به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «علی رویینتن» تهیه کننده و کارگردان سینما در خصوص اجرای عدالت در سینما به ویژه در حوزه اکران اظهار داشت: ما همه قربانی وضعیت نابسامان اکران هستیم چرا که در این زمینه پول حرف اول و آخر را میزند! وضعیت امروز سینما مصداق این بیت شعر شده که «هر آنکس که در کیسه اش زر بود، کلامش متین است اگر خر بود!»
کارگردان فیلمهای سینمایی «زمهریر» و «دل شکسته» افزود: مسأله این است وقتی سینما صنعتش بر هنر بچربد و یک سری آدم پولدار وارد آن شوند و پول بدهند و تلویزیون هم سینما را به رسمیت نشناسد و این افراد دلار به شبکههای فارسی زبان خارجی بدهند برای تبلیغ فیلمهای شان، قطعاً هیچ عدالتی رعایت نمیشود!
وی ادامه داد: مدیران سینمایی هم رسماً نمیتوانند با این پدیده مقابله کنند و این مشکل هرگز حل شدنی نیست و اتفاقاً روز به روز هم وضعیت سینما و پلتفرمها بد و بدتر میشود چرا که این حوزهها به دست افراد ناآشنا به سینما، اما به شدت پولدار افتاده که جز ترویج سطحی نگری کار دیگری انجام نمیدهند.
رویینتن سپس با بیان اینکه با تبصره و قانون نمیتوان به سینمادار گفت چه فیلمی را اکران کن و چه فیلمی را اکران نکن اظهار داشت: سینمادار بر اساس میزان فروش و درآمدش تشخیص میدهد چه فیلمی را بگذارد. این روزها همه چیز در سینمای ایران فقط پول است و پول!
این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: کسانی که از ناعدالتی اکران مینالند یک زمان مفسده سینمای ایران بودند. همین افراد کسانی بودند که نمیگذاشتند فیلمهای خوب و فرهنگی دیده شود. ما در سینمای ایران هیچ مدیری شریفتر از جواد شمقدری و سیف الله داد نداشتیم، اما آنها هم هرگز نتوانستند به نظام اکران سامان بدهند چرا که قاعدتاً حوزه اکران چندان ارتباطی با مدیران سازمان سینمایی ندارد.
تهیه کننده فیلمهای سینمایی «بانک زدهها» و «قلب سفید قاصدکها» تأکید کرد: امروزه وضعیت سینما و سینماداران به حدی بد شده که برخی از سالن داران در پی تغییر کاربری هستند از این رو نمیتوان به آنها فشار وارد کرد و مجبورشان کرد که فیلمهای فرهنگی و نفروش را اکران کنند.
رویینتن در پاسخ به این سوأل که آیا عدالت در اکران را نمیتوان از سالنهای سینمای دولتی آغاز کرد اظهار داشت: سالنهای دولتی دیگر زوری ندارند. امروزه برای مردم پردیسهای سینمایی مهم شده اند و مردم دوست دارند همزمان با تماشای یک فیلم شامی بخورند و خریدی بکنند و در یک مجموعه ثابت همه کارهای شان را انجام دهند از این رو سالنهای اندک دولتی نمیتوانند مردم را به سوی خود جذب کنند ضمن آنکه همین سالنهای دولتی هم در پی پول بیشتر هستند و سانسهای خوب شان را به فیلمهای پرفروش میدهند و فیلمهای فرهنگی برایشان اهمیتی ندارد.
وی متذکر شد: امروز در سینما همه چیز با حق و حساب جلو میرود. کسی که فیلم میسازد باید پول کلانی به سلبریتیها و شبکههای خارجی بدهد که فیلمش را تبلیغ کنند. شاید معضل اصلی ما در این حوزه تلویزیون است که تبلیغ فیلمهای سینمایی را نمیکند تا مردم جذب شوند به سینما بروند.
این کارگردان در پایان این گفتوگو افزود: آرمان مدیران عدالت است، اما ابزارشان عدالت نیست، چون پولی در بساط ندارند و در شرایط فعلی این پول است که حرف اصلی را در هر زمینهای میزند!
منبع: سینماپرس
انتهای پیام/ ۱۳۴