دفاع‌پرس گزارش می‌دهد.

رژیم صهیونیستی در رویای اشغال منطقه «الغجر» لبنان

موقعیت راهبردی روستای مرزی «الغجر» موجب شده تا صهیونیست‌ها از دهه‌ها قبل به دنبال اشغال آن باشند، اما خودِ آن‌ها نیز به خوبی می‌دانند که اگر از تجاوزات خود در این منطقه عقب‌نشینی نکنند با پاسخی قاطع از جانب حزب‌الله لبنان روبرو می‌شوند.
کد خبر: ۶۰۲۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳ - 10July 2023

رژیم صهیونیستی در رویای اشغال منطقه «الغجر» لبنانگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: بعد از خروج ارتش رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ خط مرزی به نام (خط آبی) به نظارت سازمان ملل متحد بین لبنان و سرزمین‌های اشغالی کشیده شد. اما با توجه به اینکه این خط مرزی ترسیم شده همخوانی دقیق و کاملی با مرز‌های رسمی بین دو طرف ندارد بار‌ها مورد تجاوز نیرو‌های ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. به همین دلیل هم برای جلوگیری از بروز درگیری نظامی بین لبنان و رژیم صهیونیستی شاهد استقرار نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل به عنوان «یونیفل» بودیم.

اما ماجرای اختلافات و تنش‌های جدید بین حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی این بار بر سر منطقه‌ای به نام «الغجر» بر سر زبان‌ها افتاده است. موقعیت راهبردی روستای مرزی «الغجر» موجب شده تا صهیونیست‌ها از دهه‌ها قبل به دنبال اشغال آن باشند، اما خودِ آن‌ها نیز به خوبی می‌دانند که اگر از تجاوزات خود در این منطقه عقب‌نشینی نکنند با پاسخی قاطع از جانب حزب‌الله لبنان روبرو می‌شوند.

از طرف دیگر روستای مرزی الغجر یکی از مناطق جذاب گردشگری لبنان محسوب می‌شود و درآمد‌هایی از این راه نصیب مردم این کشور می‌شود که دقیقا به همین دلیل هم رژیم صهیونیستی با طراحی و برنامه ریزی دقیقی قصد دارد آن را کاملا اشغال کند.

چند وقتی است که منطقه «الغجر» لبنان به عاملی برای افزایش قابل توجه تنش بین حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. ضمن اینکه اختلاف دو طرف درست بعد از این موضوع صورت گرفت که حزب‌الله لبنان دو چادر را در منطقه مرزی خود با سزمین‌های اشغالی احداث کرد. بعد از این واقعه بود که رژیم صهیونیستی مدعی شد این دو چادر در آن سوی مرز لبنان و در خاک این رژیم بنا شده و خواستار برچیدن این چادر‌ها توسط حزب‌الله لبنان شد.

در آن سوی میدان نیز حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای درباره تحرکات مشکوک رژیم صهیونیستی در بخش شمالی شهرک مرزی الغجر، هشدار داد و اعلام کرد، «اخیراً نیرو‌های اشغالگر صهیونیست اقدامات خطرناکی را در بخش شمالی شهرک مرزی الغجر انجام داده‌اند. منطقه‌ای که سازمان ملل آن را بدون بحث و مناقشه به عنوان بخشی از خاک لبنان به رسمیت می‌شناسد.»

در مقابل وزیر خارجه لبنان گفت «درباره وضعیت امنیتی جنوب مباحثاتی صورت گرفت و درخواست طرف اسرائیلی درباره برچیدن چادر به ما منتقل شد. پاسخ ما این بود که ما نیز می‌خواهیم آن‌ها از شمال [منطقه]الغجر که خاک لبنان است، عقب‌نشینی کنند. ما ۱۸ مورد کارشکنی اسرائیل را در مرز ثبت کرده‌ایم.» از جمله این اقدامات می‌توان به کشیدن سیم خاردار و ساختن دیوار سیمانی اشاره کرد.

بعد از این اقدام رژیم صهیونیستی بود که حزب‌الله در قالب بیانیه‌ای اعلام کرد «این اقدام موجب می‌شود که الغجر از محیط طبیعی و تاریخی‌اش در خاک لبنان جدا شود. نیرو‌های اشغالگر کنترل کامل دو بخش لبنانی و اشغالی این شهرک را به دست گرفته و همزمان با آن، در‌های این روستا را به روی گردشگرانی که از داخل رژیم صهیونیستی می‌آمدند، باز کرده است.»

از طرف دیگر اگر به رسانه‌های رژیم صهیونیستی نگاه کنیم در یکی از جالب‌ترین موارد آن با این مطلب مواجه می‌شویم که «الکس فیشمن» روزنامه‌نگار صهیونیست در سال ۲۰۰۸ و بعد از جنگ جولای اعلام کرده بود یکی از معدود اماکن منطقه که هرگونه تحرک نظامی و تیراندازی در آن می‌تواند منجر به وخامت اوضاع کل منطقه شود، روستای الغجر است که به اشتباه به اسرائیل (فلسطین اشغالی) ضمیمه شد.

در پایان باید گفت اگر هرگونه درگیری نظامی مابین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان بر سر روستای الغجر روی بدهد با توجه به مشکلات و ضعف‌های پیش روی ارتش رژیم صهیونیستی و افزایش قدرت و توان روزافزون حزب‌الله لبنان، شاید آغازگر این جنگ صهیونیست‌ها باشند، اما کلید پایان این درگیری در دستان حزب‌الله لبنان خواهد بود.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها