در همایش منطقه‌ای پدافند سایبری و اقدامات مصون‌ساز مطرح شد؛

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور: مردم در تهدیدات نوین اهمیت ویژه‌ای دارند/ تهدیدات ترکیبی حوزه جنگ و امنیت قابل تفکیک نیست

سردار «جلالی» گفت: با توجه به اهمیت مردم در تهدیدات نوین، اهدافی جذابیت بیشتر یافته است که بیشترین خدمات را به مردم ارائه کرده و جامعه بیشترین وابستگی را به آن‌ها دارد.
کد خبر: ۶۰۳۱۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۵ - 12July 2023

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور: مردم در تهدیدات نوین اهمیت ویژه‌ای دارند/ تهدیدات ترکیبی حوزه جنگ و امنیت قابل تفکیک نیست به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، سردار سرتیپ پاسدار «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در همایش منطقه‌ای پدافند سایبری و اقدامات مصون‌ساز که امروز (چهارشنبه) در مشهد برگزار شد با بیان اینکه رابطه‌ای جدی بین فناوری‌ها، استراتژی‌ها و تهدیدات وجود دارد، اظهار داشت: در ذات فناوری، راهبرد‌های آشکار و پنهانی از جمله اشراف، تسلط و کنترل اطلاعات وجود دارد که ما را با گونه‌ای جدیدی از تهدیدات مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: حوزه جنگ شناختی یکی از شکل‌های جدید تهدیدات است که قابلیت ترکیب با حوزه‌های بیولوژیک را نیز داراست. نمونه آن را در بدحالی دانش‌آموزان مدارس دخترانه در سال گذشته شاهد بودیم. به طوری که پدیده هراس اجتماعی به‌عنوان یک عامل شناختی قابلیت خود را در تبدیل شدن به علائم و عوارض شبه مسمومیت نشان داد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از رسانه به عنوان ابزاری یاد کرد که در حمله و دفاع کارکرد دارد، تصریح کرد: در همین موضوع بدحالی دانش‌آموزان شاهد بودیم که با آگاهی‌بخشی و جلوگیری از انتشار اخبار غلط و گمراه‌کننده، این پدیده کنترل شد و پایان یافت.

سردار جلالی با اشاره به اعتراضات اخیر فرانسه، گفت: در این اتفاقات، فارغ از اینکه قضاوت کنیم که حق با کیست، شاهد استفاده از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یک ابزار هستیم. حقیقتی که خود دولتمردان فرانسوی نیز بر آن اذعان دارند که این اعتراضات، تحت تأثیر شبکه‌های اجتماعی است که بستر آن را فناوری سایبری تشکیل می‌دهد.

وی تهدیدات سایبری، استفاده از ابزار‌های مالی به‌عنوان ابزار فشار بر ملت‌ها و استفاده از غذا به‌عنوان اسلحه را از دیگر ابزار‌های جنگ ترکیبی دانست که امروز در کنار رسانه و شبکه‌های اجتماعی در خدمت کشور‌های سلطه‌گر جهان قرار دارد.

سردار جلالی با بیان اینکه امروز کنترل و مدیریت تهدیدات مستتر در فناوری به‌عنوان یک دانش در جهان شناخته می‌شود، خاطرنشان کرد: این به معنای استفاده از مزایای فناوری ضمن توجه و خنثی‌سازی تهدیدات و پیامد‌های ناشی از آن است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه به ظهور مفهومی به نام فناوری‌های همگرا و هم‌جوش اشاره کرد که طی آن چند فناوری با هم ترکیب شده و سبب پیدایش گونه جدیدی از تهدید می‌شوند که پایه و اساس تهدیدات ترکیبی را شکل می‌دهند.

وی با بیان اینکه در تهدیدات ترکیبی حوزه جنگ و امنیت با هم تلفیق شده و قابل تفکیک نیست، ادامه داد: برای شناسایی راهبرد‌های مقابله با این تهدیدات، باید ساختار‌ها و کارکرد‌های آن را تشخیص بدهیم.

سردار جلالی با بیان اینکه با تغییر شکل تهدیدات، امروز مردم به‌عنوان کانون اثرگذاری در تهدیدات ترکیبی محسوب می‌شوند، بیان داشت: امروز شاهد هستیم که شبکه‌های اجتماعی کارکرد اولیه خود را از دست داده و تبدیل به سلاح، ابزار و رسانه مهاجم شده‌اند که می‌توانند افکار عمومی را سازماندهی و هدایت کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: با توجه به اهمیت مردم در تهدیدات نوین، اهدافی جذابیت بیشتر یافته است که بیشترین خدمات را به مردم ارائه کرده و جامعه بیشترین وابستگی را به آن‌ها دارد. در اینجاست که حفظ تداوم کارکرد و مدیریت پیامد‌های ناشی از چنین تهدیداتی اهمیت خود را نشان می‌دهد.

وی ابراز داشت: براساس مطالعات صورت گرفته امروزه تهدیدات ترکیبی که با آن مواجه هستیم، دارای پنج مولفه اساسی است که اولین آن تهدیدات درون‌زاست که فناوری ضریب این تهدیدات را افزایش داده است.

سردار جلالی با بیان اینکه تهدیدات درون‌زا در حوزه فناوری مختص کشور ما نیست، افزود: از سال ۲۰۱۸ آمریکایی‌ها با تنظیم قوانینی در فضای سایبر زیرساخت‌های حوزه کنترل صنعتی (OT) و خدمات زیرساختی را جداسازی و تبدیل به یک آژانس کرده‌اند. این آژانس راهبرد کاهش تهدیدات درون‌زا در صنایع آمریکا را به‌عنوان یک راهبرد جدی تعریف کرده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: در این سند هر مدیری که از سه ویژگی دسترسی به اطلاعات، اختیار و دانش برخوردار باشد باید کنترل مضاعفی روی آن اعمال شود. این یعنی حتی آمریکایی‌ها در این موضوع آسیب‌پذیر بوده و روی آن حساس هستند.

وی دومین مولفه تهدیدات ترکیبی را آسیب‌پذیری سایبری عنوان کرد و افزود: در دسته‌بندی‌های صورت گرفته چهار دسته حملات تشخیص داده شده است که آسیب‌پذیری‌های کشف شده، آسیب‌پذیری‌ها پنهان، ایمپلنت‌ها (شامل سخت‌افزار، میان‌افزار و نرم‌افزارها) و تهدیدات پیشرفته ماندگار از جمله آن‌هاست.

سردار جلالی اظهار داشت: آمار‌های نشان می‌دهد در سال‌های اخیر، بخش عمده حملات دشمن در حوزه سایبری مبتنی بر آسیب‌پذیری‌های آشکار صورت گرفته است که به راحتی قابل رفع بوده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: یکی از تاکیدات سازمان پدافند غیرعامل کشور برطرف کردن آسیب‌پذیری‌ها کشف شده در حوزه سایبری است که برای رفع این آسیب‌پذیری‌ها دستورالعمل و سازوکار لازم پیش‌بینی و در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است. امروز شناسایی و رفع این آسیب‌پذیری‌ها، تکلیف قانونی و شرعی همه کارشناسان و مدیران حوزه سایبری است.

وی اثرگذاری بر ذهن، فکر، باور و رفتار مردم که موجب سیاه‌نمایی، ناامیدی از آینده و نارضایتی می‌شود را از دیگر اقدامات دشمنان برشماری کرد و افزود: عبور از مرز امنیت سایبری و ترکیب آن با امنیت فیزیکی از راهبرد‌های دشمن در این حوزه است.

سردار جلالی بزرگترین ضعف در حوزه سایبری را وابستگی به انرژی برق عنوان کرد و ادامه داد: ساماندهی برق اضطراری به‌ویژه در زیرساخت‌ها و الزام استفاده از ژنراتور‌های برق اضطراری باید به سمتی توسعه پیدا کند که زیرساخت‌هایی که مردم به خدمات‌رسانی آن‌ها وابستگی دارند از پایداری کامل در این زمینه برخوردار باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار