نهاد علم جای دیگر ممکن نیست.

وی اظهار داشت: جامعه ما نیاز به بالا بردن سطح عقلانیت عمومی دارد. به تصریح رهبر انقلاب، این یکی از وظایف دارای اولویت دولت اسلامی است که سطح تفکر مردم را ارتقا دهد. در این صورت است که می‌توانیم از پیش رفتن کورکورانه و بدون اندیشه دور شویم. هر چه فرهنگ عمومی ما در دانایی و سنجش‌گری تقویت شود، ابتکار و خلاقیت ما هم بیشتر خواهد شد.

قالیباف ادامه داد: ما در برنامه هفتم در حوزه اقتصادی به دنبال رسیدن به ثبات اقتصادی هستیم از این رو قصد داریم اجرای آن به گونه‌ای باشد که نتیجه آن از همان سال اول نه تنها برای مدیران و مسئولان بلکه برای آحاد جامعه مشهود باشد.

رئیس قوه مقننه در ادامه تأکید کرد: از سوی دیگر این توجه را داریم که برنامه براساس سیاست‌های کلان حتما مسأله محور حرکت کند و نوع برنامه‌ریزی برای برنامه هفتم را با تکیه بر همین نگاه برای حل مسائل اساسی پیش می‌بریم که طبیعتاً مسائل را نیز با اولویت انتخاب می‌کنیم و قطعا ۱۰ مسأله را با هم انتخاب نمی‌کنیم و قصد داریم سه تا چهار مسأله را به‌عنوان مسأله اصلی انتخاب کرده و بر آن متمرکز شویم که در این مسیر باید توان و قدرت حل مسأله را نیز با کمک شما پیدا کنیم.

وی افزود: نکته دیگر در خصوص برنامه این است که به تمام جهت‌های کلی آن، با استفاده از مجموعه‌های فردی و جمعی رسیده‌ایم که البته اگر پیشنهاد و منطق قوی‌تری باشد قطعاً تا زمان تصویب قابل اصلاح است. موضوع دیگر این است که باید مشخص شود مخاطب برنامه کیست و این بسیار مهم است. ما تا کنون به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که در تمام شاخص‌هایی که دنبال می‌کنیم، مخاطب را خانواده قرار دهیم از این رو یکی از شاخص‌های ما در هر بحثی که دنبال می‌کنیم این است که آثار آن در خانواده دیده شود و نظارت راهبردی در این خصوص خواهیم داشت.

قالیباف ادامه داد: به‌طور مثال در حوزه اقتصاد دقیقاً باید مشخص باشد قدرت خرید یک خانواده در چه شرایطی است و میزان آن و همچنین سهم و سبد فرهنگ و آموزش، اوقات قراغت و سلامت نیز باید مشخص باشد از این رو با این مبنا و شاخص باید برنامه را ارزیابی کنیم که آن را در دستور کار داریم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه نیازمند تحول اساسی در شکل حکمرانی هستیم، بیان داشت: وقتی از قوه حُکم صحبت می‌کنیم، این قوه از دو موضوع تشخیص علمی و تصمیم سیاسی تشکیل شده و ترکیب این دو ما را به سمت حکمرانی درست می‌برد که هر دو موضوع نیازمند نهاد علم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر ما سیاستمداران، تصمیمات سیاسی خود را بدون تشخیص علمی بگیریم به بیراهه رفته‌ایم و به نتیجه نمی‌رسیم، از این رو امیدواریم نظرات و پیشنهادات شما را در این قدم مهم و در شرایط حساس امروز کشور، داشته باشیم و از آن استفاده کنیم.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار