یادداشت/

«عفاف و حجاب» سنگری آغشته به خون سرخ شهدا

«عفاف و حجاب» سنگری آغشته به خون سرخ شهدای والامقامی است که عاشقانه رهسپار دیار عشق شده‌اند، جوانان و نوجوانان زیادی فدایی این خاک گشته‌اند، وجب به وجب تربت این خاک بوی شهامت، ایثار، بصیرت و غیرت می‌دهد، آن‌ها جان فدا کردند تا ارزش‌های ناب اسلامی زنده بماند.
کد خبر: ۶۰۳۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶ - 13July 2023

«عفاف و حجاب» سنگری آغشته به خون سرخ شهداگروه استان‌های دفاع‌پرس ـ لیلا لیمویی؛ در ۲۱ تیر سال ۱۳۱۴ در مسجد گوهرشاد در اعتراض به قانون تغییر لباس توسط رضاخان بود که توسط نیروهای دولتی سرکوب ش د که علت اصلی این تحصن اعتراض به اجباری شدن کشف حجاب و کلاه شاپو و سیاست‌های تغییر لباس و حصر آیت‌الله «سید حسین قمی» (در پی اعتراض به قوانین تغییر لباس) بود.

پس از فرا رسیدن نیمه‌های شب و پراکنده نشدن مردم، تمام در‌ها و راه‌های ورود و خروج به مسجد گوهرشاد و حرم بسته شد. در این حال مردم با کلنگ شروع به شکستن در‌ها و اقدام به خروج از آن کردند و در این لحظه دستور شلیک و کشتار مردم صادر شد و مردم بی‌دفاع و بدون سلاح در درون و بیرون مسجد، آماج گلوله نظامیان قرار گرفتند.

در عرض چند ساعت، کشتار بی‌رحمانه و عظیمی صورت گرفت و داخل و بیرون مسجد از اجساد کشته‌شدگان و زخمی‌ها پر شد. آسیب‌هایی به مسجد وارد و حرمت حرم رضوی شکسته شد. قبل از دمیدن سپیده فردای آن روز مقاومت متحصنین و معترضین شکسته شد و قیام مسجد گوهرشاد سرکوب شد و در این فاجعه بیش از ۱۶۰۰ نفر شهید و تعدادی هم زخمی شدند.

كاميون‌های بسياری، اجساد مبارزين را كه جز سلاح ايمان و شهادت، سلاح ديگری نداشتند جابه جا كردند و به گفته شاهدان عينی، مأموران دولت، شهدا و زخمی‌‌ها را به وسيله ۵۶ دستگاه كاميون منتقل كرده و در خندق‌هايی كه در اطراف مشهد پيش‌بینی شده بود، دفن کردند.

بدين ترتيب، اين فاجعه هولناک پايان يافت ولی ياد حماسه خونين اين نهضت اسلامی و برخاسته از باورهای ارزشی مردم، برای هميشه درتاريخ مبارزات اسلامی ملت باقی ماند و در واقع هر کدام از این شهدا پرچمی برافراشته برفراز مسجد گوهرشاد هستند که در دفاع از حجاب و عفاف به اهتزاز درآمده‌اند.

ایران، این کشور عظیم و سربلند رویشگاه لاله‌های سرخ بسیاری است که گلبرگ‌هایشان را به نسیم سحرگاهی سپرده و عاشقانه رهسپار دیار عشق شده‌اند. جوانان و نوجوانان زیادی فدایی این خاک گشته‌اند و وجب به وجب تربت این خاک بوی شهامت، ایثار، بصیرت و غیرت می‌دهد، آن‌ها جان دادند تا ارزش‌های ناب اسلامی زنده بماند و به تعبیر قرآن؛ شهدا در راه مقدس که همان «فی سبیل الله» است، کشته شدند تا اینکه اسلام، قرآن و حدیث حفظ شود.

در قرآن کریم در آیات ۳۰ و ۳۱ و ۶۰ سوره نور و آیات متعدد سوره احزاب به طور صریح در مورد حجاب و کیفیت آن پرداخته شده است لذا طرح مسئله حجاب در قرآن کریم و تأکید خداوند بر رعایت آن بیانگر اهمیت این حکم الهی است گرچه قرآن کمتر در مسائل جزئی وارد می‌شود و مسائل را به صورت کلی بیان می‌کند.

یکی از اهداف اساسی دشمن ناامید کردن ملت ایران و جوانان عزیز ماست؛ تاریک نشان دادن آینده کشور و انقلاب اختصاص به امروز ندارد بیش از چهل و سه سال است که همواره دشمنان این ملت به خودشان وعده‌ پیروزی می‌دهند و مردم را از حمله‌ همه‌جانبه می‌ترسانند و زمانی که از جنگ نظامی ناامید می‌شود به هجمه فرهنگی روی می‌آورد.

آنقدر مسئله حجاب برای شهدا مهم بود که در تمام وصیت‌نامه‌های شهدای ۱۳ ساله و پیر ترین آن‌ها تأکیداتی بر حفظ حجاب و عفت زن و مرد به چشم می‌خورد و این پیام را به ما می‌دهد که اگر ما قدمی برای اسلام و این خاک بر داشته‍‌ایم فقط و فقط برای حفظ اسلام و حجاب خواهران و مادران این سرزمین است.

شهید «محسن حججی» که به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی حجت خدا روی زمین شد در تقدیس حجاب چنین می‌گوید: «از همه خواهران عزیزم و از همه زنان امت رسول‌الله (ص) می‌خواهم روز به روز حجاب خود را تقویت کنید، مبادا تار مویی از شما نظر نامحرم را به خود جلب کند، مبادا رنگ و لعابی بر صورتتان باعث جلب توجه شود: مبادا چادر را کنار بگذارید، همیشه الگوی خود را حضرت زهرا (س) و زنان اهل بیت قرار دهید...».

تمام تلاش دشمن ترویج حجاب‌گریزی، بی‌بند و باری، اسلام‌گریزی، نمازگریزی در جامعه اسلامی و بین زنان است و زمانی که یک جوان غرق در شهوت، فساد و تباهی می‌شود از شور، معنویت و تعهد نسبت به جامعه فاصله گرفته و از این طریق دشمنان تمام هستی آن کشور را احاطه و اینجاست که تهاجم فرهنگی در جامعه آغاز و بیداد می‌کند.

اگر در بمباران فرهنگی دشمن هوشیار نباشیم و خواب باشیم، دشمن بیدار و شبانه‌روز در حال بمباران فرهنگی است لذا تنها راه مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن تربیت جوانان هوشیار، فداکار، ولایی و با انگیزه به‌عنوان افسران جنگ نرم است، جوانان ایرانی در تاریخ بشریت الگو و نمونه هستند و استکبار جهانی هم از این جوانان وحشت دارد.

مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمن نیازمند کار و تلاش شبانه‌روزی، انقلابی و جهادی است، وقتی در جنگ هشت ساله مقابل دشمن ایستادیم و پیروز شدیم، امروز نیز می‌توانیم با تکیه بر نیروی ایمان و اطاعت از ولایت فقیه از ارزش‌ها، باورها و آرمان‌ها‌یمان دفاع کرده و نقشه‌های دشمن را خنثی کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار