نشست تخصصی نقد و بررسی درس «آشنایی با معارف دفاع مقدس» در قم

نشست تخصصی نقد و بررسی درس و کتاب «آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس» با حضور جمعی از اساتید و معاونان آموزشی دانشگاه‌های استان در سالن ایثار مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس قم برگزار شد.
کد خبر: ۶۰۳۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۵ - 13July 2023

نشست تخصصی نقد و بررسی درس آشنایی با معارف دفاع مقدس در قم

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قم، نشست تخصصی نقد و بررسی درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس، با حضور رییس دانشگاه قم و جمعی از اساتید و معاونان آموزشی دانشگاه‌های استان در سالن ایثار مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام علی لقمانپور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم، طی سخنانی با اشاره به اهمیت بررسی بعد علمی دفاع مقدس اظهار داشت: این فرهنگ عاشورایی از حیث ابعاد نظامی، عقلی و عاطفی تا حدودی مورد بررسی قرار گرفته و باید در بعد علمی آن نیز تحقیقات و بررسی‌های لازم صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه امروز جبهه مقاومت مدیون پیروزی‌ها و حماسه‌های رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس است، گفت: باید تلاش کنیم معارف دفاع مقدس را به زبان علمی به دنیا معرفی کنیم کمااینکه در حال حاضر نیز عملیات‌های مطرح دوران حماسه و ایثار، موضوع مورد مطالعه برخی دانشگاه‌های جهان است.

لقمانپور با اشاره به مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر راه اندازی مجموعه دانشگاهی در محل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم، نقش نخبگان در اداره جنگ را مورد تاکید قرار داد و افزود: بسیاری از پیروزی‌های ما مدیون حضور و نقش آفرینی جوانان نخبه‌ای بود که تصمیمات و تدابیر بهنگام اتخاذ کردند.

وی تصریح کرد: تاکنون دو رشته کارشناسی، ۸ رشته کارشناسی ارشد و دو رشته دکتری مرتبط با دفاع مقدس در قم دایر شده است.

حجت الاسلام احمدحسین شریفی رییس دانشگاه قم و رییس کمیته پژوهش شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم نیز طی سخنانی، به آسیب شناسی درس دو واحدی آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس پرداخت و گفت: اهمیت نشر و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در فضا‌های دانشجویی بر کسی پوشیده نیست، اما شایسته است این درس از حیث اختیاری بودن و محتوا، مورد بررسی و تجدید نظر قرار بگیرد.

در ادامه، سرهنگ «حمید حیدری» رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهش‌های دفاع مقدس با ارائه توضیحات مبسوطی در مورد سابقه ارائه درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس در زمان شهید سوداگر در سال ۱۳۸۶، آخرین اقدامات قانونی در مورد ارائه این درس به صورت الزامی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را تشریح کرد.

وی گفت: در صورت تصویب آخرین تغییرات، کتاب با عنوان آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس و مقاومت و همراه با ضمایم هوشمند سازی شده ارائه می‌شود.

همچنین سیدرضا میرزاده رییس مجمع بسیجیان استان قم، با تاکید بر دانشی، بینشی، معرفتی و مهارتی بودن درس آشنایی با دفاع مقدس گفت: انتظار می‌رود اساتید این درس حضور پررنگ تری در جلسات و نشست‌های تخصصی داشته باشند.

محمدرضا میرزایی مدیر تحقیقات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهش‌های دفاع مقدس نیز با اشاره به برگزاری همایش‌های نخبگان وظیفه و استفاده از ظرفیت‌های آنان در ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سراسر کشور، عنوان کرد: اکثر نخبگان وظیفه پس از پایان خدمت، در رفت و آمد به خارج از کشور هستند و ارتباط آنان با مقوله شهدا و فرهنگ ایثار و شهادت، گام موثری در نشر و ترویج آموزه‌های دفاع مقدس خواهد بود.

در پایان، تعدادی از معاونان آموزشی و اساتید برگزیده دانشگاه‌ها با اهداء لوح و هدایایی از سوی رییس دانشگاه قم و مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، تجلیل شدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار