کتاب «سیدلَری» روایت خاطرات شهیدان «هاشمی» رونمایی شد

کتاب «سیدلری» شرح خاطرات، زندگی و شهیدان «هاشمی» با حضور نویسنده و راویان کتاب در قم رونمایی شد.
کد خبر: ۶۰۳۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳ - 12July 2023

کتاب «سیدلَری» روایت خاطرات شهیدان «هاشمی» رونمایی شد

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قم، آیین رونمایی از کتاب «سیدلری» شرح خاطرات زندگی، رزم و شهادت سید محمد هاشمی و سید علی هاشمی، پدر و پسری که در سال ۱۳۵۸ و ۱۳۶۲ به شهادت رسیدند، در محل موسسه انتشارات جمکران برگزار شد.

در ابتدای این آیین، حاج علی خاکباز که در دوران دفاع مقدس فرماندهی گردان حضرت رسول (ص) و جانشینی گردان امام سجاد (ع) را عهده دار بوده و برای نخستین بار، سوژه شهیدان هاشمی را برای تدوین کتاب معرفی کرده است، خاطراتی را از خود و شهید سید محمدابراهیم جنابان در مورد شهید سید محمد هاشمی بیان کرد.

وی اظهار داشت: شهید هاشمی علیرغم اینکه سن بالایی داشت، اما همواره در ماموریت‌های آموزشی و رزمی زودتر از سایرین آماده می‌شد و پرچم به دست می‌گرفت.

حجت الاسلام سیدمرسل هاشمی برادر و فرزند شهیدان هاشمی نیز گفت: میانداری دستجات عزاداری حسینی (ع) و گریه با صدای بلند برای سیدالشهدا (ع) از ویژگی‌های پدرم شهید سید محمد هاشمی بود و به همین جهت توفیقات زیادی در زندگی نصیب وی شده بود.

حجت الاسلام محمود حاتمی نیا قاضی دیوان عالی کشور و از نزدیکان خانواده شهیدان هاشمی نیز عنوان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کردستان شرایط سختی را به سبب اقدامات شوم ضدانقلاب گذراند و خانواده شهیدان هاشمی در آن دوران سخت، هیچگاه دست از دفاع از انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) برنداشتند و پرچمدار جریان مبارزه با ضدانقلاب بودند.

در ادامه، صدیقه شاهسون نویسنده کتاب سیدلری، سرنوشت نگارش کتاب و اتفاقاتی که در این راستا برای وی رقم خورده و به سبب عنایات این دو شهید بزرگوار گره گشایی شده بود بازگو کرد.

سید حمید سبحانی پیشکسوت دفاع مقدس و همرزم شهید سید محمد هاشمی نیز با ذکر خاطره لحظه شهادت این شهید عزیز و تعدادی دیگر از شهدا با تیر خلاص دشمن در عملیات خیبر، گفت: در آن دوران، دو گروه پیرمرد‌ها و روحانیون بسیار روی رزمندگان اثرگذار بودند و در این بین می‌توان به روحیات شهیدان والامقامی همچون مرادحاصل معارفوند، متقیان، دهنوی، قاسم کرمانی و سید محمد هاشمی اشاره کرد.

در پایان، با امضای تابلوی جلد کتاب سیدلری، کتاب رونمایی شد و حجت الاسلام سیدمرسل هاشمی برادر و فرزند شهیدان هاشمی و صدیقه شاهسون نویسنده کتاب، مورد تجلیل قرار گرفتند.

همچنین با پخش کلیپی به مناسبت فاجعه کشتار مردم و حامیان حجاب در مسجد گوهرشاد مشهد توسط عمال رضاخان، یاد و خاطره شهیدان عزیز این روز گرامی داشته شد.

پاسدار شهید سید محمد هاشمی در سال ۱۳۵۸ به دست ضدانقلاب در بیجار کردستان به شهادت رسید و در گلزار شهدای روستای گرگین به خاک سپرده شد.

پس از شهادت وی و دلتنگی‌های فراوان مادر، خانواده این شهید عزیز به قم نقل مکان کرده و در نقطه‌ای از محله نیروگاه قم سکونت یافتند تا اینکه شهید سید محمدهاشمی پدر خانواده به عنوان نیروی بسیجی همراه لشکر ۱۷ امام علی بن ابی طالب (ع) به جبهه اعزام شد.

شهید هاشمی در اواخر سال ۱۳۶۲ و در جریان عملیات خیبر به خیل شهدا پیوست و پیکر مطهرش پس از حدود ۱۳ سال و پنج ماه مفقودیت، تفحص و در گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) قم به خاک سپرده شد.

کتاب سیدلری از سری کتاب‌های تولیدی کنگره ملی شهدای استان قم است که توسط انتشارات مسجد مقدس جمکران، به زیور چاپ آراسته شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار