مشاور امور موزه‌های بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس:

موزه‌های دفاع مقدس تولیدی، ایدئولوژیک و دربرگیرنده آثار فاخر هستند

«عباسی هرفته» گفت: موزه‌های دفاع مقدس تولیدی و ایدئولوژیک هستند و لذا باید دربرگیرنده آثار فاخر، مستند و نفیس باشند.
کد خبر: ۶۰۳۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵ - 15July 2023

موزه‌های دفاع مقدس تولیدی، ایدئولوژیک و دربرگیرنده آثار فاخر هستندبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قم-علیرضا صادقیان پور؛ «محسن عباسی هرفته» مشاور امور موزه‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در نشست هم اندیشی موزه آرایی دفاع مقدس قم که در سالن جلسات حضرت زینب (س) استانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: موزه‌های معمول دنیا آثار موجود را به نمایش می‌گذارند تا قدمت و مشخصات تاریخی آن مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: موزه‌های دفاع مقدس بر خلاف دیگر موزه ها، تولیدی و ایدئولوژیک هستند و لذا باید دربرگیرنده آثار فاخر، مستند و نفیس باشند.

عباسی یکی از ویژگی‌های موزه‌ها را قابلیت موزه گردانی خواند و گفت: موزه گردانی موجب می‌شود پس از مدتی، برخی آثار به فروش برسد و آثار دیگر جایگزین شود.

وی با بیان این نکته که موزه آرایی استانی از سوژه یابی در همان استان آغاز می‌شود، عنوان کرد: از سال ۱۳۹۹ بیش از ۹۰۰ سوژه مرتبط با انقلاب و دفاع مقدس در قم شناسایی و پالایش شد و به ۲۳۰ و در آخر ۸۰ سوژه ختم شد.

عباسی تاکید کرد: موزه نباید یک بانک اطلاعات فشرده باشد بلکه باید کم گزیده و کم جا باشد و بازدیدکنندگان بتوانند به سهولت و در عرض ۴۵ دقیقه بازدید نمایند.

وی افزود: موزه جای معرفی حماسه‌ها با ابزار هنر است و جای قضاوت نیست و موزه آرایی دفاع مقدس قم بر اساس شهر در جنگ، جنگ در شهر و شهر برای جنگ طراحی شده است.

در ادامه، ابوالقاسم مقیمی معاون، فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری قم با تاکید بر اینکه قم به عنوان خاستگاه انقلاب بایستی نماد‌هایی را در سطح شهر داشته باشد تا موجب یادآوری پیام انقلاب شود، گفت: نرم افزار شهر انقلاب که به همین منظور تهیه شده، می‌تواند هر بازدیدکننده‌ای در هر جا با نقاط دیدنی و تاریخی قم آشنا شود.

وی گفت: موزه انقلاب و دفاع مقدس باید گنجینه فعالیت‌های دوران انقلاب اسلامی و هشت سال حماسه و ایثار باشد.

مقیمی همچنین توجه به شهیدان شاخص پرثمر را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: شهید محسن فخری زاده شاعر، هنرمند، خطاط، فیزیکدان، عارف و دانشمند هسته‌ای بود و معرفی این شخصیت بزرگوار می‌تواند در جامعه نقش الگویی وی را ممتاز کند.
وی ساخت خانه موزه شهیدان از جمله شهید شفیعی را از جمله اقدامات پیش روی شهرداری عنوان کرد و آن را گامی موثر و مهم در راستای جذب جوانان به آموزه‌های فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت خواند.

در این نشست، حجت الاسلام علی لقمانپور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، امیرعلی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، یاسر محمدی مسئول بسیج هنرمندان استان، پناه جوادیان مسئول سازمان سیما و منظر شهرداری و دیگر اعضا به بیان دیدگاه‌ها و انتظارات خویش ااز موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم پرداختند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار