نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی:

دانشگاه نیازمند غربالگری، تبارشناسی و مرزبانی فرهنگی است

آیت‌الله «علم‌الهدی» گفت: غربالگری دانشجویان برای تبارشناسی آن‌ها یک امر ضروری است. اگر این موضوع را در ابتدای هر سال تحصیلی محقق کنید، بخش عمده از راه را رفته‌اید. پس از این نوبت به مرزبانی فکری می‌رسد تا برای آن کسی که از معارف عقب افتاده است، عنصر رفاقت بتواند جبران‌کننده نواقص باشد.
کد خبر: ۶۰۲۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۲ - 10July 2023

دانشگاه نیازمند غربالگری، تبارشناسی و مرزبانی فرهنگی استبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، آیت‌الله «سید احمد علم‌الهدی» نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در هفتاد و چهارمین گردهمایی مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های کشور که امروز در تالار همایش‌های دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد، ضمن تأکید بر ضرورت توجه به مسئولیت مدیریت فضای فکری و فرهنگی دانشجو در دانشگاه‌ها اظهار داشت: این مسئولیت که شما بر عهده دارید، یک کاسبی و شغل ساده نیست که درآمدزایی تنها حوزه عملکردی آن باشد. شما سنگرداران عرصه فرهنگ در یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تربیت نسل برای این کشور هستید و اینجاست که جا دارد برای انجام کامل مأموریت‌های خود از هیچ فرصتی به‌سادگی عبور نکنید.

وی با اشاره به آیه ۲۱۶ سوره مبارکه بقره خاطرنشان کرد: حوادثی که اخیراً در کشور اتفاق افتاد، اگرچه شاید برای هر انسان متعهد و انقلابی، موضوع دردناک و غیرقابل تحملی به نظر می‌رسید اما همان‌طور که ذات اقدس پروردگار عالم می‌فرماید «وَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَكُمْ»، همین تحرکات اخیر باعث شد تا یک آرایش منسجم، یکپارچه و مسلط در عرصه فرهنگی شکل بگیرد و افرادی که نقش‌آفرین در این عرصه بودند، متوجه اهمیت کنش‌گری و مسئولیت خود باشند.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی افزود: در اغتشاشات اخیر، جریان‌های متخاصم با نظام به دنبال این بودند که با بهره‌گیری‌های شخصی در نهایت به نفع‌های جریانی برسند و انحراف را در بدنه دانشگاهی کشور نهادینه کنند. اینجا همان جایی است که شما مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها و دوستانی که حرکت تشکیلاتی وابسته به انقلاب اسلامی را در بخش دانشجویی مدیریت می‌کنید، باید بدانید که مسئولیت و نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای دارید.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت،: امروز ما در عرصه دانشگاه، نه‌تنها شکست‎خورده نیستیم بلکه پیروز هم محسوب می‌شویم. کم نیستند تخصص‌هایی که از دل دانشگاه‌ها بیرون می‌آیند و اگرچه ماهیت علمی و فنی دارند اما در عمل بر پایه دیانت و معنویات، فرد از فارغ‌التحصیل سرفصل‌های آموزشی غربی به یک عنصر مخلص و معتقد به ضرورت تعالی جامعه تبدیل می‌شود. به‌طور مثال، در بسیاری از عرصه‌های پزشکی یا حوزه فعالیت شرکت‌های دانش‎بنیان مشاهده می‌کنید که مراجعه به عناصر مخلص، خدمتگزار و توانمند، شما را در انتها به جوانان متدینی می‌رساند که شاید حتی بیرون از آن جریان، درآمدهای هنگفتی هم می‌توانستند تأمین کنند اما از روی دغدغه معرفتی و فرهنگی خود به این حوزه پا گذاشتند تا گره از کار ملت و نظام باز کنند.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: خوب است تا آقایان با یک دستمایه فکری و معرفتی عمیق به میدان بیایند و بدانند که در این جبهه، مشغول جامعه سازی و بلکه نهضت‌سازی هستند. اینجا دانشگاه است و نه پرورشگاه و کسانی که به آن وارد می‌شوند، نه مشتی نوجوان نیازمند حمایت بلکه مردان و زنانی متفکر، اندیشمند و تازه به استقلال‎رسیده هستند و هر برنامه فرهنگی نمی‌تواند هادی آنان در فضای بصیرت و انقلابی‎گری باشد.

وی غربالگری، تبارشناسی و مرزبانی فرهنگی را سه گام مؤثر در مراقبت فرهنگی از فضای دانشگاهی دانست و تأکید کرد: غربالگری دانشجویان برای تبارشناسی آن‌ها یک امر ضروری است. اگر این موضوع را در ابتدای هر سال تحصیلی محقق کنید، بخش عمده از راه را رفته‌اید. پس از این نوبت به مرزبانی فکری می‌رسد تا برای آن کسی که از معارف عقب افتاده است، عنصر رفاقت بتواند جبران‌کننده نواقص باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: برای واگذاری تریبون و انتخاب یک استاد برای حضور در دانشگاه، این حساسیت را داشته باشید که فرد چه ملاحظات سیاسی و اندیشه ورزی‌های فرهنگی دارد زیرا اگر به این مسئله توجه نشود، در عمل تریبون را به دست کسی داده‌اید که در هر نفس برای مقابله با دیانت و اخلاق در جامعه، سرباز و پیاده‌نظام تربیت می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها