به گزارش خبرنگار دفاعپرس از رشت، «سمیه اقدامی» مسئول زنان ادارهکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گیلان؛ یکی از اقدامات ارزشمندی که متولیان فرهنگی ایران اسلامی طی چند سال اخیر در باب حجاب و عفاف انجام دادهاند نامگذاری ۲۱ تیر روز عفاف و حجاب است.
رضاشاه یکبار و آن هم از ۱۲ خرداد تا ۱۴ تیر ۱۳۱۳ در سفر ی که با سیاستهای اسلامزدایی آتاتورک بود در ترکیه آشنا شد، تأثیر این سفر بر رضاشاه آنقدر زیاد بود که پس از سفر به مستشارالدوله صادق، سفیر ایران در ترکیه، گفت: «هنوز عقب هستیم و فوراً باید با تمام قوا به پیشرفت سریع مردم خصوصاً زنان اقدام کنیم». (حسین مکی، تاریخ بیست ساله ایران)
همچنین خطاب به رئیسالوزراء (محمود جم) میگوید: «نزدیک دو سال است که این موضوع سخت فکر مرا به خود مشغول کرده است، خصوصاً از وقتی که به ترکیه رفتم و زنهای آنها را دیدم که حجاب را دور انداختهاند دیگر از هرچه زن چادری است بدم آمده است. اصلاً چادر و چاقچور دشمن ترقی و پیشرفت مردم است.» (نشست تخصصی کشف حجاب، دکتر مهدی صلاح)
در خاطرات صدرالاشراف نیز آمده است: «رضاشاه بعد از مسافرت ترکیه، در غالب اوقات، ضمن اشاره به پیشرفت کشور ترکیه، از رفع حجاب زنها و آزادی آنها صحبت و تشویق میکرد.»
در یکی از روزهای تیر ۱۳۱۳، در جلسهی هیئت وزرا، رضاشاه از علی اصغرحکمت، وزیر معارف میخواهد برای رفع حجاب برنامهریزی کند، حکمت نیز طرحی را به این مضمون آماده میکند: «در مدارس، دخترها در حضور مهمانان مرد، نطق کنند و جشن برپا نمایند و بعد در شهرها، هریک از وزرا و مأمورین عالیرتبه در مجالسی با حضور زنان شرکت جویند و در عین حال، یک محلی به اسم کانون بانوان تشکیل شود که در آنجا خانمهای تحصیلکرده جمع بشوند و آن کانون کارش این باشد که رجال و دانشمندان معروف تهران را دعوت کند که در آنجا برای حضار، اعم از زن و مرد، خطابهای راجع به مقام زن در جامعه بهخصوص در جامعهی اسلام بیان کند.
در تیر ماه سال ۱۳۱۴ و در زمان حکومت پهلوی اولین تجمع و سخنرانی شیخ محمدتقی بهلول در مسجد گوهرشاد مشهد صورت میگیرد که بین مردم و نیروهای دولتی درگیری رخ میدهد و این تحصن به شدت سرکوب میشود و نزدیک به ۲۰۰۰ نفر از مردم بیگناه قتل عام و در گورهای دسته جمعی دفن میشوند و پس از این واقعه به دستور رضا شاه روحانیان سرشناس مشهد دستگیر و تبعید میشوند و این لکه ننگ در تاریخ حکومت رضا شاه باقی میماند.
و بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) از حضور و نقش زن ایرانی در میادین و اجتماع اینگونه میگوید که زن ایرانی باید حجاب داشته باشد، ولى لازم نیست که چادر باشد بلکه زن مىتواند هر لباسى را که حجابش را به وجود آورد اختیار کند، امام میفرماید ما نمىتوانیم و اسلام نمىخواهد که زن به عنوان یک شىء و یک عروسک در دست ما باشد، اسلام مىخواهد شخصیت زن را حفظ کند و از او انسانى جدى و کارآمد بسازد، ما هرگز اجازه نمىدهیم تا زنان فقط شیئى براى مردان و آلت هوسرانى باشند .» (صحیفه نور ج۵ ۲۹۴ )
آرشیو روزنامه اطلاعات هم نشان میدهد که حدود ۲۰ روز بعد از پیروزی انقلاب، برای نخستین بار «امام خمینی» از قم دربارهی حجاب زنان دستوری صادر کرده است.
در خبری که در این باره در شمارهی روز ۱۶ اسفند ۵۷ روزنامهی اطلاعات منتشر شده، آمده: «الآن وزارت خانهها… باز همان صورت طاغوت را دارد. این خلاف شرع است. در وزارتخانه های اسلامی نباید معصیت شود. زنها بروند کار کنند، در کارهای اجتماعی شرکت کنند، ولی با حجاب اسلامی.»
امام خمینی(ره) با معجزه قرن خود یعنی انقلاب اسلامی آمد تا شان و مقام زن را به او برگرداند و طبق آیه ۳۱ سوره نور که خداوند متعال به پیامبر میفرماید و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را از هر نامحرمی فرو بندند و زینتهای خود را آشکار نکنند مگر آنچه از آن پیداست و باید روسری خود را بر گریبان خویش [فرو] اندازند و زینتهایشان را جز برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان [همکیش] خود یا کنیزانشان یا خدمت کاران مرد که [از زن] بینیازند یا کودکانی که بر عورتهای زنان، آگاهی ندارند آشکار نکنند و پاهای خود را [به گونهای به زمین] نکوبند تا آنچه از زینت شان نهفته میدارند معلوم گردد و بر زنان از کار افتاده ای که [دیگر] امید ازدواج ندارند گناهی نیست که پوشش خود را کنار گذارند [به شرطی که] زینتی را آشکار نکنند، و عفت ورزیدن برای آنها بهتر است.
حال پس از گذشت ۸۷ سال از واقعه تلخ گوهرشاد رضاشاه ها هنوز هم هستند و تاریخ به فرموده امام علی(ع) تکرار میشود و طی یکسال اخیر برخی از افراد غافل و فریب خورده غرب حجاب و پوشش اسلامی را کنار زده و ناهنجاریهایی را در جامعه به وجود آوردهاند به واقع تلخی این وقایع چند ماهه ناشی از چیست؟
همانگونه که تبلیغ و تبیین صحیح فلسفه حجاب در گسترش و تعمیق آن نقش دارد، در مقابل شبهه پراکنیها و سمپاشیها و تبلیغات منفی مخالفان و دشمنان اسلام نیز در آسیبپذیری فرهنگ پوشش و حیا موثر است.
شواهد مختلف حاکی از این است که یکی از ترفندهای مهم استعمارگران برای نفوذ در کشورهای اسلامی، ترویج بیبندوباری از طریق گسترش بدحجابی و بیحجابی است؛ و این واقعیتی است که مسترهمفر، جاسوس انگلیس، در خاطرات خود به طور صریح به آن اعتراف کرده است:
در مسئله بیحجابیِ زنان، باید کوشش فوق العادهای به عمل آوریم، تا زنان مسلمان به بیحجابی و رها کردن چادر، مشتاق شوند، پس از آن که حجاب زن، با تبلیغات وسیع از میان رفت، وظیفه مأموران ما این است که جوانان را به عشقبازی و روابط نامشروع با زنان تشویق کنند و بدین وسیله، فساد را در جوامع اسلامی گسترش دهند. لازم است زنان غیر مسلمان، کاملاً بدون حجاب ظاهر شوند، تا زنان مسلمان از آنان تقلید کنند.
ثانیاً اثرپذیری زنان و دختران مسلمان از تبلیغهای کشورهای غیرمسلمان و تقلید بدون منطق از مدلهای پوشش غربی نیز در این زمینه نقش مؤثری داشته است. علامه محمدحسین فضل الله یکی از دانشمندان مسلمان در این مورد گفته است:
مشکل بسیاری از زنان شرق این است که آنان در عین حال که همچنان به ارزشهای اخلاقی، عفت و شرافت معتقدند، از آداب و رسوم و سنتهای غربی در مسئله بیحجابی و خودآرایی تقلید میکنند و این امر آنان را در حالت دوگانگی قرار میدهد.
رهبر حکیم انقلاب نیز میفرماید: ما با فساد و فحشا مخالفیم، ما با آزادی گناه مخالفیم و این چارچوب ماست، اندیشه فاسد غرب زن را برای نوازش چشم مرد، برای بهره وری نامشروع مرد می خواهد این بزرگترین اهانت به زن است.
و با این حال متاسفانه دشمن با تمام تجهیزات و ابزار رسانهای خود شبانه روز در تلاش است تا هویت زن ایرانی را از او بگیرد و او را در منجلاب فساد غرق کند که دعا میکنیم زن فهیم و مسلمان ایرانی از ترفند شوم استعمارگران در باب حجاب اختیاری آگاه شود و به حجاب دینی و عفت زنانه و رسالت مادرانه خود باز گردد که حجاب در جامعه کنونی خط مقدم زنان در مقابله با تهدیدات و ترفندهای دشمنان است.
انتهای پیام/